گزارشی از خدمات موکب‌های اربعین به سیل زدگان
به محض تعیین محل استقرار موکب‌شان در خوزستان دست به‌کار شدند. یکی آچار به دست بود و یکی آشپز. یکی دیگ بزرگی را برای پخت برنج روی اجاق می‌گذاشت و چند نفر دیگر مشغول آماده‌سازی مواد اولیه غذا بودند. این جمع چند نفره نخستین‌بارشان نبود که برای چنین کاری گرد هم جمع می‌شوند. بخشی از موکب‌های اربعین در مسیر نجف تا کربلا را این جمع و صد‌ها نفر از دوستان‌شان برپا می‌کردند، اما این بار جامعه هدف‌شان نه زوار اربعین که مردم سیل‌زده کشور خودمان بودند. آن‌ها آمده‌اند تا در عبور از روز‌های بحرانی در کنار هموطنان خود باشند.
به گزارش فرهنگ سدید؛ به محض تعیین محل استقرار موکب‌شان در خوزستان دست به‌کار شدند. یکی آچار به دست بود و یکی آشپز. یکی دیگ بزرگی را برای پخت برنج روی اجاق می‌گذاشت و چند نفر دیگر مشغول آماده‌سازی مواد اولیه غذا بودند. این جمع چند نفره نخستین‌بارشان نبود که برای چنین کاری گرد هم جمع می‌شوند. بخشی از موکب‌های اربعین در مسیر نجف تا کربلا را این جمع و صد‌ها نفر از دوستان‌شان برپا می‌کردند، اما این بار جامعه هدف‌شان نه زوار اربعین که مردم سیل‌زده کشور خودمان بودند. آن‌ها آمده‌اند تا در عبور از روز‌های بحرانی در کنار هموطنان خود باشند. رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات از برپایی ۳۰۰ موکب در استان‌های سیل‌زده خبر داده و می‌گوید: «علاوه‌بر توزیع غذا، موکب‌هایی را برای شست‌و‌شوی فرش‌های خانوار‌ها و تعمیر ماشین‌های آسیب‌دیده ایجاد کرده‌اند.»

موکب‌های اربعین نه فقط در ایام اربعین و در مسیر کربلا بلکه در سایر روز‌های سخت در کنار مردم هستند و به خدمت‌رسانی خود ادامه می‌دهند. هر ساله موکب‌های بسیاری از ایران در ایام اربعین به زوار کربلا خدمت‌رسانی می‌کنند. این موضوع سبب شد تا بسیاری از مردم از روی ناآگاهی با ارائه خدمت‌رسانی آن‌ها عناد کرده و عملکرد آ ن‌ها را بی‌دلیل نقد کنند، حالا در این روز‌ها که بخشی از استان‌های کشور درگیر هجوم سیلا‌ب‌ها هستند، این موکب‌ها در روز‌های سخت مردم کشورمان پای کار آمده و با برپایی همان موکب‌ها در استان‌های سیل‌زده به‌طور شبانه‌روزی از مردم آسیب‌دیده و سایر مردمی که برای کمک به آنجا آمده‌اند پذیرایی می‌کنند تا دستکم در این روز‌ها کسی دغدغه خورد و خوراک و تأمین نیاز‌های اولیه برای خود و خانواد‌ه‌اش را نداشته باشد. با این وجود این نخستین‌باری نیست که چنین موکب‌هایی با پشتیبانی قرارگاه جهادی امام رضا (ع) و ستاد بازسازی عتبات عالیات دست به چنین اقدامی می‌زنند. در زمستان‌۹۶ نیز این موکب‌ها در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه و سرپل ذهاب مستقر شده و تا ماه‌ها به مردم زلزله‌زده و افرادی که از سایر نقاط کشور برای امداد‌رسانی به آن‌ها آمده‌اند غذای رایگان توزیع می‌کردند.

بازسازی عتبات وارد عمل شد
آقای حسین پلارک، رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات درخصوص برپایی موکب‌های اربعین می‌گوید: «به‌دنبال صدور بیانیه سردار حاج قاسم سلیمانی در روز جمعه ۱۶ فروردین برای امداد‌رسانی به استان‌های سیل‌زده؛ بلافاصله موکب‌های اربعین وارد عرصه خدمت‌رسانی شده و ما موکب‌ها را حرکت دادیم و با سرعت حیرت‌انگیزی توانستیم ظهر شنبه ناهار توزیع کنیم و این آمار را به ترتیب بالا بردیم. در میان سیل زدگان اولویت اول استان خوزستان و شهر‌های دشت آزادگان و سوسنگرد و حمیدیه است و حومه اهواز؛ به اضافه روستا‌هایی که در محاصره سیل هستند. از طریق قایق و امداد هوایی امداد‌رسانی می‌شود و بخشی هم که ریل راه‌آهن به آنجا می‌رود. البته قطار‌های امدادی نیز داریم که روزی یک نوبت این کار انجام می‌دهند.» وی ادامه می‌دهد: «اولویت دوم استان لرستان است که ما در همه نقاط آسیب‌دیده استان حضور داریم. هم در شهرستان پل‌دختر و معمولان و هم شهرستان خرم‌آباد و روستا‌های تابع آن توزیع غذا انجام می‌شود. در استان گلستان هم به همین شکل فعالیم که در جمع چیزی حدود ۳۷۰ هزار پرس غذا توزیع می‌شود.»
رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات می‌افزاید: «علاوه‌بر این تقریباً بیش از ۳۰ دستگاه نانوایی سیار به مناطق ارسال کردیم و مستقر در این مناطق هستند. این نانوایی‌ها و بخشی از موکب‌ها در تمامی اردوگاه‌هایی که در خوزستان برای حوادث احتمالی ایجاد شده‌اند که آن‌ها را سازمان هلال احمر یا راهیان نور مشخص و ایجاد کرده‌اند و همچنین به اسکان اضطراری شهر‌هایی که با مشکل مواجه هستند، پرداخته‌اند.»


کار موکب‌ها فقط توزیع غذا نیست!
پلارک می‌گوید: «از جمله اقدامات دیگر ما هماهنگی مجتمع‌های تخصصی در پل‌دختر بود. مراکز قالیشویی که فرش‌ها و لوازم مردم را شست‌و‌شو می‌کنند را ایجاد کرده‌ایم. از طریق اجاره یک قالیشویی و مستقر کردن تیم خودمان در آن محل این کار را انجام می‌دهیم که در دو شیفت بعد از وصل کردن آب این کار انجام شد، با مستقر کردن پمپ‌های آب و تانکر‌های آب در این محل ما شبانه‌روزی ۵۰۰ تخته قالی را می‌شوییم و به مردم تحویل می‌دهیم. همچنین با ایران‌خودرو و سایپا به‌عنوان دو شرکت بزرگ هماهنگ کردیم که بتوانیم در مسیر استان‌های سیل‌زده، تعمیرگاه‌های سیاری را در قالب موکب فعال کنیم تا خودرو‌هایی که زیر گِل بوده و آسیب دیده‌اند به صورت رایگان راه‌اندازی کرده و تحویل صاحبان‌شان بدهیم. علاوه‌بر این مذاکراتی انجام داده‌ایم تا بعضی از خودرو‌ها که صدمه دیده بودند به تهران ارسال شوند تا اقداماتی برای تعویض بدنه یا اتاق خودرو انجام شود. در سایر استان‌های سیل‌زده نیز در حال ارزیابی هستیم که به چه میزان خودرو‌های آسیب دیده داریم.»
رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: «ما برنامه‌ریزی‌های خود را یک ماهه تنظیم کرده‌ایم؛ اما طبیعی است که بعضی موکب‌ها توانایی ارائه خدمات را تا یک ماه نداشته باشند، به همین دلیل ما موکب‌ها را به صورت چرخشی تعویض می‌کنیم و استان‌های مختلف جای یکدیگر را می‌گیرند. این سازمان بیش از دو هزار موکب دارد که تاکنون نزدیک به ۳۰۰ موکب مستقر شده‌اند.» وی در آخر افزود: «ما با قرارگاه امام رضا (ع) و آستان قدس هماهنگ هستیم و همچنین ستاد اجرایی فرمان امام که کار‌های امداد را انجام می‌دهند با هیأت‌ها و قرارگاه‌های متفرقه با ما هماهنگ هستند و تقسیم‌بندی منطقه‌ای داریم، با هلال‌احمر و ستاد بحران هر شهر هماهنگ هستند که موازی‌کاری نشود.»

منبع: صبح نو
ارسال نظر
captcha