سه تن از کارشناسان از رسالت‌های هنر انقلاب اسلامی گفتند
به مناسبت هفته «هنر انقلاب اسلامی» با سه تن از فعالان عرصه هنر در خصوص تبیین ابعاد انقلابی عمل کردن هنرمندان گفت و گویی صورت گرفته است که در متن زیر تقدیم می‌شود.
به گزارش فرهنگ سدید؛ به مناسبت هفته «هنر انقلاب اسلامی» با سه تن از فعالان عرصه هنر در خصوص تبیین ابعاد انقلابی عمل کردن هنرمندان  گفت و گویی صورت گرفته است که در متن زیر تقدیم می‌شود.
 
هنر آوینی الهام گرفته از انقلاب بود
سیدمسعود شجاعی طباطبایی، کاریکاتوریست و مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در خصوص به خدمت گرفتن هنر برای تبیین انقلاب گفت: شهید آوینی یکی از افرادی بود که با ابزار هنر به بیان مفاهیم انقلاب پرداخت؛ به همین دلیل می‌توان با واکاوی زندگی و عملکرد وی به‌عنوان چهره واقعی هنرمند انقلابی، از هنر برای پیشبرد اهداف انقلاب بهره برد.

وی افزود: هنر آوینی الهام گرفته از انقلاب و سخنان امام راحل (ره) بود و منشأ آثار سینمایی و مستند خود را خدایی می‌دانست؛ به همین دلیل مقام معظم‌رهبری وی را سید شهیدان اهل‌قلم نامید. همچنین بسیاری از هنرمندانی که در آن مقطع با وی در ارتباط بودند این مفاهیم را درک کردند که در آثارشان نمود پیدا کرد.
طباطبایی بابیان اینکه انقلاب اتفاق خوبی را برای هنر رقم زد، گفت: بعد از انقلاب بسیاری از رشته‌های هنری تطهیر شد و نوع نگاه هنرمندان ما تغییر کرد؛ به‌طوری‌که هنر بعد از انقلاب جریان‎ساز و اثرگذار شد. در زمینه کاریکاتور نیز باید گفت که در حال حاضر ایران جزو سه کشور اصلی در دنیاست و مسابقه‌ای نیست که ایران برپا کند و با استقبال گسترده روبرو نشود.
مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری همچنین با بیان اینکه توانسته‌ایم با زبان هنر مباحث انقلابی را مطرح کنیم، بیان کرد: در مسابقه ترامپیسم که برگزار کردیم 74 کشور دنیا شرکت کردند و از این طریق پیام خود را صادر کردیم. در حال حاضر دنیا منطق ما که دفاع از حق و دفاع از مظلوم است را پذیرفته و هنرمندان ما در بزنگاه‌ها حضور تأثیرگذار داشته‌اند؛ به‌طوری‌که جشنواره‌های خارجی بدون حضور ایرانیان از اعتبار ساقط است.
هنر بعد از انقلاب جریان ساز شد/هنر آوینی الهام گرفته از انقلاب بود/ غفلت از ابزار هنر در بسط فرهنگ انقلاب/ عدم بهره مناسب از هنر تئاتر برای انتقال پیام انقلاب
 غفلت از ابزار هنر در بسط فرهنگ انقلاب
عبدالحمید قدیریان، نقاش، طراح صحنه و کارگردان هنری هم معتقد است که تولیدات هنری اثرگذار در حوزه انقلاب کمتر از آن چیزی است که انتظار می‌رود و نبود آثار تأثیرگذار را به معنای عدم تبیین درست از مفهوم انقلاب می‌داند. وی در این زمینه یادآور شد: هنر به‌عنوان یکی از قوی‌ترین و تأثیرگذارترین روش‌های ایجاد فرهنگ است و هنرمند با هنر خویش می‌تواند مفهوم یا مفاهیم را که به آن معتقد است اشاعه ، بسط و البته جامعه را به سمت و سوی فضای فرهنگی موردنظر خود سوق دهد، حال اگر از این ابزار برای اشاعه فرهنگ انقلاب استفاده شود- انقلابی که متفاوت از تمام انقلاب‌های دنیاست - قطعا تاثیر شگرفی خواهد داشت.

قدیریان افزود: باوجوداینکه دشمن از ابزار هنر برای اشاعه فرهنگ و سبک زندگی خود به نحو احسن بهره می‌برد اما ما در این زمینه غفلت کرده‌ایم و این امر ناشی از عدم تبیین درست و دقیقی از مفهوم انقلاب اسلامی ایران است.
 وی علت حضور کمرنگ هنرمندان و هنر جلودار انقلاب را نبود تعریف واحد در حوزه تفکر انقلاب - چه درسیاست و چه در هنر - عنوان و خاطرنشان کرد: بلاتکلیفی در مفهوم انقلاب ضربه‌های سنگینی به انقلاب و هنر زده است. فضای سیاسی ما دو تعریف کاملاً متفاوت از انقلاب دارد و همین امر باعث شده تا تحلیل قوا در نیروهای فرهنگی و سیاسی داشته باشیم.
این هنرمند انقلابی، نبود متولی فرهنگی را از دیگر خلأهای این حوزه برشمرد و گفت: نبود متولی و برنامه‌ریز فرهنگی که بتواند افراد مختلف را برای ایجاد یک حرکت فرهنگی به کار بگیرد عاملی بوده تا اثرگذاری هنرمندان به بزرگی انقلاب نباشد.
هنر بعد از انقلاب جریان ساز شد/هنر آوینی الهام گرفته از انقلاب بود/ غفلت از ابزار هنر در بسط فرهنگ انقلاب/ عدم بهره مناسب از هنر تئاتر برای انتقال پیام انقلاب

 عدم بهره مناسب از هنر تئاتر برای انتقال پیام انقلاب
ایوب آقاخانی، نمایشنامه‌نویس، کارگردان، بازیگر و مدرس دانشگاه نیز بر این باور است که به دلیل عدم درک درست متولیان فرهنگ از هنر و به‌ویژه تئاتر از این ابزار به‌درستی برای اشاعه فرهنگ انقلاب استفاده نکرده‌اند.

وی معتقد است که هنر برای ترویج هر نوع تفکری مفید و مؤثر است اما تئاتر به دلیل جنس تعاملش تأثیرگذاری خاص خود را دارد. در این جنس از هنر تماشاگر برای دریافت مفهوم آماده‌تر است به همین دلیل بستر مساعدی برای انتقال بن‌مایه‌های ایدئولوژی و سلیقه و سنت مهیاست، پس به‌کارگیری تئاتر برای هنر انقلاب یا هر نوع داد و دهش فکری تصمیم عقلانی و هوشمندانه به شمار می‌آید.
آقاخانی بابیان اینکه مدیران ما استفاده کاملی از هنر تئاتر برای انتقال پیام انقلاب نداشته‌اند، عنوان کرد: تئاتر نیازمند بازتعریف است و همیشه میان تئاتر به معنای واقعی کلمه و تعریف مدیران از تئاتر فاصله چشمگیری بوده و این فاصله هیچ‌وقت پر نشده است. اگر متولیان امر درک درستی از تئاتر با تمام زوایای آن پیدا کنند و به یک شناخت علمی و عملی برسند می‌توانند به محصول دلخواه دست پیدا کنند که همان ترویج اندیشه و ایدئولوژی انقلاب است.
وی با اشاره به شعار سال ابراز امیدواری کرد که برکت رونق به تولیدات فرهنگی نیز برسد.
هنر بعد از انقلاب جریان ساز شد/هنر آوینی الهام گرفته از انقلاب بود/ غفلت از ابزار هنر در بسط فرهنگ انقلاب/ عدم بهره مناسب از هنر تئاتر برای انتقال پیام انقلاب
 
 
منبع: روزنامه حمایت
ارسال نظر
captcha