ضرورت تشکیل سپاه پاسداران بعداز انقلاب اسلامی و گذشت ۴۰ سال از تأسیس آن در حال حاضر عینی‌تر شده است و از همین‌رو است که دشمنان اسلام و انقلاب تمام ابزار‌ها و تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا بتوانند حرکت روبه‌جلوی آن را کنترل کنند. اقدام اخیر آمریکا هم در تروریست اعلام کردن سپاه از همین قبیل است و بنابر فرمایش آیت‌الله خامنه‌ای گربه رقاصانی آنان از این جهت است که سپاه امروز در تمام عرصه‌ها اعم از نظامی، سیاسی و خدمت‌رسانی پیشتاز است.
گروه گفتمان فرهنگ سدید؛ حجت فاخری: اردیبهشت با دو مناسبتِ تشکیل سپاه و اعلام انقلاب فرهنگی آغاز می‌شود. انتصاب و احکام جدید آیت‌الله خامنه‌ای در خصوص انتخاب سردار سلامی به عنوان فرمانده سپاه و ادامه خدمت سردار جعفری در قرارگاه فرهنگی و اجتماعی حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه، شاید بی‌مناسبت با این ایام نبوده و توجه ایشان به این نکته بوده است که در همین ایام دو انتصاب مهم در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جانب ایشان صورت گرفته است. نیاز است تا در خصوص هر یک از مناسبت‌ها به صورت مفصل بحث شود، اما سعی بر این داریم تا به هرکدام از آن‌ها تنها اشاره‌ای شود.
در باب اعلام انقلاب فرهنگی و با توجه به اهداف عالی انقلاب اسلامی یعنی فراهم کردن زمینه‌های رسیدن انسان‌ها به کمالات معنوی و اینکه تنها در تحقق نیاز‌های مادی و حیوانی خلاصه نمی‌شود و در مرحله اول اصلاح فرهنگ امری لازم است. شکی نیست که اصلاح فرهنگ با توجه به تعریف آیت الله خامنه‌ای که از آن تعبیر به ذهنیّات می‌کنند و اینکه اعمال و رفتار ناشی از ذهنیات است و لذا ابتدا باید آمادگی ذهنی و فکری ایجاد شود، مهم‌ترین ارگان فکری در انقلاب‌های مختلف از جمله انقلاب اسلامی ایران، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی است و لذا لازم بود تا بعد از انقلاب در خصوص افراد تأثیرگذار در این حوزه و مطالب آموزشی، بازنگری صورت گیرد تا بتوان از دانشگاه به عنوان قوه محرکه و مفکره نظام از آن در جهت نیل به اهداف بیشترین بهره را برد.
اما مناسبت دوم صدور فرمان تشکیل سپاه پاسداران انقلاب است که ضرورت تشکیل سپاه پاسداران بعداز انقلاب اسلامی و گذشت ۴۰ سال از تأسیس آن در حال حاضر عینی‌تر شده است و از همین‌رو است که دشمنان اسلام و انقلاب تمام ابزار‌ها و تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا بتوانند حرکت روبه‌جلوی آن را کنترل کنند. اقدام اخیر آمریکا هم در تروریست اعلام کردن سپاه از همین قبیل است و بنابر فرمایش آیت‌الله خامنه‌ای گربه رقاصانی آنان از این جهت است که سپاه امروز در تمام عرصه‌ها اعم از نظامی، سیاسی و خدمت‌رسانی پیشتاز است. از این‌رو انتصابات جدید از سوی آیت‌الله خامنه‌ای از ویژگی‌ها و حساسیت خاصی برخوردار خواهد بود که در تقارن این دو مناسبت واقع شده است. البته این انتصابات همراه با اعلام تمایل و درخواست فرمانده سابق سپاه از فرمانده کل قوا بوده‌است. در ادامه با توجه به متن حکم معظم‌له در انتصاب جدید، به برخی از آنان پرداخته خواهد شد.

انتظارات رهبری از فرمانده قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیه الله
حکم انتصاب فرمانده قرارگاه فرهنگی و اجتماعی که به‌وسیله آیت‌الله خامنه‌ای صادر شده است حاوی نکاتی بود که برای اختصار به دو نمونه آن اشاره می‌گردد.

بهره‌گیری از ظرفیت‌های گسترده علماء، نخبگان و جوانان
با توجه به ظرفیت سپاه و به‌ویژه بسیج نیرو‌های مردمی و همچنین اهمیت و جایگاه فرهنگ دینی و اسلامی به عنوان یکی از اصولی‌ترین مسائلی که منجر به پیروزی انقلاب و همچنین تداوم آن شده است، توجه و تأکید به امور فرهنگی در این نهاد انقلابی امری است که در متن انتصاب فرمانده قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیه‌الله اعظم تأکید شده‌است تا با استفاده از ظرفیت گسترده اعم از نیروی انسانی و همچنین گستردگی عمل سپاه که فراتر از مرز‌های سرزمین ایران است و همچنین برای معرفی و ارائه انقلاب اسلامی به عنوان الگویی برای آزادی‌خواهان دنیا وظیفه و مسئولیت سنگینی بر دوش دارند، تا بتوانند فرهنگِ ناب اسلامی را در دنیایی که استعمارگران و زورگویان به دنبال بی‌دین کردن جوامع اسلامی و ایجاد موج اسلام هراسی هستند، تقابل بین دینداری و اباحی‌گری حساس‌تر و جدی‌تر جلوه می‌کند. نکته شایان ذکر این است که دنیای کفر تمام امکانات خود را به کار گرفته است تا بتواند ضربه‌ای و لو کوچک و ناچیز وارد سازد و از این جهت است که آیت‌الله خامنه‌ای تأکید میکنند که برای رویارویی با فرهنگ‌های غیر دینی و همچنین تقویت و تبیین فرهنگ اسلامی باید از تمام ظرفیت‌ها استفاده کرد که برای نمونه به نقش ویژه علمای دینی اشاره می‌کنند. همچنین نباید از نقش نخبگان فرهنگی و جوانان جهادی و انقلابی که دارای انگیزه و توان لازم برای ورود به عرصه‌های مدیریتی و اجرایی را دارند، غفلت نمود بلکه باید از تمام ظرفیت‌های آنان در جهت نیل به اهداف اسلامی بهره گرفت.

مسیر حرکتِ فرهنگی تحقق بیانیه گام دوم انقلاب
مسیر حرکتِ فرهنگی کشور بر اساس نقشه راهی باید باشد که در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که از سوی آیت‌الله خامنه‌ای ترسیم و تبیین شده است. بعداز تبیین معارف انقلاب اسلامی در گام دوم لازم است تا اقدامات عملی صورت گیرد که یکی از ابزار‌هایی که می‌تواند در تحقق اهداف ترسیم شده مورد استفاده قرار گیرد، شکل‌گیری قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیه‌الله است که در خصوص اقدامات عملی لازم است تا با داشتن برنامه‌های عالمانه و مدبرانه، فعالیت‌های آن در جهت گسترش هم‌افزایی با سایر مراکز و مجموعه‌های فرهنگی سپاه به ویژه استفاده از ظرفیت عظیم بسیج و استفاده از جوان‌های بصیر و کارآمد، شاهد تحقق آرمان‌ها و اهداف بیانیه گام دوم باشیم و این انتظارِ آیت‌الله خامنه‌ای از فرماندهی جدید قرارگاه فرهنگی است که لازم است تا دستورات و اقدامات در جهت تعامل هرچه بیشتر بین نیرو‌های انقلابی صورت بگیرد تا اقدامات متمرکزتر و مفیدتر واقع شود.

انتظارات رهبری از فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
در ادامه به بازخوانی دو انتظار رهبری از فرمانده جدید سپاه پاسداران اشاره می‌شود.

ارتقاء توانمندی‌های همه جانبه و آمادگی در همه بخش‌ها
حرکت گسترده پیشرفت که بعداز انقلاب شروع شده است و رشد فزاینده‌ای داشته است در برخی از ارگان‌ها و نهاد‌ها نمود عینی بیشتری داشته است که بی‌شک پیشرفت‌های سپاه به ویژه در حوزه نظامی یکی از افتخارات بزرگ انقلاب اسلامی در طول ۴۰ سال گذشته است و البته قابل انکار هم نیست. اما بحث در این است که نباید حرکت پیشرفت و توانمندسازی متوقف گردد بلکه باید با سرعت بیشتری دنبال گردد و توانمندسازی نباید تنها در حوزه نظامی باشد بلکه لازم است تا در زمینه‌ها اعم از فرهنگی و اجتماعی هم باشد.
تقویت گوهر درونی سپاه یعنی تقوا و بصیرت
تفاوت نیرو‌های سپاه با سایر نیرو‌های نظامی در کشور‌های دیگر، داشتن تقوا و بصیرت است و همین دو عنصر است که سبب تمایز و برتری آن در دنیا شده است و دشمنان اسلام و انقلاب هم سعی در سرکوب و کنترل آن دارند. اما علاوه بر اینکه باید این دو گوهر وجود داشته باشد و سعی در تحفظ آن باشد، اما باید به دنبال تقویت آن هم بود و نباید به همین اندازه اکتفا کرد، چراکه کید دشمنان رو به گسترش است و از این رو برای مقابله با آن هم باید آمادگی رویارویی هم تقویت شود و تقویت تقوا و بصیرت دو عنصر اساسی تقویت روحی و فکری در راه مبارزه است؛ و یکی از لوازم آن این است که ابتدا مدیرانی باشند که دارای بنیه معنوی و تقویت آن باشند.
ارسال نظر
captcha