کارشناس مسائل ادیان گفت: سخن امام‌خمینی (ره) درباره اقلیت‌های دینی به نوعی سیاست جمهوری اسلامی را نشان می­دهد: «اسلام هیچ‌گاه درباره اقلیت‌های مذهبی و پیروان سایر مذاهب نظر سوء نداشته و همیشه با آنان درست برخورد کرده است و تبلیغاتی که خلاف این مطلب را بر‌ساند از جانب دشمنان اسلام است.

به گزارش فرهنگ سدید، فرشید جعفری، کارشناس فرق و ادیان، در مصاحبه ای که با رادیو گفت‌وگو داشت. اظهارکرد:  گسترش شعاع حرکت‌های اسلامی در جهان معاصر، استکبار جهانی را بر آن داشت برای مقابله جدی با این حرکت‌ها و در واقع گسترش شتابنده انقلاب و اسلام که مقر و پایگاه آن ایران شد، راهکاری در پیش بگیرد تا با این انقلاب و نظامی که به تبع آن تأسیس خواهد شد، به مقابله بپردازد. لذا سیاست استکبار جهانی با توسل به رسانه و در واقع استفاده ابزاری از امپراطوری رسانه به مقابله با نظام جمهوری اسلامی بپردازد.

وی افزود: استکبار جهانی با توسل ابزاری به رسانه سعی در پیاده کردن برخی اهداف در جامعه ایران اسلامی دارد، آنها سعی کردند با تکیه بر رسانه‌های خود مسائلی را در ایران رقم بزنند، از جمله دلسرد کردن مردم از اسلام را دنبال کردند و آن را افیون ملت‌ها پنداشتند و در ادامه پروژه بدبین کردن مردم به انقلاب و قانون اساسی را پی گرفتند. همچنین اشکال‌تراشی و ایجاد آشفتگی، شکاف میان اقلیت‌ها و به ویژه اقلیت‌های مذهبی از برنامه‌هایی بود که در صدد اجرایی کردن آن برآمدند.

کارشناس مسائل ادیان ادامه داد: سخن امام‌خمینی (ره) درباره اقلیت‌های دینی به نوعی سیاست جمهوری اسلامی را نشان می­دهد: «اسلام هیچ‌گاه درباره اقلیت‌های مذهبی و پیروان سایر مذاهب نظر سوء نداشته و همیشه با آنان درست برخورد کرده است و تبلیغاتی که خلاف این مطلب را بر‌ساند از جانب دشمنان اسلام است». همچنین مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) می‌فرمایند: «ما در داخل کشورمان، خوشبختانه از همزیستی ادیان گوناگون برخورداریم؛ یهودیان، مسیحیان، زرتشتیان؛ اینها هم در کنار مسلمانان و در ظل نظام اسلامی زندگی می‌کنند؛ با ما همکاری و همزیستی دارند و نقش ایفا می‌کنند ... ما هیچ گله‌ای از شهروندان اقلیت­های مذهبی خودمان نداریم. ملاحظه می‌کنید که وقتی تبلیغات دشمنان علیه جمهوری اسلامی شکل­های موذیانه‌ای پیدا می‌کند، کلیمیان ایران اعلامیه می‌دهند. در قضیه دیگری ارامنه  ایران یا برخی گروه­های دیگر مسیحی اعلامیه دادند و از جمهوری اسلامی دفاع و حمایت کردند و این جزو افتخارات جمهوری اسلامی است».

ایشان افزود: انقلاب اسلامی ایران، ادیان الهی را در جهان زنده کرد. کشور ما با عنایت پروردگار الگوی عینی همبستگی و همدلی پیروان ادیان توحیدی است و در دکترین انقلاب اسلامی اختلاف میان پیروان ادیان توحیدی از لحاظ اخلاقی محکوم است. ایران ما سرزمین اخوت بین ادیان توحیدی است. به رسمیت شناختن حقوق اقلیت­های دینی در قانون اساسی یکی از افتخارات و دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی است. حقوقی که برای اقلیت­های دینی در ایران وجود دارد، با تغییر دولت­ها تغییری نمی­کند؛ زیرا این حقوق به واسطه قانون اساسی تضمین شده است. امروزه اقلیت­های دینی در جمهوری اسلامی ایران یا وجود اینکه 3 درصد از جامعه­ی ما را تشکیل می­دهند، از حق حضور نماینده در مجلس شورای اسلامی برخوردار هستند و در بالاترین سطح قانونگذاری کشور سهیم هستند. آنان پنج نماینده در مجلس شورای اسلامی دارند؛ مسیحیان سه نماینده دارند (دو نماینده ارامنه شمال و جنوب و یک نماینده آشوریان)، زرتشتیان و کلیمیان نیز هر کدام یک نماینده در مجلس دارند. یعنی نماینده­ای که با پنج هزار رأی وارد مجلس می­شود، با نماینده­ای که با یک و نیم میلیون رأی وارد مجلس می­شود، هر دو به یک اندازه در تصمیمات کشور سهیم هستند. در کجای دنیا، ما شاهد چنین امتیازاتی برای اقلیت­های دینی هستیم؟

فرشید جعفری گفت: با همه این مسائلی که برشمردیم، در برخی از کشورهای غربی سخن از این است که حقوق اقلیت‌های مذهبی را رعایت نمی‌کنیم در حالی که از همان آغاز پیروزی انقلاب اسلامی بر حفظ حقوق آن­ها تأکید شده است. اما دشمنان همواره در صدد بودند که به طرق مختلف به نظام جمهوری اسلامی ضربه بزنند. اما یکی از بحث‌هایی که آن­ها بر آن تمرکز کردند، بحث حقوق بشر است که آن­ها در پی آن هستند، بر هر شکلی شده، اثبات کنند که جمهوری اسلامی ناقض حقوق بشر است و به تبع آن حقوق اقلیت‌های مذهبی در جمهوری اسلامی رعایت نمی‌شود. در حالی که با آوردن مصادیقی اثبات کردیم که حقوق آن­ها در همه مراحل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی رعایت می‌شود.

وی افزود: اقلیت­های مذهبی در جمهوری اسلامی در بخش فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی فعالیت­های خاص خود را دارند، آن­ها در حوزه سیاسی نمایندگانی در مجلس شورای اسلامی دارند. همچنین تعداد اماکن مذهبی آن­ها به نسبت جمعیت‌شان بسیار زیاد است و آن­ها آزادانه به انجام مراسم مذهبی خود می‌پردازند. حتی با اینکه جمهوری اسلامی با کشور ترکیه روابط خوبی دارد اما در سالروز کشتار ارمنیان به آن­ها اجازه داده می­شود که هر ساله در یک اجتماع مراسم اعتراضی خود را نسبت به این کشتار به جا بیاورند. اما در کل باید یادآوری کرد روندی که در موضوع رعایت نکردن حقوق بشر اقلیت‌های مذهبی از سوی کشورهای غربی مطرح می‌شود به دشمنی با انقلاب اسلامی و مخالفت آن­ها با دوام و رویکرد نظام جمهوری اسلامی بر می­گردد و مقوله حقوق بشر به سان حربه‌ای است که آن­ها برای تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی از آن بهره می‌گیرند. نکته پایانی این‌که بنده از زبان رهبران و بزرگان اقلیت­های دینی که در نظام جمهوری اسلامی حضور دارند شنیدم که می­گفتند: در دوره پهلوی ما به عنوان افراد مقیم ایران به شمار می‌آمدیم، اما در حال حاضر در جمهوری اسلامی ایران به عنوان شهروند درجه یک به حساب می­آییم و در عرصه­های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی حضور فعالی داریم.

ارسال نظر
captcha