با گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی همچنان شاهد دشمنی­ها و توطئه­های دنیای استکبار علیه جمهوری اسلامی ایران هستیم. راهبرد­های دشمن در طول این مدت به تناسب شرایط تغییر کرده و آرایش میدانی بر اساس راهبرد تعیین شده است.

به گزارش گروه وحدت فرهنگ سدید، با گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی همچنان شاهد دشمنی­ ها و توطئه ­های دنیای استکبار علیه جمهوری اسلامی ایران هستیم. راهبرد­های دشمن در طول این مدت به تناسب شرایط تغییر کرده و آرایش میدانی بر اساس راهبرد تعیین شده است. اینک که دشمن توانایی مقابله جنگ سخت با کشور ما را ندارد، به جنگ نرم روی آورده است. جنگ نرم شامل هرگونه اقدام روانی و تبلیغات رسانه‌ای است که جامعه، گروه یا گروه‌های هدف را نشانه می‌گیرد و بدون جنگ و درگیری نظامی و گشودن آتش، رقیب را به انفعال یا شکست وا می‌دارد؛ جنگ رایانه‌ای، اینترنتی، براندازی نرم، راه‌اندازی شبکه‌های رادیویی، تلویزیونی و شبکه‌سازی، از مصادیق جنگ نرم هستند. اصلی ­ترین تاکتیک­ های تبلیغی دشمن در فضای رسانه قابل بررسی است. جنگ رسانه‌ای، ظاهراً میان رادیو و تلویزیون‌ها، مفسران مطبوعاتی، خبرنگاران خبرگزاری‌ها، شبکه‌های خبری و وبگاه‌های اینترنتی جریان دارد؛ اما واقعیت این است که در پشت این جدال ژورنالیستی، امری به نام «سیاست رسانه‌ای» یک کشور نهفته است که مستقیماً توسط بودجه‌های رسمی مصوب مجالس کشورها یا بودجه‌های سرّی سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی و سرویس‌های جاسوسی، تغذیه می‌شود. چندی است که مبلّغان «صهیونیسم مسیحی» از طریق تلویزیون‌های ماهواره‌ای تبشیری بینندگان فارسی‌زبان را مخاطب قرار می‌دهند. یکی از تندروترین مبلغان صهیونیسم مسیحی که در لباس کشیش علیه اسلام و نظام اسلامی فعالیت می‌کند، فردی موسوم به «رسول حیدری» است که سال­هاست به دنبال ارائه تصويري غیرواقعی از اسلام و ايران به مخاطبان خود است. نوشتار حاضر به برخی از مواضع و اقدامات وی می­‌پردازد.

 

  • لذت بردن از آزار هموطنان

رسول حیدری در قم متولد شد و پس از تغییر دین به آمریکا گریخت. وی از طرفداران سینه‌چاک رژیم صهیونیستی بوده و به‌شدت با جمهوری اسلامی دشمنی می‌کند؛ تا جایی‌که مسیحیان و ارامنه نجیب مقیم کشورمان را به اتهام همکاری با نظام آماج اهانت قرار می‌دهد. وی اخیراً در شبکه «محبت» به مخاطبان خود گفت که دیگر دعا بی‌فایده است و هرکس که بخواهد مشکلات زندگی‌اش رفع شود یا بیمارش شفا بگیرد یا بر غول اعتیاد غلبه کند و ... ابتدا باید حکومت جمهوری اسلامی را از بین ببرد! کشیش رسول حیدری در اظهاراتش نیز از تحریم‌های ظالمانه علیه ملت شریف ایران حمایت کرد و گفت: «تردیدی نیست که بازگشت تحریم‌ها موجب آزار و فشار بر مردم ایران خواهد بود، اما پرزیدنت ترامپ خوشبختانه بهترین تصمیم را اتخاذ کرده زیرا منافع کشور خود را در نظر گرفته و مثل آقای اوباما فریب نظام اسلامی را نخورده است». وی در ادامه لفّاظی‌های خود می­ گوید: «الان با سیاست رک و بی‌تعارف پرزیدنت ترامپ، بهترین فرصت برای قیام و سرنگونی نظام اسلامی فراهم شده است. مردم ایران! از شما خواهش می‌کنم این فرصت را از دست ندهید».

 

  • فرار از مناظره با یک مسلمان

دو سال پیش فردی مسلمان با شبکه محبت؛ رسانه وابسته به جریان مسیحیت تبشیری تماس گرفت و درخواست یک مناظره با مجری برنامه امید جاودان را مطرح کرد که بلافاصله تماس او قطع شد. رسول حیدری مجری این برنامه که توانایی پاسخ به سئوالات این مسلمان ایرانی را نداشت با همکاری عوامل برنامه تماس وی را قطع کرده و به این ترتیب درخواست او را بی­ جواب گذاشت. برخورد صورت گرفته نمونه نخستین از انجام رفتارهای خارج از عرف رسانه، در شبکه­ های این جریان انحرافی نیست و به طور یقین آخرین آن نیز نخواهد بود و با توجه به فقدان عقلانیت در مسیحیت تبشیری باز هم باید شاهد چنین برخوردهایی بود. این شیوه فرار از پاسخگویی یکی از تاکتیک‌های شبکه ­های تبشیری برای افشا نشدن ماهیت آن‌ها است و بارها از سوی مجریان مختلف در برنامه ­های گوناگون و در شبکه ­های مختلف مسیحیت تبشیری و حتی در شبکه ­های اجتماعی به مرحله اجرا درآمده است. نمونه آن بی­ پاسخ گذاشتن درخواست یک مخاطب در خصوص روشنگری پیرامون خشونت در کتاب مقدس، توسط هرمز شریعت پناهی مدیر شبکه تبشیری سون (هفت) است. سئوال ­کننده ضمن نگارش بخش ­هایی از کتاب مقدس (اعداد) که داستان نسل­ کشی توسط بنی ­اسرائیل بود از وی خواسته بود که توضیحی درباره این بخش ارائه کند اما با سکوت هرمز شریعت­ پناهی مواجه شد. این سکوت در حالی بود که سئوال یاد شده در پاسخ به ادعای هرمز شریعت ­پناهی مبنی بر وجود محبت در مسیحیت تبشیری مطرح شده بود اما پاسخی به همراه نداشت. بر اساس همین گزارش هرمز شریعت پناهی که سابقه­‌ای دیرین در عناد با ایران و دین اسلام دارد با سکوت خود در برابر چنین پرسشی از پاسخگویی سرباز زده که مصداق رد ادعای وجود محبت در مسیحیت تبشیری است. این در حالی است که او همواره در شبکه خود پیرامون خشونت در ادیان دیگر و حتی مسیحت کاتولیک صحبت کرده و سعی دارد با القای مطالب مورد نظرش به مخاطب نشان دهد که خشونت در فرقه پروتستان جایی ندارد. گفتنی است این شیوه نه تنها در شبکه­ های ماهواره­ ای و اجتماعی از سوی کارشناسان و مجریان اعمال می ­شود بلکه در کلیساهای ساختمانی پروتستانی نیز همین رویه برقرار است یعنی فرار از پاسخگویی به سئوال و حتی در مواقعی برخورد خشن با پرسش­ کننده.

 

  • همکاری با دشمنان قسم­ خورده نظام جمهوری اسلامی

حیدری در اوایل سال جاری در راستای تخریب نظام اسلامی باز هم با التماس از بینندگان خود خواهش کرد تا در مقابل نظام جمهوری اسلامی بایستند و اعتراضات خود را به نوعی به این نظام نشان دهند. این مجری در اظهاراتی سخیف خطاب به بینندگانش گفت: «امروز تمام شرایط مهیاست برای سرنگونی نظام! ما اینجا این آگاهی ­ها را به شما می­ دهیم و برای سرنگونی این نظام دعا می­ کنیم، اما اگر شما هم وطن من، سکوت کنید روزگار خیلی بدتر از شرایط کنونی خواهد شد. خواهش می­کنم اگر مملکتتان را دوست دارید و آینده ­تان را دوست دارید اجازه ندهید بیشتر از این روح شرارت بر ایران حاکم شود و اعتراضات خود را هر طور که ممکن است نشان دهید. مثلاً در هر جمعی که هستید اعلام کنید: رضا شاه روحت شاد».  پرواضح است که عده‌ای درصدد هستند که از هر چیزی برای بر هم ریختن امنیت و آرامش روانی و اجتماعی جامعه ایرانی استفاده کنند. در این بین رسول حیدری مجری شبکه مسیحی محبت نیز برای خوش رقصی بیشتر و گرفتن بودجه از دشمنان جمهوری اسلامی، به تشویق و ترغیب مردم ایران به مخالفت با نظام پرداخته که البته با توجه تعداد بسیار پایین مخاطب این شبکه، این سناریو نیز مانند سناریوهای ضدایرانی دیگر، ناکام خواهد ماند. اما نکته قابل تأمل ورود یک شبکه به اصطلاح دینی در مسائل سیاسی است که با توجه به نیاز مبرم شبکه ­های ماهواره­ ای به بودجه ­های کلان، این شبکه برای تأمین نیازهای مالی خود مجبور است تا به درخواست ­های لابی ­های ضد ایرانی تن دهد تا بتواند از این طریق، کسری بودجه خود را جبران کند.

رسول حیدری به عنوان یکی از حامیان جریان سلطنت­ طلب، همواره به صورت آشکار و نهان حمایت و علاقه خود را به سلطنت پهلوی و دشمنی با نظام اسلامی مطرح ساخته است. او در برنامه ­های خود با عناصری چون «امیرعباس فخرآور» ارتباط اسکایپی برقرار می ­کند. اغلب تماس­های تلفنی صورت گرفته در برنامه­ های وی، حاوی توهین و تخریب نظام اسلامی است و تماس ­های افراد بعضاً منتقد، بلافاصله قطع می ­شود.

همکاری سران فرقه مسیحیت صهیونیستی با افراد خودفروخته‌ای چون امیرعباس فخرآور موجب اعتراض گسترده کاربران در فضای مجازی شد که برخی از این کاربران خود از اعضای همین فرقه بودند. با فرا رسیدن ایام انتخابات ریاست­ جمهوری در ایران، تمامی دشمنان نظام جمهوری اسلامی در یک صف قرار گرفته و توان خود را برای ضربه­ زدن به این نظام به کار گرفتند. تا آنجا که سران تبشیری مسیحیت صهیونیستی که بزرگترین مدعیان فعالیت دینی و غیرسیاسی هستند، آشکارا در کنار گروه ­های معاند و برانداز قرار گرفته و آنتن شبکه­ های ماهواره­­ ای خود را در اختیار آنان قرار دادند. شبکه ­هایی که ادعای غیرسیاسی بودنشان گوش فلک را کر کرده است. این همکاری و پیوند نزدیک، مقاصد شوم مسیحیت تبشیری در پس پرده که همان براندازی نظام مقدس اسلامی در ایران است را آشکارتر ساخت. جدیدترین پرده این همکاری دو سویه حضور مبلغین تبشیری در کنفرانس تدوین قانون اساسی ایران آزاد است. مهم­­ ترین مانور معاندان که تحت عنوان کنفرانس تدوین قانون اساسی ایران آزاد (پس از براندازی حکومت فعلی) با دعوت از تمام گروه ­های اپوزیسیون در شهر واشنگتن آمریکا در تاریخ 27 اردیبهشت 1396 و تنها دو روز پیش از انتخابات ریاست ­جمهوری برگزار شد؛ حاشیه­‌های خاصی داشت. این همایش که با رهبری و فراخوان امیرعباس فخرآور روزنامه ­نگار فعال و معاند نظام و با حضور رسول حیدری و سعید عابدینی از عناصر شناخته­ شده مسیحیت صهیونیستی تشکیل شد، با استقبال کمی روبرو شد و گروه ­های معاند نظام برای دعوت فخرآور وقعی به آن ننهادند، هرچند این کنفرانس در محل کنگره آمریکا برگزار شد. رسول حیدری پیش از برگزاری این همایش تبلیغات زیادی انجام داد و ساعت­ ها آنتن برنامه خود را در اختیار امیرعباس فخرآور قرار داد. این اقدامات موجب شد برخی کشیشان و مسیحیان در برابر او موضع بگیرند و حتی اقدام به انتشار ویدئوهای نظرات سایر کشیشان در فضای مجازی کردند. این سیاست ­زدگی سران تبشیری که رسانه نیز در اختیار دارند موجب خشم اعضای فرقه شده، تا جایی که در فضای مجازی به صفحات این افراد سیاست­ زده هجمه آوردند.

بر اساس پست­ های منتشر شده در فضای مجازی می ­توان دریافت که منافقین پس از شکست در ایجاد خط ضد ایرانی حالا به فکر یارگیری از میان مسیحیان تبشیری افتاده­ اند. این سیاست اگر چه امر جدیدی نیست و از سال­ ها قبل فرقه رجوی جذب افراد از میان کلیساها را شروع کرده بود اما این بار سیاست یارگیری از بین تبشیری‌ها در مقر فرقه رجوی، یعنی شهر پاریس در حال اجرا است. در همین راستا فردی از عناصر شناخته شده مسیحیت تبشیری که یار غار رسول حیدری است و در میان اپوزیسون مخالف نظام هم جا دارد با انتشار مطلبی حضور مسیحیان تبشیری در جلسات منافقین را گوشزد کرده است. این فرد می­ نویسد: «برای موفقیت باید یک دل شویم حالا وقت همکاری بیشتر است من ‌ایرانی­ های زیادی رو می­ شناسم که سال گذشته رفتند و حتی اشخاصی رو هم می­ شناسم که خواهند رفت. مجاهدین در فریب دادن خیلی حرفه­ای عمل می­کنند. بر اساس این گزارش منافقین همواره از وجود سایر معاندین برای رسیدن به اهداف خود استفاده کرده­اند که یکی از قدیمی‌ترین این همکاران فرقه‌ای را تبشیری‌ها به خود اختصاص داده­اند. چنان که رد پای بده بستان‌های این دو فرقه را می‌توان از همان نخستین روزهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی مشاهده کرد. منافقین کوردل 17 هزار نفر از ایرانیان را به فجیع‌ترین وضع به شهادت رساندند و دنباله‌­ این جریان اکنون در میان تبشیری‌ها دست و پا می‌زند. همان‌هایی که در هر توطئه علیه نظام حضور پر رنگ داشتند و پس از خروجشان از کشور سر از میان کلیساهای تبشیری درآوردند و در تلویزیون‌های وابسته به مسیحیان صهیونیست ظاهر شده‌اند. کسانی چون رسول حیدری و یا رضا اشرف­پور از نزدیکان اکبر و منوچهر محمدی، که پس از پیوستن به منافین و همکاری با آن­ها در حادثه کوی دانشگاه حضور یافت، اما چون نتوانست اقدامات مورد نظر سازمان را پیاده­سازی کند بلافاصله از صحنه خارج شد و چندی بعد در تلویزیون‌های مسیحیان صهیویست به عنوان عضو فرقه تبشیری حضور پیدا کرد. همچنین می‌توان به عناصر منافقی اشاره کرد که در فتنه فعالیت داشتند و از کلیساهای خانگی برای پیشبرد اهداف سازمان در سال 1388 بهره گرفتند و بعد از بازداشت‌شان رسانه‌های فرقه رجوی اشک تمساح برایشان ریختند. با شکست خط فتنه در روز 9 دی 1388 دو فرقه تبشیری و منافقین پی بردند که دیگر امکان فعالیت چندانی در کشور نخواهند داشت، بنابراین کوشیدند تا با راه ­اندازی فضای بین­المللی با عنوان نقض حقوق بشر در ایران و برداشتن برچسب تروریست از روی سازمان، اهداف مشترک خود را دنبال کنند. گفتنی است این رویکرد در سال‌های اخیرآشکارتر شده و در هر نشستی و همایشی که یکی از دو فرقه بر علیه ایران اسلامی برگزار می‌کند عناصری از دو گروه معاند مزبور، شرکت کرده و به دروغ ادعا‌های حقوق بشری علیه ایران مطرح می‌کنند در حالی که در برابر سنگین‌ترین و ننگین‌ترین جنایات ضد انسانی مثلث اروپایی، آمریکایی و وهابی سکوت می‌کنند.

 

  • حمایت از اغتشاشات دی ماه 96

حیدری که اجرای برنامه امید جاودان را بر عهده دارد، یکی از قسمت­های آن (مورخ 15/10/1396) را به حوادث ایران اختصاص داد. وی در این برنامه با خرسندی از شرایط حاکم بر کشور چنین گفت: «هشت ماه است که کلیسای پرستندگان مسیح به مسئولیت خود من و هدایت روح ­القدس ... برای سرنگونی جمهوری اسلامی دعا می­ کنیم». برخی نکات مطرح شده در این برنامه به شرح ذیل بود:

  • ضرورت دارد که دولت آمریکا و رئیس­جمهور آن از آشوب و اغتشاشگران حمایت کنند.
  • اسلام، مذهب رعب و وحشت است و در طول 1400 سال این­گونه رفتار کرده است.
  • انقلاب ما اشتباه بود که عامل بدبختی­مان شد، اما 40 سال آوارگی دیگر به اتمام رسیده است.
  • به شعارهای انحرافی گوش ندهید، پیام ما این است که ایران ما به فیض خدا آزاد خواهد شد.
  • ما خواستار سرنگونی نظام هستیم.

حیدری همچنین در ویدوئی منتشر شده در صفحه فیسبوک خود، تبلیغاتی پیرامون برگزاری جلسه دعا در روز یکشنبه دهم دی ماه 1396 در محل کلیسای پرستندگان مسیحی برای سرنگونی نظام کرده و از مردم دعوت کرد در این مراسم حضور یابند. وی در روزهای اوج اغتشاشات با زد و بند و اجرای سناریوی رسانه­ای، می­کوشید بر التهاب­ها دامن بزند. مثلاً در پخش زنده برنامه امید جاودان (مورخ 11 دی ماه 1396) خانمی مسلمان که به ظاهر مسیحی شده، با ادعای تماس از داخل کشور، از حیدری بابت دعا برای سقوط نظام جمهوری اسلامی قدردانی نمود. وی با بیان اینکه سومین روز اعتراضات است، مدعی شد که هر لحظه بر شمار جمعیت افزوده می­گردد. از دیگر اقدامات حیدری می­توان به انتشار فراخوان تجمع حمایت از معترضان داخلی توسط کلیسای پرستندگان مسیح و برگزاری آن در تاریخ 17 دی ماه اشاره کرد. ویدئوهای این تجمع برای تبلیغ هر چه بیشتر در صفحه فیسبوک وی منتشر می­شد. محتوای شعارها حمایت از سلطنت، مبارزه با نظام اسلامی و حمایت ظاهری از زندانیان سیاسی بود.

  • کلام­ آخر

رسانه­ هاي جمعي از قدرت تأثيرگذاري و اقناع­ بخشي مخاطبان برخوردارند و از اين رو، يکي از کارکردهاي اساسي آن­ها در سازندگي افکار عمومي است. اما همين قدرت نمادين و اقناعي در شرايط خاصي از سوي صاحبان قدرت در نظام بين ­المللي (امپرياليسم رسانه­ اي) مورد سوء استفاده قرار مي­ گيرد. در چنين شرايطي رسانه­ ها به عنوان ابزار نظام سلطه با دستکاري در نمادها و واقعيت­ها و ايجاد سوگيري در اخبار و گزارش­ ها به دنبال تغيير اذهان و افکار عمومي در چارچوب منافع نظام سلطه بر مي­ آيند. یکی از فعالترین افراد رسانه­ای جبهه­ی مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران و همسو با مسیحیت صهیونیستی، جریان سلطنت­طلب و منافقین کوردل، رسول حیدری است که بدنبال ارائه تصويري بازنمايي شده و غیرواقعی از رویدادهای ايران و القاي «بحران»، «آشوب»، «تبعیض»، «بي ثباتي»، «تشديد نافرماني مدني» به مخاطبان خود در داخل کشور و محيط بين­ المللي است. وی از طرفداران سینه‌چاک رژیم صهیونیستی بوده و به ‌شدت با جمهوری اسلامی دشمنی می‌کند؛ تا جایی‌که اقلیت­­های دینی را به اتهام همزیستی مسالمت ­آمیز با دیگر افراد جامعه مورد اهانت قرار می‌دهد. وی سال­هاست که در برنامه­ های خود مدعی می­ شود که مردم ایران نسبت به آینده و کارآمدی نظام و اسلام ناامید هستند. رسول حیدری که بارها خود را حامی مردم دانسته است، در اظهاراتش مرتباً از تحریم‌های ظالمانه علیه ملت شریف ایران حمایت می­ کند و چهره­ ی واقعی وی بیش از پیش عیان شده است. لازم است در داخل کشور نیز اقداماتی برای مقابله با چنین جنگ­ های روانی از سوی رسانه ­های دشمن صورت گیرد که از جمله آن­ها می­توان به این موارد اشاره کرد: 1. انسجام بیشتر رسانه­های داخلی در اهم مصالح ملی و هماهنگی و همکاری بیشتری در انتقال و انعکاس مسائل اساسی نظام 2.  توجه جدی به ایجاد سواد رسانه در سطح عمومی توسط رسانه ملی 3. ایجاد و تقویت قرارگاه رسانه­ای جبهه انقلاب چه در سطح رسانه­های دیداری و شنیداری و چه در سطح فضای مجازی و توجه به محتوا به جای تأکید بر کمیت 4. آموزش،‌ توجیه و تربیت متخصصان رسانه­ای مورد نیاز جنگ رسانه­ای و ایـجاد شبکه ­های تخصصی 5. اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی وسیع و موثر به اساتید و مدرسان دانشگاهی و پاسخگویی صبورانه به شبهات اقشار مختلف بویژه جوانان.

 

منابع

  • جام ­نیوز
  • رهپویان هدایت
  • سایت بصیرت
  • عبداللهی­نژاد، علیرضا، مطالعه الگوهای نوین جنگ رسانه­ای غرب علیه جمهوری اسلامی ایران، دوره 1، ش 1، بهار 1390، صص 92- 62.
  • فرقه­نیوز
  • فصلنامه روشنا
ارسال نظر
captcha