گروه اجتماعی فرهنگ سدید- سمیرا محمدی: سفرهای نوروزی به عنوان گستردهترین و عظیمترین بخش گردشگری در ایران جایگاه ویژهای را در عرصههای اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی به خود اختصاص داده است. یکی از ابعاد بسیار مهم، بحث تاثیر فرهنگ سفر بر روی کیفیت زندگی جامعه میزبان است. سفر یکی از جریانهای جهانی است که به خوبی بیانگر ترکیب امور اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است (هولجوا و ایوانکلو، ۱۳۲، ۲۰۰۳) و فعالیتی است که غیر از مزایای اقتصادی و اشتغالزایی، تاثیرات اجتماعی و فرهنگی بسیاری دارد (هزار جریبی و نجفی، ۵۴، ۱۳۸۹). از جمله مهمترین این عوامل ویژگیهای جامعه میزبان و میهمان و ماهیت فعالیتهای مربوط به سفر و فرهنگ سفر در مقصد است. نوشتار حاضر با درک این موضوع در بررسی اثرات فرهنگ سفر بر ادراک جامعه میزبان و همچنین بر پایداری گردشگری مقصد دارد و از این جهت با در نظر گرفتن اهمیت سفرهای نوروزی به عنوان مهمترین بخش گردشگری و فرهنگی کشور، اهمیت فرهنگ سفرهای نوروزی را مورد بحث و بررسی قرار میدهد.
اهمیت سفر و فرهنگ سفر
یکی از مسائل در جامعه امروزی، تقلیل سفر از نوعی امر فرهنگی معنا بخش در تمامی حوزههای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی به نوعی امر فراغتی و تفریحی است که عملا به معنای از دست دادن بهرهوری سرمایه گذاریهاست. از همین رو باید به مقوله فرهنگ سفر در جامعه امروزی بپردازیم. چرا که تجربه سفر صرفا به معنای جابجایی جسم و بدن در جغرافیا نیست. واقعیت سفر در جامعه امروزی ما به مراتب وسیعتر از مقوله تفریح و جابجایی و گردشگری است. تمامی حوزههای عواطف، افکار، احساسات، آموزش، هنر و آداب و رسوم و فرهنگ را تحت تاثیر میگذارد. اگر بخواهیم مثالی روشن در این زمینه بزنیم، میتوان فرهنگ سفرهای نوروزی در ایران امروز اشاره کرد. فرهنگ سفر به طور کامل میتواند تجربه نوروز را تغییر داده و شکل تازهای از دید و بازدید و تفریح و تجربه نوروزی را رقم زند. فرهنگ سفر در رویایی با جوامع میزبان میتواند فرهنگ قومی جوامع میزبان و گردشگران را دستخوش تغییرات گستردهای کند. ادراک جامعه میزبان از اثرات گردشگری در یک مقصد به فرهنگ سفر گردشگران بستگی دارد. به عبارت دیگر فرهنگ سفر گردشگران، تصویر ذهنی جامعه میزبان را از جامعه خود تحت تاثیر میگذارد؛ و نوع اثرات درک شده منجر به حمایت یا عدم حمایت انان از توسعه گردشگری در مقصد و همچنین رضایت یا نارضایتی گردشگران را رقم خواهد زد. فرهنگ سفر مجموعهای پیچیده از از اعتقادات، سنتها، اخلاقیات، ارزشها، عادات و رفتارهایی است که یک گردشگر در طول سفر خود به یک مقصد در برابر آن جامعه مقصد از خود بروز میدهد. اگر فرهنگ سفر نسبت به جامعه میزبان صحیح نباشد، باعث بروز تغییرات ناخوشایند در محیط فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و طبیعی خواهد شد در نتیجه درک و تصور جامعه میزبان از اثرات گردشگری به تدریج منفی خواهد شد و نارضاتی و عدم حمایت ساکنان محلی را به همراه خواهد داشت. در واقع بدون برخورداری از فرهنگ سفر مناسب، تبعات ناخواسته بسیاری ممکن است گسترش یابد. این تبعات شامل آسیب بر محیط طبیعی، اثرات مخرب بر روی محیط فرهنگی و کاهش مزایای اقتصادی است. اما در صورتی که فرهنگ سفر، رویکرد تکریم و احترام به فرهنگ جامعه میزبان، رعایت اخلاقیات و قوانین، برخورد خوشایند، حفاظت مستر محیط، آگاهی نسبت به محیط طبیعی و فرهنگی، رشد شخصیت و شکوفایی استعداد و... را به همراه داشته باشد، اشتیاق ساکنان مقصد به دلیل فواید حاصل از سفر و فرهنگ سفر، به تداوم ان میانجامد. با توجه به موارد اشاره شده همسویی فرهنگ گردشگران در سفر با فرهنگ جامعه میزبان از ضرورتهای بسیار پر اهمیت در مقوله سفر است. در تبیین این اهمیت، میتوان به موارد زیر اشاره داشت:
الف) تاثیر مستقیم فرهنگ سفر رضایتمندی و جلب حمایت جامعه میزبان
با توجه به اهمیت نقش جامعه میزبان در تصمیم گیریهای مربوط به مقصد و توسعه سفرهای مربوط به آن، میتوان گفت: ساکنانی که تحت تاثیر فرهنگ سفر والا قرار گیرند، نسبت به جامعه خود دچار تصویر مثبت میشوند و درک مطلوبی از گردشگری در جامعه میزبان خواهند داشت و این امر مشارکت و حمایت آنان از سفر و گردشگری را در پی خواهد داشت. همچنین فرهنگ سفر والا باعث حفظ و اشاعه هنرها و آداب و رسوم جامعه میزبان، احیا هویت فرهنگی و احساس غرور، بهبود کیفیت زندگی و معرفی هر چه بیشتر فرهنگ محلی و در نهایت رضایت جامعه میزبان را به همراه خواهد داشت.
ب) تاثیر غیر مستقیم فرهنگ سفر بر رضایت مسافران
چنانچه بپذیریم که جوامع محلی مهمترین ذی نفعان توسعه سفر هستند، هر نوع نگرش و دیدگاه انان به اثرات فرهنگ سفر و گردشگری از عوامل تعیین کننده در حمایت از سفر میباشد، به طوری که بد رفتاری، بی علاقگی و سو ظن جامعه محلی نهایتا به گردشران منتقل به گردشگران خواهد شد و منجر به عدم تمایل به بازدید مجدد مقصدها و کانونهای مورد بازدید انان میشود.(Stylidis et al, ۲۰۱۴,۲۶۳)
تصویر ساکنان از جامعه محلی، تصویر ذهنی گردشگران را نیز به شدت تحت تاثیر قرار میدهد. اگر ساکنان نسبت به جامعه محلی خود تصویر مثبتی داشته باشند تمایل بالاتری خواهند داشت تا افراد دیگر را به بازدید ان مکان توصیه نمایند. ساکنینی با تصویر مثبت از گردشگری از طریق تبلیغات و اطلاع رسانی در مرود مقصد مورد نظر، قضاوت گردشگران را در ارزیابی جنبههای مختلف طبیعی، فرهنگی، جاذبههای گردشگری، تعاملات اجتماعی و ... تحت تاثیر قرار داده و باعث میشوند تا تصویر گردشگران بعد از دریافت اطلاعات مثبت باشد و منجر به جذب بیشتر گردشگران به مکان مورد نظر گردد. تصویر ذهنی مثبت میتواند وفاداری گردشگران را تضمین کند. (Andriotis & Voughan, ۲۰۰۳,۱۷۳)
ج) تاثیر غیر مستقیم فرهنگ سفر از پایداری سفر به مقصد
فرهنگ سفر با تاثیر بر نگرش جوامع محلی خود، در بازاریابی مکان نیز حائز اهمیت است. جامعه محلی در عین حال که ساکنان مقصد گردشگری هستند، به عنوان یک گردشگر نیز مطرح میشوند (گردشگران مسافت کوتاه) محققان بر این باورند که در درجه اول، گردشگری و توسعه ان از ساکنان محلی یک مقصد شروع میشود، چرا که ساکنان نگرش و تصویر مثبت از جامعه محلی خود نداشته باشند، گردشگری مسافت کوتاه به طور چشمگیر کاهش مییابد. در نتیجه این امر، تصویر مقصد به صورت ناخوداگاه تحت تاثیر قرار تحت تاثیر گرفته و به تبع ان انگیزه مسافران خارج از منطقه و کشور جهت بازدید کاهش مییابد (Sinnoor & agadi,۲۰۱۵.۲)؛ لذا سنجش و اگاهی فرهنگ سفر، کیفیت ارتباط مسافران و جامعه میزبان را تحت تاثیر قرار داده و حائز اهمیت است.
سفرهای نوروزی آیین کهن ایرانی با حجم عظیم فرهنگ سازی
بحث سفر همواره در طول تاریخ فرهنگ و زندگی انسان بحث مهم و تعیین کنندهای برای جامعه انسانی و انسان بوده است. اولین نکته برای فهم عمیق واژه سفر تلاش برای درک نقش و جایگاه سفر در کلیت زندگی انسان است. بدین معنا که بسیاری از ما سفر را با لذت، گردش، سرگرمی، تفریح و بازی و خوشگذرانی و به نوعی امری یکسو به نفع مسافر در نظر میگیریم. اگر سفر را محدود به نوعی تجربه یا فراغت بدانیم و از اثرات فرهنگی و اجتماعی ان غافل شویم، به نوعی، با از دست دادن فرصتها و سرمایه گذاری عظیم مادی و معنوی، خود را مواجه ساختهایم.
در ایران اعیاد و سفرهای بسیاری وجود دارد که روابط بین جامعه میزبان و مسافر را مستحکم و زمینه حفاظت فرهنگی را محیا میکند. یکی از مهمترین سفرهای هر ساله ایرانیان سفرهای نوروزی است. سفرهای نوروزی از دو حیث دارای اهمیت است. اول از حیث فرهنگی، چرا که نوروز جشن ملی و آیین کهنی است که در گذرگاههای هزارهها و دوران مختلف برترین نمادهای انسانی و فرهنگی را در خود گنجانده است و دوم به دلیل حجم عظیمی از مسافران با فرهنگهای مختلف که به مقاصد گوناگون سفر میکنند. بی گمان فرهنگ هر یک از مسافران تاثیر فراوانی بر جنبههای مختلف فرهنگی، اجتماعی و روانی افراد جامعه میزبان چه در هویت فردی و چه جمعی دارد و میتواند سبب تغییر یا حفظ و پایداری در جامعه شود.
هرگونه سفری، به خصوص سفرهای نوروزی جوامع محلی را تحت تاثیر قرار میدهد و متعاقبا نگرش و دیدگاه انان را به اثرات سفرهای نوروزی تحت تاثیر قرار خواهد داد. به طوری که قدرت تاثیر گذاری ساکنین در هر مقصدی و تبلور ان به صورت همکاری و استقبال از مسافران، در جهت موفقیت و پایداری توسعه مقوله سفر ضروری است. بدین ترتیب شناخت و درک صحیح از عقاید، طرز فکر، ارزشها و اداب و رسوم و تصورات جامعه محلی گامی پایهای در فرهنگ سفر و رضایت جامعه میزبان محسوب میشود.
فهرست منابع
هزار جریبی، جعفر، ملک محمد، (۱۳۸۹)، "اعتقاد اجتماعی و توسعه گردشگری" مطالعات و پژوهشهای شهری و منطقهای شماره ۷، صص ۷۰-۵۳.
Andriotis, Konstantins & Vaughan, Roger, (۲۰۰۳) Urban Resident's Attitudes Toward Tourism Development: the Case of Crete, Journal Of Travel Research, Vol۴۲, no۲,pp. ۱۷۲-۱۸۵.
Holjeva, Ivanka, (۲۰۰۳) , " A. Vision Of Tourism and the hotel Industry the ۲۱ Century", Hospitality management, ۲۲: ۱۲۹-۱۳۴.
Ganapati & Agadi, Ramesh, (۲۰۱۵) Residents"Perceptions Of A. Tourist Destination: an Empirical Study of Hyderabad Karnataka Region, African Journal of Hospitality Tourism and Leisure, vol ۴, No,۲, pp.۱-۲۲.
Stylidis, Dimitrios & Biran, Avital & Sit, Jason & Szivas, Edith. (۲۰۱۴) , Residents Support For Tourism Development: The Role Of Residendts Place Image and Perceived Tourism Impacts, Tourism Management, Vol ۴۵, No ۱, pp.۲۶۰-۲۷۴.