محمدعلی گودینی گفت: ناشران ما کار خوب را تبلیغ کنند نه اینکه روی هر کتابی سرمایه گذاری کنند؛ گاه اینقدر کتاب و نویسنده‌ای را بزرگ می کنند که خود او هم میترسد دیگر دست به کتابی ببرد.

به گزارش فرهنگ سدید؛ محمدعلی گودینی، رمان‌نویس شناخته شده کشور که پیش از این با برخی کتب خود از جمله رمان «تالار پذیرایی پایتخت» توانسته جوایزی همچون جایزه غنی پور و جایزه کتاب فصل را از آن خود کند در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو درباره کتاب‌های در دست نگارش خود عنوان کرد: شاید باورتان نشود، اما چیزی نزدیک به ۱۲ کتاب را آماده چاپ دارم، اما برخی ناشران برای چاپ آن‌ها امروز و فردا می‌کنند.

وی همچنین افزود: گویا قرار است انجمن قلم و انتشارات جام جم برای نمایشگاه کتاب امسال دو کتابم را رونمایی کند که به ترتیب یکی پرداخت داستانی به زندگی آقای فلسفی و دیگری هم کتابی با عنوان «چتربازی در امواج» دربرگیرنده زندگی داستانی غواص شهید جواد شاعری است.

این نویسنده ادامه داد: برخی از کتب در دست چاپ ، حتی برای چندسال قبل است، اما متاسفانه اوضاع بازار نشر اجازه نمی‌دهد که برخی مثل من، آثارم براحتی منتشر شوند؛ نمیدانم شاید برخلاف بقیه زبانی برای گلایه و اعتراض نداریم شاید هم بر و رویی!

اهل انتقاد کردن نیستم

گودینی با انتقاد از برخی کتب که به صورت سفارشی و در چاپ‌های متعدد هم چاپ می‌شوند، گفت: من جوایز بسیاری هم بدست آورده ام که نمونه آن جوایز رمان «تالار پذیرایی پایتخت» است، اما همین رمان که چندین جایزه گرفته را ببینید که به چاپ چندم رسیده؟ لابد برای ناشر مهم نیست و بها هم به این نوع کتاب‌ها نمیدهند.

این رمان نویس خاطرنشان کرد: نمیدانم چرا این نوع کتاب‌ها که مورد استقبال هم هستند، به شکل بهتر و جدیتری در اختیار مخاطب قرار نمیگیرند. هرچند اهل انتقاد کردن نیستم، چون برخی به دل میگیرند و علیه خود ما استفاده میکنند.

برخی دوستان ناشر هم زرنگ و شاید طمع کار شده اند

نوینده کتاب «زنی با کفش‌های مردانه» اشاره داشت: گاه کتبی را می‌بینیم که فقط چاپ می‌شوند آنهم در تیراژ بالا بدهند اینکه واقعا به قصد دیده شدن و خواندن توسط مخاطب را داشته باشد؛ درحالیکه شخصا رمان‌هایی دارم که چندین سال است که زیرنوبت چاپ است، اما لابد اوضاع نشر و بهانه‌های ناشر اجازه چاپش را نمیدهد.

وی که در چند روز گذشته نیز در جشنواره شعر و داستان انقلاب اسلامی مورد تقدیر قرار گرفت، گفت: اوضاع کاغذ، شرایط را هم بدتر کرده است. جالب است که برخی دوستان ناشر هم زرنگ و شاید طمع کار شده اند و بجای همان ۱۰ درصد حق الزحمه پولی نهایت به ما کتاب میدهند.

نمیتوانم دست از نوشتن و خواندن بکشم

گودینی در عین حال عنوان کرد: من نزدیک به ۵۰ کتاب داستانی نوشته ام و حتی با این شرایط همچنان نمیتوانم دست از نوشتن و خواندن بکشم. لااقل مینشینم و دباره داستان‌های خودم را میخوانم و بازنویسی میکنم.

نویسنده مجموعه داستان «سیلاب» تأکید داشت: امیدوارم ناشران ما کار خوب را تبلیغ کنند نه اینکه روی هر کتابی سرمایه گذاری کنند؛ گاه اینقدر کتاب و نویسنده‌ای را بزرگ میکنند که خود او هم میترسد دیگر دست به کتابی ببرد.

محمدعلی گودینی گفت: امیدوارم برخی کتابهایم در نمایشگاه کتاب امسال منتشر شود؛ هرچند که واقعا دیگر حوصله پیگیری ندارم؛ اما لااقل برای دل خودم کتابهایم را میخوانم. من نویسنده تجربی هستم همچنانکه همواره نیز قصه‌های اطرافم را مینویسم، اما در این اوضاع نشر انگار نباید امید زیادی داشت.

منبع: دانشجو

ارسال نظر
captcha