نکته جالبی که به‌تازگی در انگلستان اتفاق افتاده است تأسیس یک وزارتخانه‌ای برای خودکشی است. در اواخر سال 2018 میلادی «ترزا می» نخست‌وزیر انگلستان، در پی افزایش آمار خودکشی در این کشور، یک نفر را به‌عنوان وزیر پیشگیری از خودکشی انتخاب کرد. به‌نوعی این نخستین بار در جهان است که یک کشور، وزیری را برای پیشگیری از خودکشی انتخاب می‌کند.

به گزارش گروه گفتمان فرهنگ سدید- محمدمهدی احمدی: خودکشی، عملی عمدی و خودخواسته‌ای است که یک فرد دست به آن می‌زند. امروزه در قرن 21، عواملی که یک فرد دست به چنین حرکتی می‌زند را می‌توان در مسائلی همچون اختلال روانی نظیر افسردگی، اختلال دوقطبی، اسکیزوفرنی، شکست عشقی، اعتیاد به الکل، یا سوءمصرف دارو نسبت داد و یا اغلب، عوامل استرس‌زا مانند مشکلات مالی و یا مشکلات ارتباط بین فردی است.

اکنون در جهان به‌خصوص در غرب و به‌ویژه اروپا آمار خودکشی سیر صعودی دارد. یعنی به ازای هر 100 هزار نفر در جهان حدود 12 نفر سالانه براثر خودکشی جان می‌دهند. بااین‌حال نرخ خودکشی در کشورهای جهان متفاوت است. در برخی کشورها مانند روسیه و ایالات‌متحده آمریکا خودکشی جز 10 عامل اصلی مرگ‌ومیر به شمار می‌رود؛ اما نکته جالبی که به‌تازگی در انگلستان اتفاق افتاده است تأسیس یک وزارتخانه‌ای برای خودکشی است. در اواخر سال 2018 میلادی «ترزا می» نخست‌وزیر انگلستان، در پی افزایش آمار خودکشی در این کشور، یک نفر را به‌عنوان وزیر پیشگیری از خودکشی انتخاب کرد. به‌نوعی این نخستین بار در جهان است که یک کشور، وزیری را برای پیشگیری از خودکشی انتخاب می‌کند. «می» با اعلام این خبر گفت: «جکی دویل پرایس، یکی از وزرای وزارت بهداشت انگلیس قرار است بر این لکه ننگ پایان دهد». پیش‌تر نیز همین کشور اقدام به تأسیس یک وزارتی مخصوص تنهایی کرده بود؛ که آن‌هم به‌نوبه خود یک کار شگفت‌انگیز در جهان به‌حساب می‌آمد.

جوامع غربی؛ از تاسیس وزارت تنهایی تا تاسیس وزارت خودکشی!/ آیا مشکل اصلی خودکشی در غرب اقتصادی است؟/ نصب 84 مجسمه بر فراز بام استودیوی شبکه تلویزیونی آی تی وی در مرکز لندن/ لکه ننگی بر دامن انگلستان/ سیر صعودی خودکشی در غرب

انتخاب جکی دویل پرایس به عنوان وزیر خودکشی توسط ترزا می

 

107
 

اما سؤالی که اینجا مطرح می‌شود این است که چه اتفاقی افتاده است که کشوری همانند انگلستان دست به تأسیس چنین وزارتخانه‌هایی می‌زند؟

طبق گزارش مرکز ملی آمار انگلستان که در اوایل سال 2018 منتشر شد در این کشور طی یک سال گذشته حدود شش هزار نفر به علت خودکشی جان خود را از دست می‌دهند که اغلب آن‌ها را مردان تشکیل داده یعنی سه‌چهارم افرادی که به علت خودکشی جان خود را از دست می‌دهند مرد هستند این بدین معناست که هر هفته 84 مرد در انگلستان، در پی خودکشی، جان خود را از دست می‌دهد. چنین اتفاق ناگواری در انگلستان تا جایی پیش رفته است که سازمان‌های بهداشت و سلامت در انگلستان دست به ساخت 84 مجسمه به‌عنوان نماد زده‌اند و آن‌ها را بر فراز بام استودیوی شبکه تلویزیونی آی تی وی در مرکز لندن نصب کردند تا حواس افکار عمومی این کشور را به جان مردان سوق دهند.

/

نصب 84 مجسمه بر فراز بام استودیوی شبکه تلویزیونی آی تی وی در مرکز لندن

 

/

نصب 84 مجسمه بر فراز بام استودیوی شبکه تلویزیونی آی تی وی در مرکز لندن

 

66
نصب 84 مجسمه بر فراز بام استودیوی شبکه تلویزیونی آی تی وی در مرکز لندن
 

در گزارشی دیگر که مرکز آمار انگلستان اعلام کرده است مردان 40 تا 44 سال، بیش از دیگر افراد، خودکشی می‌کنند به‌گونه‌ای که خودکشی، اصلی‌ترین علت مرگ مردان زیر 45 سال است. یعنی هر ساله حدود 4500 نفر در انگلیس اقدام به خودکشی می کنند. پیش‌ازاین هم داده‌های دفتر آمار ملی نشان داده است که خودکشی در میان نوجوانان انگلیس و ولز از سال 2010 تا 2017 با 67 درصد افزایش همراه بوده و در سال 2010 تعداد نوجوانانی که دست به خودکشی زده بودند 112 نفر بود. این در حالی است که در سال گذشته میلادی 187 نوجوان زیر 19 سال دست به خودکشی زدند.

مادر یکی از قربانیان خودکشی در انگلیس می‌گوید: «پسرم هیچ سابقه‌ای از افسردگی، مشکلات روانی و حتی گوشه‌گیری نداشته بلکه پسرم در چند ماه آخر عمرش احساس می‌کرد با این مشکلات مالی و قرض‌ها، هیچ‌کس به فکرش نیست.»

برخی از کارشناسان در انگلستان معتقدند که آمار افزایش خودکشی در این کشور ناشی از مشکلات اقتصادی، بیکاری ناشی از بحران اقتصادی جاری، از دست رفتن غرور و هویت فردی و پیامد‌های اجتماعی ناشی از قطع یا کاهش بودجه‌های خدمات عمومی و رفاه اجتماعی است که منجر به بالا رفتن خودکشی در این کشور می‌شود؛ اما باز این سؤال به وجود می‌آید که آیا مشکلات اقتصادی باعث افزایش خودکشی در یک کشور جهان اولی شده است یا عوامل دیگر در این موضوع دخیل است که برای پاسخ به این سؤال «فرهنگ سدید» گفت‌وگویی با فرشته روح‌افزا، معاون فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی، انجام داده است. وی درباره تأسیس وزارت خودکشی و علل افزایش خودکشی در جوامع غربی، این‌طور بیان دارد: جریانی که امروز جوامع غربی به‌خصوص انگلستان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند مسئله خودکشی است که چنین اتفاقی باعث شده است که چنین کشوری، دست به تأسیس وزارتخانه‌ای مخصوص به خودکشی زند و این مسئله تا جایی پیش رفته است که سن خودکشی در آن کشور پایین آماده است.

 روح‌افزا با اشاره به اینکه انگلستان دارای مددکاران قوی است گفت: علل چنین حرکات، دور شدن اعضای خانواده از یکدیگر است یعنی به‌نوعی خانواده در جامعه غرب به انحطاط کشیده شده است.

وی تأکید کرد: اقتصاد مؤثر است اما مشکل اول و اصلی خودکشی، اقتصاد نیست و اگر مشکلات اقتصادی‌ها هم حل بشود باز مسئله خودکشی وجود خواهد داشت چون مادر خانواده در بیرون از خانه مشغول است و هیچ‌گاه آن کانون گرم‌خانه و خانواده‌ای که یک بچه احتیاج دارد را فراهم نمی‌کند. که چنین اتفاقی باعث ایجاد تنهایی می‌شود.

معاون فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه می‌کند: اینکه بچه‌ها تنها هستند و تنها زندگی می‌کنند به‌نوعی به یک سبک زندگی در غرب تبدیل‌شده است؛ چرا چون زندگی در آنجا به‌صورت موقتی آغاز می‌شود و هیچ‌گاه آن زندگی پایدار نبوده و نیست و مشخص نیست که زندگی چقدر در آنجا دوام دارد و زن در آن خانواده در آرامش نیست و مردان هم به فکر خوش‌گذرانی خود هستند و زندگی به‌صورت یک خانواده تشکیل نمی‌شود که متأسفانه این‌گونه زندگی‌ها در ایران به نام ازدواج سفید شناخته می‌شود که این کلمه بسیار غلط است.

روح‌افزا بابیان اینکه کلمه «ازدواج سفید» یک‌بار معنایی مثبتی دارد ادامه داد: کسانی که این‌گونه کلمات مثبتی را برای انحرافات زشت به کار می‌برند می‌خواهند جامعه سنتی ایرانی را به سمت بی‌بندوباری و فروپاشی سوق بدهند.

وی تأکید کرد: باید به این‌گونه مسائل آسیب‌زا که می‌تواند جامعه ایران را همانند غرب به انحطاط بکشاند ایستاد و باید خوب در جامعه تبیین شود که این‌گونه موضوعات حتی در غرب به‌جایی نرسیده است؛ نمونه آن را می‌توان در تأسیس وزارتخانه‌هایی برای این دست مشکلات مشاهده کرد.

کارشناس مسائل زنان و خانواده با اشاره به اینکه انحطاط جوامع غربی به‌جایی رسیده است که دست به سقط‌جنین می‌زنند گفت: مسئله خودکشی در غرب فقط مخصوص افراد بالغ نیست بلکه تا جایی پیش رفته است که دست به سقط‌جنین هم می‌زنند و این امر در غرب تبدیل به یک کار طبیعی شده است یعنی اینکه افراد فارغ از اینکه دست به خودکشی می‌زنند دچار مرگ فرد دیگری هم می‌شوند.

روح‌افزا بیان داشت: اگر در گوگل کلمه «Mothers killed child» را سرچ کنید اطلاعت زیادی درباره سقط‌جنین به دست می‌آورید و متوجه می‌شوید که آمار این‌گونه جنایت‌ها در غرب بالاست و تنها علت آن‌هم نبود یک زندگی پایدار است.

وی ادامه داد: اگر زنی بخواهد یک زندگی پایداری داشته باشد باید شریک زندگی خود را قانع کند تا آن زندگی حفظ شود چرا چون خانم‌ها بیشتر علاقه دارند که زندگی، پایدار بماند اما مردان غربی زیاد علاقه‌ای به پایداری خانواده ندارند که این موضوع هم از نحوه سبک زندگی غلط در غرب نشئت می‌گیرد.

معاون فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه سبک زندگی غربی یک زندگی سیاهی است بیان داشت: بچه‌هایی که در خانواده‌های غربی متولد می‌شوند برخی از آن‌ها نمی‌دانند پدر و مادرشان چه کسی است؟ یعنی اینکه بچه‌های یک خانواده از پدران و مادران متعددی هستند و این عدم ثبات خانواده برای بچه‌ها خیلی زجرآور است.

کارشناس زنان و خانواده اضافه کرد: بچه‌ها برای پیدا کردن پدر و مادر خود باید به بانک‌های DNA که مخصوص این کارهاست مراجعه کنند که اکثر آن‌ها هم از این طریق هم نمی‌توانند پدر و مادر خود را پیدا کنند. این‌گونه اتفاقات باعث می‌شود که بچه‌ها سرخورده و منزوی شوند.

روح‌افزا ادامه داد: اگر هم خانواده بچه‌ها مشخص باشد اما به دلیل مشغله‌های پدر و مادر هیچ‌گاه در کنار آن‌ها نیستند یعنی پدر و مادرها برای مراقبت از کودکان آن‌ها را به مراکز نگهداری از کودکان می‌سپارند تا از بچه‌ها مراقبت کنند یا اینکه پرستار خانگی برای آن‌ها می‌گیرند که همین امر باعث تنهایی بچه‌ها می‌شود.

وی تشریح کرد: بعضی از خانواده‌ها در غرب روی محور مادر می‌چرخد یعنی مادران سرپرست خانواده‌ها هستند به‌طور مثال مادری که سه بچه دارد و پدران آن‌ها مشخص نیست باید آن زن خود برای تأمین مالی زندگی کار کند که همین عمل هم باعث تنهاتر شدن بچه‌ها می‌شود.

معاون فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: وقتی‌که زنان در غرب با چنین بلاهایی روبه‌رو می‌شوند بعد از مدتی جوانی و شادابی خود را از دست می‌دهند که متأسفانه روی به خوردن مشروبات الکلی و مواد مخدر می‌آورند چرا چون دچار یک سرخوردگی شدیدی شده‌اند و با ایجاد این سرخوردگی هویت انسانی خود را ازدست‌داده و متأسفانه به‌طور مثال می‌روند سگ یک نفر یا همجنسگرا می‌شوند.

روح‌افزا بابیان اینکه در آمریکا بعضی از مادران برای اینکه خود در رفاه باشند از مردان متعدد بچه‌دار می‌شوند تا از حمایت‌های مالی دولت برخوردار شوند گفت: یک مادری در آمریکا بود که همیشه دائم‌الخمر بود و همیشه ساعت 12 شب به خانه می‌رفت و بزرگ‌ترین بچه این خانم شش سالش بود و تعداد بچه‌های این خانم زیاد بودند این خانم با تعداد زیاد بچه درصدد دریافت کمک‌های مالی بیشتر از سوی دولت بود تا هزینه خود یعنی تأمین مواد مخدر و ... را به دست بیاورد اما بعد از گذشت ماه‌ها و اوضاع آشفته بچه‌ها پلیس این مادر را دستگیر می‌کند و بچه‌ها را به پرورشگاه‌ می‌برد همین وقایع باعث ایجاد یک سرخوردگی در بچه‌ها می‌شود که دست به خودکشی می‌زنند.

وی تأکید کرد: به‌طور خلاصه خانواده در غرب طوری است که هرکس برای خود زندگی می‌کند یعنی برای مسافرت هرکس به‌تنهایی یا با رفقای خود که اغلب جنس مخالفشان هستند به سفر یا تفریح می‌روند این به این معنا است که جایگاه خانواده در غرب کم‌رنگ شده است و آمار طلاق در غرب هم زیاد است البته در غرب زندگی‌هایشان را رسمی شروع نمی‌کنند و جایی ثبت نمی‌شود و این آمارها نشان از بالا بودن طلاق در غرب می‌دهد.

معاون فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان بابیان اینکه مشکلاتی همانند خودکشی هیچ ارتباطی به مسائل اقتصادی ندارد تأکید کرد: درصد خودکشی مردان بیشتر از زنان است به‌این‌علت که مردان در غرب با یک رابطه پایدار در زندگی‌هایشان مواجهه نیستند و مردان چون بیشتر از زنان احساسی‌تر هستند به همین علت زودتر شکسته می‌شوند و دست به عمل شنیع خودکشی می‌زنند.

Iran (Islamic Republic of)
حسن
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
اینه حقایق تلخ غرب
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
جوامع غربی در حال غرق تو منجلاب اند
ارسال نظر
captcha