«فرهنگ سدید» از مطالبه باغداران انارستان و انجیرستان سیل‌زده از دولت گزارش می‌دهد
آنچه که از شرایط زمین‌های کشاورزی و باغداری استان لرستان مشخص است هم زمان با فروکش کردن موج اعزام‌ها به مناطق سیل زده و بازگشت اغلب جهادگران، دولت نیز صحنه را خالی کرده است. عدم پرداخت خسارت ها، نبود تجهیزات کافی، کمبود نیروی انسانی و بالاتر از همه این موارد عدم درک شرایط از سوی مسئولین موجب شده است که بخش کشاورزی و باغداری استان‌های سیل زده به ویژه لرستان با مشکلات جدی روبه رو شوند و در واقع شاهد تشکیل بحرانی پس از بحران سیل در بخش کشاورزی هستیم. بخشی که ارتباط مستقیمی با زندگی روزمره دارد.

به گزارش فرهنگ سدید؛ سیل اخیر 25 استان کشور را درگیر کرد و  بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان به مردم ایران خسارت وارد کرد. قدم   اول کنترل سیلاب و خروج از بحران و برطرف کردن آثار برجامانده از سیل بود که با همراهی و همکاری مردم و آحاد ملت برداشته شد و اکنون در قدم دوم یعنی ترمیم و مرمت و بازسازی هستیم. یکی از بخش هایی که کمتر به آن توجه شد و تصاویر کمتری نیز از آن شاهد بودیم آسیب سیل به مناطق کشاورزی و باغداری بود. با توجه به اینکه اغلب باغ ها و زمین های کشاوری در نزدیک رود و رودخانه ها بوجود آمده اند به این دلیل که دسترسی سریع به آب فراهم شود، باغداران و کشاورزان بسیاری از سیل اخیر متضرر شدند.

سیل انجیرستان

اکنون که از مرحله بحران خارج شده ایم و سیلاب ها کنترل شده است، باغ ها و درختان با مشکلات حادی مواجه شده اند و امکان خفگی درختان در زیر گل لای بسیار است. یکی از استان هایی که چندین هزار هکتار زمین زیر کشت دارد و دچار آسیب های فراروانی نیز شده استان لرستان است. آخرین تصاویر دریافتی از این استان حاکی از آن است که بخش انجیرستان و انارستان این استان با آسیب جدی مواجه شده است و باغداران نیازمند این هستند که دولت توجه ویژه ای به ان ها داشته باشد هر چند که استان های دیگری نیز با مشکلات مشابهی مواجه هستند.

در این باره خبرنگار فرهنگ سدید با محمد رضا فراهانی نماینده تشکل طلاب جهادی استان لرستان در باره آخرین وضعیت باغستان های این استان گفتگویی کرده است.

فراهانی گفت: در شهرستان کوهدشت انارستان و در معمولان و پلدختر انجیرستان زیر سیلاب ها مدفون شده است. بنابر آمار وزارت جهاد کشاورزی به 1980 هکتار در معلولان و پلدختر به صورت 10 درصد تا 100 درصد خسات وارد شده است اما از این 1980 هکتار انجیرستان 50 هکتار آن بحرانی است که لازم است به طور ضروری رسیدگی شود.

سیل انجیرستان

وی ادامه داد: برای رفع مشکل سیلاب موجود در باغ های این شهرستان ها تا کنون با چند سازمان رایزنی شده است اما نتیجه ای حاصل نشده است. در ابتدا با ستاد بحران کشور رایزنی هایی شد که آنها اعلام کردند از ستاد بحران لرستان پیگیری کنید. ستاد بحران لرستان نیز به جهاد کشاورزی ارجاع داد و جهاد کشاورزی نیز اعلام کرد که امکانات لازم برای این منظور را ندارد. از این رو جهادکشاورزی یک پویش راه انداختند تا از طریق مردمی این موضوع را جلو ببرد.

نماینده تشکل طلاب جهادی استان لرستان تصریح کرد: اکنون مردم به کمک خیرین، ماشین آلات را اجاره کرده اند و کار را پیش می برند. در رایزنی های انجام شده با یکی از مسئولین سپاه گفته شد که دولت باید برای رفع این مشکل در صحنه حاضر شود و پاسخگو باشد و اگر در این حوزه توانایی ندارد باید به ما نامه بزند. لازم است تا دکتر بازدار مسئول جهادکشاورزی استان لرستان پای کار این موضوع بیاید و درخواست بدهد.

وی افزود: پس از پیگیری ها اعلام شده که در هفته گذشته چندین مرتبه نامه به سپاه ارسال شده است اما از طرف سپاه اعلام شده که نامه ای نرسیده است و رونوشتی از این نامه نیز در اختیار ما نیست.

فراهانی تاکید کرد: در حال حاضر 5 هزار شغل مردم در حال نابودی است و باید در این رابطه پیگیری جدی شود. خسارت ها هنوز پرداخت نشده و گفته می شود که در حال ارزیابی است. مبلغی هم که دولت قرار است اعطا کند نسبت به خسارت وارد شده ناچیز است. بسیاری از لوله ها، پمپ ها، ترانس برق و کف کش ها را آب برده است و اکنون باید این موضوع حل شود.

نماینده تشکل طلاب جهادی استان لرستان در پایان اظهارات خود گفت: لازم است تا به جهاد کشاورزی امکانات برسد. جهاد کشاورزی علیرغم اینکه در صحنه حاضر است، به این دلیل که امکانات ندارد پویش راه انداخته است.

در این باره عبدالله موموندی دبیر کمپین نجات انجیرستان، نجات انارستان استان لرستان نیز به فرهنگ سدید گفت:  با توجه به سیل اخیر گل و لای اغلب باغ های این شهرستان را درگیر کرده است که پویشی راه افتاده است تا درخت ها را از گل و لای پاکسازی کنیم. حدود 60 الی 70 هکتار از درختانی که در مسیر رودخانه بودند دچار سیل گرفتگی جدی شده اند و نیاز است به صورت فوری به انها رسیدگی شود.

سیل انجیرستان

وی ادامه داد: پویش مردمی و خودجوش  نجات انجیرستان، نجات انارستان متشکل از سازمان های مردم نهاد، سازمان جهاد کشاورزی، سازمان محیط زیست، سازمان نظام مهندسی کشاورزی، سازمان بسیج مهندسی همه و همه به این پویش لبیک گفته و برای نجات این  باغات دست به کار شده اند. مجموعه اقداماتی که در حال انجام است زیر نظر کارهای دولتی نیست و از کمک های مردمی استفاده می شود.

موموندی با بیان اینکه خسارت ها به کشاورزان پرداخت نشده است، گفت: پرداخت خسارت ها جدای این است و در حال حاضر این کمپین مشغول تمیز کردن باغ هایی که دچار گل گرفتگی شده اند است. لازم است که گروه های جهادی به ما کمک کنند تا بتوانیم باغ ها را نجات دهیم و جلوی خسارت های بیشتر گرفته شود.

سیل انجیرستان

 

آنچه که از شرایط مشخص است هم زمان با فروکش کردن موج اعزام ها به مناطق سیل زده و بازگشت اغلب جهادگران، دولت نیز صحنه را خالی کرده است. عدم پرداخت خسارت ها، نبود تجهیزات کافی، کمبود نیروی انسانی و بالاتر از همه این موارد عدم درک شرایط از سوی مسئولین موجب شده است که بخش کشاورزی و باغداری استان های سیل زده به ویژه لرستان با مشکلات جدی روبه رو شوند و در واقع شاهد تشکیل بحرانی پس از بحران سیل در بخش کشاورزی هستیم. بخشی که ارتباط مستقیمی با زندگی روزمره دارد.

 

ارسال نظر
captcha