اهمیت حوزه تفریح و سرگرمی و نیاز مندی بشر به آن، ما را ناچاریم به ترسیم چشم انداز و معرفی اهداف کلان فرهنگی در حوزه تفریحات و سرگرمی‌های سالم می‌کند تا با چارچوب معین و چشم انداز مشخص به اهداف طراحی شده در کمترین زمان ممکن با بیشترین بهره وری نائل شویم.
گروه اجتماعی فرهنگ سدید؛ محمد حسن فاطمی‌راد: انسان ذاتا موجودی پیچیده است که این پیچیدگی‌ها باعث اختلاف ایده، عقیده و سلیقه آنان می‌شود. بالطبع نیازه‌های بشر بر اساس پیچیدگی‌های او متفاوت است و همین امر باعث گوناگونی سلیقه‌ها شده است. همه انسان‌ها برای ادامه زندگی و بقاع ملزم به برآورده‌سازی نیاز‌های خود است تا تبع آن‌ به آسایش و کمال برسند. یکی از مهم‌ترین عناصری که می‌تواند بشر را در رسیدن به آرامش و برآورده شدن نیاز‌ها یاری کند تفریح و سرگرمی سالم است.
تفریحات سالم از جمله عناصر فرهنگی هستند که نیاز‌های روانی بشر را می‌توانند برآورده کرده و شادابی و نشاط را در زندگی او پایدار کند. با توجه به اختلاف سلیقه‌های موجود، اهمیت حوزه تفریح و سرگرمی و نیاز مندی بشر به آن برای رسیدن به نشاط و تعالی هرگونه مطالعه علمی در این خصوص باید چارچوب پژوهشی را رعایت کند تا سلیقه‌های متعدد را در کنار هم برای رسیدن به یک هدف فرهنگی تحت عنوان تفریح و سرگرمی گرد هم آورد؛ بنابراین ما ناچاریم چشم انداز و اهداف کلان فرهنگی در حوزه تفریحات و سرگرمی‌های سالم را طراحی و تدوین کنیم تا با چارچوب معین و چشم انداز مشخص به اهداف طراحی شده در کمترین زمان ممکن با بیشترین بهره وری نائل شویم. تعیین اهداف کلان و چشم انداز از ملزومات هر کار علمی و پژوهشی است.

گزارش پیش رو در تلاش است تا برای دستیابی به اهداف جهانی و ساخت تمدن اسلامی، فرهنگ جامعه افق چشم انداز را ترسیم کرده و اهداف کلان در در حوزه تفریح و سرگرمی معرفی کند.

۱- برخورداری از هویت اسلامی، ایرانی و انقلابی و پویایی طریق جامعه مهدوی (عج)
متمسک به قرآن، عترت، ولایت امام عصر (عج)، ایمان، و عمل صالح، متعهد به نظام جمهوری اسلامی، ولایت فقیه، آرمان‌های امام خمینی (قدس سره) و رهنمود‌های مقام معظم رهبری (دام ظله) مبتنی بر عقلانیت اسلامی، مفتخر به ایرانی بودن، پاسدار ارزشمند ایرانی - اسلامی و زبان و ادبیات فارسی، متکی بر فرهنگ و تفکر بسیجی، مدیریت جهادی، برخورداری از روحیه، مقاومت، ایثار، جهاد، شهادت، استکبار ستیزی و حمایت از مستضعفان. (نقشه مهندسی فرهنگی کشور ص. ۲۰)

۲- پیشتاز در اخلاق و رفتار حسنه
۱-۲. فرهنگی:
عامل به احکام و مناسک دینی، مانوس با قرآن کریم، برخورداری از سبک زندگی اسلامی - ایرانی، عفت عمومی، امنیت اخلاقی و روانی، نماد‌ها، آئین‌های اسلامی -ایرانی در محصولات، تولیدات و طراحی اماکن و فضا‌های تفریح و سرگرمی.
۲-۲. اجتماعی:
برخورداری از مودت، اخوت، تعاون، صداقت مشارکت، مسئولیت پذیری، سازگاری اجتماعی، نشاط، شادابی، سر زندگی، اعتماد، اطمینان، و انسجام اجتماعی بالا، جمعیت متعادل و متوازن و بهره مندی از انضباط، قانون گرایی، و جامعه ام در طراحی اماکن و فضا‌های آموزشی، محصولات و تولیدات صنعت تفریح و سرگرمی سالم.
۳-۲. سیاسی:
برخوردار از وحدت و امنیت ملی، عدالت محوری، استقلال فرهنگی، وآزادی مسئولانه، مشارکت و مسیئولیت پذیری سیاسیدر تولیدات بازی، سرگرمی ووو تفریح.
۴-۲. اقتصادی:
دارای وجدان کاری، روحیه همکاری و کار جمعی، کارآفرین، رضایتمندی مبتنی بر الگوی صحیح مصرف و اتقان در عمل در تولید محصول و صادرات صنعت تفریح و سرگرمی.

۳- جایگاه نخست حوزه تفریح و سرگرمی سالم در عرصه‌های:
۱-۳. فرهنگ
بهره مندی از معنویت دینی، کرامت انسانی و روحیه ایثار و شهادت، خانواده محور، امیدوار، آینده نگر، پر نشاط، خود باور، فعال، خطر پذیر، دارای روحیه حماسی و دفاعی، جمع گرا و ملتزم به نهاد‌های اجتماعی و حضور مسئولانه در جامعه از طریق تفریح و سرگرمی سالم.
۲--۳. هنر
مبتنی بر حکمت اسلامی، تحکیم بخش ایمان و احیاگر فطرت بشر و عدالت، مردمی، مروج اخلاق متعهد به ارزش‌های انقلاب اسلامی و گسترش بخش هنر‌های سنتی ارزشمند در حوزه تفریح و سرگرمی سالم.
۳-۳. تعلیم و تربیت
مبتنی بر سند تحول نظام آموزش و پرورش با کمک تفریحات و سرگرمی‌های سالم.
۳-۴. علم و فناوری
مبتنی بر فرهنگ اسلامی -ایرانی و نقشه جامع علمی کشور در حوزه تفریح و سرگرمی سالم.

۴- الهام بخش امت اسلامی و مستضعفان با تعامل فرهنگی موثر و سازنده در سطح جهانی
در طراحی و تولید محصولات تفریح و سرگرمی توجه ویژه به مردم سالاری دینی، دعوت به وحدت و هم گرایی اسلامی و حمایت از مستضعفان و ستمدیدگان، عدالت، صلح، امنیت جهانی، حقوق فطری و طبیعی انسان‌ها، رفاه عمومی، اخلاق، و معنویت، خانواده و امید به فرجام نیک جهان.

۵- دست یافته به نظام فراگیر، کارآمد و منسجم فرهنگی، هدایت گر تمامی شئون و نظامات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی مرتبط به صنعت تفریح و سرگرمی
۱-۵. نظام فرهنگی کارآمد با تحول در اهداف، ساختار‌ها، فرآیند‌ها، وظایف و ماموریت‌های نهاد‌های مردمی، عمومی و دولتی با رویکرد انسجام، هم افزایی، ارتقایی کارآمدی و محوریت مشارکت مردمی و بهره‌مند از نهاد‌های اصیل دینی در طراحی محصولات و تولیدات صنعت تفریح و سرگرمی و محیط‌ها و فضا‌های تفریحی و سر گرمی.
۲-۵. باز مهندسی نظام‌های فرهنگی حوزه تفریح و سرگرمی بر اساس مبانی، ارزش‌ها و اصول نقشه مهندسی فرهنگی کشور.
۳-۵. توانمند در باز تولید قدرت نرم و مقابله با جنگ نرم دشمن در عرصه تفریح و سرگرمی.
 
اهداف کلان فرهنگی تفریح و سرگرمی

۱، فراگیر شدن انس و تمسک به قرآن کریم و حاکمیت قرآن، عترت و عقلانیت اسلامی و تعالی هویت ملی و تقویت ایمان و عمل صالح با استفاده از تفریحات و سرگرمی‌های سالم.
۲- نهادینه شدن ولایتمداری و انتظار مصلح، آرمان‌های حضرت امام (ره)، رهنمود‌های مقام معظم رهبری (دام ظله) و فرهنگ انقلابی و بسیجی در تولیدات بازی، سرگرمی و تفریح.
۳- تعمیق خودباوری ملی و پاسداشت میراث ارزشمند ایرانی -اسلامی در تولیدات تفریح و سرگرمی.
۴- تعمیق فرهنگ عمل به احکام و فروع دین و نهادینه شدن شعائر، نماد‌ها و آئین‌ها به ویژه نماز، امربه معروف و نهی از منکر، عفت عمومی و حجاب در اماکن تفریحی و تولیدات حوزه بازی و سرگرمی.
۵- توجه ویژه در طراحی اسباب بازی‌ها، بازی‌های رایانه‌ای و اماکن تفریحی به تحکیم بنیان خانواده و نرخ رشد و باروری جمعیت با استفاده شخصیت پردازی‌ها اسلامی -ایرانی و ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی.
۶- نهادینه کردن روحیه هم گرایی، کار جمعی و تعاون مبتنی بر نیکی و تقوا، ارتقای الفت، اخوت اسلامی، اعتماد اجتماعی، امیدواری، نشاط، شادابی، صداقت، نظم و انضباط و قانو پذیری و امنیت عمومی و اجتماعی در تولیدات تفریحی و سرگرمی بویژه بازی‌های فکری و رایانه‌ای.
۷- نهادینه کردن فرهنگ عقلانیت، معنویت، اخلاق، عدالت و شایسته سالاری در انتصابات و نظام‌های قانون گذاری، اجرایی، قضایی در عرصه تخصصی تفریح و سرگرمی.
۸- ترویج اخلاق و فرهنگ اسلامی کار، کارآفرینی، سرمایه گزاری، تولید ثروت حلال و الگوی صحیح مصرف از طریق تولیدات مربوط به تفریح و سرگرمی.
۹- استفاده از شخصیت‌های مذهبی، ملی، محبوب و جذاب در طراحی وسایل و ابزار حوزه سرگرمی و بازی.
۱۰- استفاده بهینه از هنر متعهد به ارزش‌های اسلامی، انقلابی، معرفت افزا، بصیرت بخش و استکبار ستیز در تولیدات تخصصی.
۱۱- توجه ویژه به نقش تفریح و سرگرمی در نظام تعلیم و تربیت کارآمد و متعالی و دستیابی به جایگاه برتر در حوزه تفریح و سرگرمی در منطقه.
۱۲- دستیابی به جایگاه برتر تولید و تامین نرم افزاری و سخت افزاری صنعت تفریح و سرگرمی.
۱۳- دستیابی به الگوی روشن، الهام بخش از فرهنگ اسلامی، ایرانی، انقلابی و توانمند در ارایه الگو‌های نشاط، شادابی، تفریح و سرگرمی سالم.
۱۴- بازآفرینی و استقرار نظام‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مهندسی شده بر مبنایی اصول و ارزش‌های فرهنگ اسلامی در عرصه تفریح و سرگرمی.
۱۵- توجه ویژه به بازی و سرگرمی به عنوان یک قدرت نرم و تاثیر گذار برای کلیه مقاطع سنی به ویژه کودک و نوجوان.
۱۶- استفاده به موقع و بهینه از قدرت نرم سرگرمی‌های سالم در مقابله با جنگ نرم دشمن در عرصه‌های مختلف تفریحات و سرگرمی‌های سالم.
Iran (Islamic Republic of)
گمنام
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
پرداختن به چنین موضوعی از سوی اهالی فرهنگ و رسانه واقعاً قابل تقدیر است. تفریح سالم در اوقات فراغت از مهم ترین مقوله هایی است که به ایفای نقش بهتر افراد در جامعه و افزایش بهره وری کمک شایانی می کند و این امر نه تنها سبب نشاط بخشیدن به همگان خواهد شد بلکه شاخصه های سلامت روانی و اجتماعی مردم را بالا می برد.
Iran (Islamic Republic of)
پریناز
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
ارایه چشم انداز واهداف کلان فرهنگی تفریحات ،عالی بود بدون هدف ونبودن چشم انداز ما نمی توانیم به اهداف مورد نظر برسیم.
لذا استفاده از هنر ایرانی اسلامی در طراحی بازی برای کودکان ونوجوانان و برخورداری از شخصیت های اخلاقی ، پهلوانان و قهرمانان ملی مذهبی می تواند در مقابله با جنگ نرم دشمن تاثیر بسزایی داشته باشد
و بالطبع فرهنگ ایرانی اسلامی رانهادینه کند.
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی دولت آبادی
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
مطلب بسیار جالب و آموزنده ای بود حقیقتا مبحث تفریحات سالم اسلامی یک حلقه مفقوده استراتژیک است در نظام مهندسی فرهنگی کشور
Iran (Islamic Republic of)
متقی
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
استاد بزرگوار درود بر شما.ممنون از مقاله خوبتون.فقط اگر به ابزارهای دیگر شادی و فرهنگ شاد زیستن توجه بیشتری بشود اثرات این نکات بیشتر خواهد شد مثل کنسرت ها و بپاداشتن عمومی جشن های ملی و استفاده از خود نوجوانان و جوانان در بپا داشتن این مراسم و سرگرمی ها
Iran (Islamic Republic of)
صابر
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
در جهت رشد و ارتقاع ارامش جامعه می توان مورد استفاده باشد
Iran (Islamic Republic of)
عبدالحسین طاهری
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
مطالب بسیار پر مغز و کاربردی و قابل استفاده در برنامه ریزی کلان فرهنگی کشور بویژه برای مقابله با جنگ نرم دشمن. انشاالله موفق باشید.
United States of America
محمد مهدی رحمتی
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
سلام
خدا قوت
اصولا پرداختن به موضوع سرگرمی از ضروریت های فعالیت های فرهنگی است
Iran (Islamic Republic of)
حوریه
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
به‌نام‌خد‌ا
این‌سند‌از‌اهمیت‌ویژه‌ای‌
برخوردار‌است‌چرا‌که‌تفریحات
سالم‌می‌تواند‌‌نیازهای‌
روانی‌بشر‌را‌براورده‌‌کند
لذا‌هرگونه‌‌ارایه‌نظر‌در
این‌زمینه‌باید‌بصورت‌
هدفمند‌باشد‌‌‌‌
Iran (Islamic Republic of)
پریناز
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
ارایه چشم انداز و اهداف کلان فرهنگی تفریحات عالی بود. بدون هدف و نبودن چشم انداز ما نمی توانیم به اهدافمون برسیم استفاده از هنر ایرانی اسلامی ، در طراحی بازی برای کودکان ونوجوانان و برخورداری از شخصیت های اخلاقی ، پهلوانان وقهرمانان ملی مذهبی میتواند در مقابله با جنگ نرم دشمن تاثیر بسزایی داشته باشدو بالطبع فرهنگ ایرانی اسلامی رانهادینه کند.
Iran (Islamic Republic of)
حسن ثابتی
۰۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
تشکر از مطلب مفید
به نظرم معرفی الگوهای سالم و در عین حال ساده و ترویج آن ها با بهترین راهکار این زمینه است
Iran (Islamic Republic of)
کاهانی
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
ضمن عرض ادب و احترام و خداقوت
خدا را شکر بلاخره کسانی پیدا شدن که برای تفریحات و سرگرمی های سالم و حلال فکر کنن چشم انداز و اهداف قرهنگی تدوین کنن واقعا قابل تقدیره . دست مریزاد
Iran (Islamic Republic of)
کاهانی
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
ضمن عرض ادب و احترام و خداقوت
خدا را شکر بلاخره کسانی پیدا شدن که برای تفریحات و سرگرمی های سالم و حلال فکر کنن چشم انداز و اهداف قرهنگی تدوین کنن واقعا قابل تقدیره . دست مریزاد
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
علیرضا آل محمد
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
مقاله بسیار ارزشمندی در باب بازی ،جایگاه بازی ،اهداف آن و نقش بازی در گسترش عقاید ،حل تعارضات و ناگامی های بچه ها بود
خدا قوت دکتر فاطمی راد عزیز
United States of America
سجاد
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
سلام
بسيار عالي و كامل بود
در اين ميان جاي خالي محتوا سازي كاملا مشهود است
توليد محتوا يكي از أساسي ترين امور فرهنگي است كه در اين روزها كمرنگ تر إز قبل صورت ميپذيرد
United States of America
سجاد
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
سلام
بسيار عالي و كامل بود
در اين ميان جاي خالي محتوا سازي كاملا مشهود است
توليد محتوا يكي از أساسي ترين امور فرهنگي است كه در اين روزها كمرنگ تر إز قبل صورت ميپذيرد
Iran (Islamic Republic of)
کیوان
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
سلام ممنون بابت مقاله خوبتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
سلام و عرض ادب. مطالب علمی، قل و دل ارائه شده و استفاده کردیم. متشکرم
Iran (Islamic Republic of)
رهگذر
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
انتشار این مطلب که مکمل مقاله ی قبلی بوده چارچوب روشن تری از نگاه و انتظارات ما از تفریحات سالم می دهد.
منتظر نوشته های بعدی در خصوص راهبردها هستیم
United States of America
ناشناس
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
بسيار عالي و آموزنده است
Iran (Islamic Republic of)
محمدمهدی یاوری موسسه فرهنگی الفاطمیون
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
با سلام .مقاله جامع و کاربردی توسط جناب دکتر فاطمی راد ارائه شد که به نظرم میتونه یک الگوی مناسب در جهت ساختارشناسی تفریحات سالم و یک حرکت دقیق راهبردی در جهت تولید تفریح و ایجاد سلامت روحی و روانی در جامعه باشه .
منتظر مقالات بعدی جناب دکتر هستیم .با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
امیر محمدزاده
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
سلام خدمت استاد فاطمی
نظر شما درست و صحیح است
بنده به انتخاب و نظر شما نهایت احترام و تأمل رو دارم
ان شاءالله موفق و پایدار باشید
التماس دعا
Iran (Islamic Republic of)
رويا
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
سلام آقاي دكتر فاطمي راد
بحث در مورد فرهنگ، مقوله بسيار وسعي است كه به نوعي تمامي جوانب زندگي و حيات مادي، معنوي، دنيوي و اخروي انسان را در برمي‌گيرد. قدم در راه شگرف و عظيمي گذاشته ايد. خداقوت
به نظر ميرسد با توجه به استفاده فراگير عمومي بدون لحاظ نمودن شرط سني از فضاي مجازي، استفاده از اين فضا فرصت مغتنمي است براي فرهنگ سازي در همه زمينه ها. ارادتمندم
United States of America
كريميان
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
سلام
رويكرد نويسنده محترم توجه به تربيت و زمينه سازي مناسب براي تعالي معنوي است، دقت در دسته بندي مطالب و دادن راهكار عملياتي براي به فعليت رسانيدن اهداف تعريف شده به متوليان امور كمك مي كند تا نقشه راه وزيني را پيش روي خود داشته باشند
Iran (Islamic Republic of)
محمد کیخا
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
سلام خیلی عالی بود . تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ر.اسماعیلی
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
موضوع و مطالب جدید و جالب هستند. تاکنون خیلی کم به این موضوعات پرداخته شده.
برای داشتن سبک زندگی اسلامی، نیاز به توجه به تمام ابعاد ازجمله تفریحات و سرگرمی سالم خواهد بود
با تشکر از مقاله خوبتون
Iran (Islamic Republic of)
حمیدرضا کاهانی
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
بسیار موجب افتخار میباشد که دوستانی در زمینه تفریحات و شادابی حلال و هدفمند در مسیر ارمان شهر مهدوی قدم برداشته و در راستای اعتلای فرهنگ و تمدن انسان ساز اسلام ناب تفکر کرده و در زمینه پرورش انسانهای متعهد و شاداب تلاش مینمایند.
به نظر بنده حقیر همانطور که دشمن جهت تکرار قضیه اندولوس در مورد جامعه مسلمانان در تلاش است و ضمنا این حرکت را چندین سال است که به صورت نرم انجام داده و حقیقتا موفقیتهایی شاید بسیار هم به دست اورده ما نیز باید همین روند را به وسیله مهندسی معکوس در جهت ایجاد بازیها و تفریحات حلال و دارای هیجان از همین نقطه ای که رسیده ایم چه نرم افزاری و چه سخت افزاری اتخاذ نموده و تلاش نماییم همین روند استحاله فرهنگ غربی را با ملایمت به سمت فرهنگ زیبا و غنی اسلامی برگردانیم . لذا این امر مستلزم بررسی نقاط قوت و ضعف برنامه دشمن در کلیه زمینه های فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی ، تفریحی خصوصا قشر جوان و نوجوان بدون ایجاد فضای رعب و تهدید ، بلکه با فضای رقابت با غرب در زمینه ارمانها و اعتقادات صورت می پذیرد. امید که شما عزیزان در مسیر تحقق این هدف بزرگ مشمول دعای حضرت صاحب الامر (عج) قرار گرفته و موفق باشید.
France
بنيامين اميري
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
مطلب جالب و آموزنده اي بود. ممنون از مقاله خوبي كه ارائه دادين.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
مطلب بسیار آموزنده ای بود
بی شک تفریح و سرگرمی سالم یکی از راه های بسیار مهم و مفید برای پر کردن اوقات فراغت بخصوص در سنین کودکی و نوجوانی ست که حتی میتوان از آن به عنوان راهی برای آموزش نیست استفاده کرد.
کم بودن این چنین بازی ها و پیاده سازی اسلامی آن در کشور مشهود هست و داشتن این چشم انداز بسیار مفید برای آینده.
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه دالایی
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
با توجه به جنگ نرم که امروزه در بسیاری از جوامع بخصوص جوامع اسلامی با آن روبرو هستیم عقل سلیم اقتضا می کند که جوامع مختلف خود به دنبال تولید در همه زمینه ها بخصوص در بخش علوم انسانی باشند که متاسفانه در جامعه ما توجه کمی در تولید محتوای این بخش صورت گرفته؛ بخشی که مهم ترین نقطه تمرکز باید باشد با نادیده انگاری سمت و سویی را طی می کند که اغلب خانواده ها در بحث تربیت از تولیدات دیگر کشورها در هر حیطه ای استفاده می کنند و در واقع در این حیطه تبدیل شده ایم به مصرف کننده صرف کالای غربی اعم از تولیدات علمی آن ها یا کالاهای تولیدیشان. این در حالی است که بحث بومی سازی بحثی جدی و قابل تامل در این بخش است و از این طریق می توان ادعا نمود طرحی نو و کاری نو در حال انجام است. از آنجا که در بحث تربیت هماهنگی و عدم تناقض چه در سطح خانواده و چه در سطح جامعه یکی از اصول تربیتی است نمی توان فرزند یک خانواده و جامعه را طوری تربیت نمود که هم از اصول دین اسلام بهره ببرد و هم مصرف کننده صرف محصولات غرب باشد. این دو فرهنگ ایدئولوژی های یکسانی در بحث رشد و تربیت انسان ندارند که اهداف خرد و کلانشان در تربیت با یکدیگر همسو و مشابه باشد. پس چگونه می توان انسانی سالم و متناسب با ایدئولوژی اسلام تربیت کرد اما با محتواهای متفاوت و ضد و نقیضی که به او ارائه می شود؟
جنبش نرم فرهنگی و تولید محتوای فرهنگی جنبه ای نیست که در همه فرهنگ ها مشابه باشد. باید به تولید محصولات فرهنگی مطابق با فرهنگ خود بپردازیم تا خانواده و جامعه در دامان خود نیرو برای دیگران تربیت نکند.

جنبه هایی که در این بخش ارائه شده است همه مفید وقابل توجه است. یکی از جنبه هایی که به نظر من در بین این ابعاد باید مورد توجه قرار بگیرد توجه به سنین تحولی افراد و خانواده هاست. خانواده ای که کودک دارد با خانواده یک نوجوان تفریحات متفاوتی را اقتضا می کند یا خانواده ای با فرزندانی با سنین مختلف باید برای هر کدام متناسب با سن و نیازهای رشدی و روانیشان تفریحات متناسبی را داشته باشد. خانواده نوپا با خانواده ای که در دوره سالمندی به سر می برد تفریحات متفاوتی را متناسب با سن و سطح سلامت اعضایش نیاز دارد.
United States of America
مهدی حسینی
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
ممنونم از نویسنده خوب مقاله که روند نوشتن مقاله در این حوزه به خصوص (تفریح و سرگرمی سالم؛ چشم انداز و اهداف کلان فرهنگی) رو به نحو احسنت انجام میدن و مثل مقاله قبلی برای ما مخاطبین توضیحات کاملی رو ارائه دادن.
Iran (Islamic Republic of)
نجفی
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۷
سلام و عرض خداقوت خدمت استاد بزرگوار
مطالب پر مغز و بسیار مفیدی بود
سپاس
ارسال نظر
captcha