چیزی که در این جشنواره پررنگ‌تر از همه به چشم می‌آمد حواشی‌ای بود که بیشتر از متن خودنمایی می‌کرد. حاشیه‌هایی که از ابتدای جشنواره سی و هفتم تا انتهای آن، حرف اول را در این جشنواره ملی می‌زد.

گروه هنر و ادبیات فرهنگ سدید- محمدمهدی احمدی: سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با تمام اتفاقات تلخ و شیرین در شب ۲۲ بهمن‌ماه ۱۳۹۷ به کار خود پایان داد. جشنواره‌ای که از کارگردانان پیشکسوت سینما تا جوان‌هایی که اولین بار پا در این جشنواره بزرگ می‌گذاشتند، حضور داشتند. فیلم‌های این دوره چه ازنظر کیفیت و چه ازنظر کمیت در جایگاه مطلوب خود قرار داشتند و برخی فیلم‌ها از خطوط سیاسی عبور کرده و یا حتی به مسائل اجتماعی و امنیتی اشاره می‌کردند؛ اما چیزی که در این جشنواره پررنگ‌تر از همه به چشم می‌آمد حواشی‌ای بود که بیشتر از متن خودنمایی می‌کرد. حاشیه‌هایی که از ابتدای جشنواره سی و هفتم تا انتهای آن، حرف اول را در این جشنواره ملی می‌زد.حاشیه‌هایی از جنس تکخوانی خواننده زن در مراسم افتتاحیه تا طرز لباس پوشیدن بازیگران در فرش قرمز جشنواره و بیان اظهاراتی که هیچ ارتباطی به مسائل هنری و کاری آن‌ها نداشته و یا حتی سفارش دادن سیمرغ‌های بلورین از دبی همراه بود.

مراسم افتتاحیه جشنواره سی و هفتم، سه‌شنبه ۹ بهمن‌ماه در پردیس تئاتر تهران با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی، همایون امیرزاده مدیر روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی اعضای هیئت انتخاب و داوران جشنواره، مدیران سینمایی، سینماگران، هنرمندان و اهالی رسانه برگزار شد.

سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در حالی آغاز شد که همگان انتظار آن را نداشتند که از همان ابتدا با حاشیه‌هایی آغاز شود. در مراسم افتتاحیه جشنواره که در رأس ساعت ۱۹ در تالار تهران برگزار شد. گروه موسیقی شروع به اجرا کرد اما خواننده آن نه یک مرد بلکه یک زن بود که صدای آن در تمام سالن به‌نوعی طنین‌انداز شد؛ تا اولین استارت حاشیه در روز اول بخورد.

212
تکخوانی خواننده زن در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر

 

روز اول جشنواره

در روز اول سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر فیلم مستند «خانه‌ای برای تو» به کارگردانی مهدی بخشی مقدم و فیلم‌های «غلامرضا تختی» به کارگردانی بهرام توکلی، «سال دوم دانشکده من» به کارگردانی رسول صدر عاملی و «معکوس» به کارگردانی پولاد کیمیایی اکران شد. حواشی روز اول باز پررنگ‌تر از متن آن بود از برگزار نشدن نشست خبری فیلم سینمایی معکوس بعد از به نمایش درآمدن این فیلم تا آماده نشدن نسخه نهایی فیلم سینمایی «غلامرضا تختی» به کارگردانی بهرام توکلی بود. این فیلم قرار بود در روز اول جشنواره فیلم فجر در سینماهای مردمی و سینمای رسانه به نمایش دربیاید که به اکران نرسید و به‌جای آن فیلم سینمایی «معکوس» به کارگردانی پولاد کیمیایی به نمایش درآمد. این در حالی بود که در مراسم قرعه‌کشی فیلم‌های سینمایی جشنواره و بعد از انتخاب فیلم «غلامرضا تختی» برای نمایش در روز اول، این احتمال به وجود آمد که این اثر سینمایی به دلیل آماده نبودن مراحل فنی و تمام نشدن فیلم‌برداری به نمایش عمومی در روز اول جشنواره نرسد؛ اما طبق اعلام روابط عمومی جشنواره فیلم «غلامرضا تختی» در آخرین سانس پردیس سینمایی ملت به‌جای «معکوس» روی پرده رفت. در حالی نوبت نمایش این فیلم با «معکوس» جابه‌جاشده بود که قرار شد هر فیلمی به نمایشش در جشنواره نرسید یکی از فیلم‌های رزرو جایگزین آن شود. قرار بود فیلم معکوس در سانس آخر و در ساعت ۲۱: ۳۰ دقیقه به نمایش درآید، اما این جابه‌جایی منجر شد تا خود عوامل فیلم در سینما حاضر نباشند و فیلمشان بدون حضور آن‌ها به نمایش درآید.

پس از نمایش این فیلم به دلیل نبود عوامل و کارگردان در سینما نشست خبری آن‌هم به بعد از اکران فیلم سوم، یعنی «سال دوم دانشکده من» منتقل شد. پس از نمایش فیلم صدر عاملی نشست این فیلم برگزار شد و پس‌ازآن هم طبق هماهنگی صورت گرفته، نشست فیلم سینمایی معکوس بلافاصله آغاز شد. در این نشست که با حضور پولاد کیمیایی کارگردان فیلم سینمایی انجام شد، کیمیایی به‌شدت از این اقدام جشنواره فجر در جابه‌جایی فیلم‌ها انتقاد کرد.

حاشیه هایی که پررنگ تر از متن بود/ شبی که ماه در جشنواره فیلم فجر کامل شد/ جشنواره فیلم فجر یا شو لباس!حاشیه هایی که پررنگ تر از متن بود/ شبی که ماه در جشنواره فیلم فجر کامل شد/ جشنواره فیلم فجر یا شو لباس!حاشیه هایی که پررنگ تر از متن بود/ شبی که ماه در جشنواره فیلم فجر کامل شد/ جشنواره فیلم فجر یا شو لباس!حاشیه هایی که پررنگ تر از متن بود/ شبی که ماه در جشنواره فیلم فجر کامل شد/ جشنواره فیلم فجر یا شو لباس!

 

روز دوم جشنواره

دومین روز جشنواره فجر، ابتدا انیمیشن «آخرین داستان» که اشکان رهگذر آن را کارگردانی کرده بود به نمایش درآمد و سپس در سانس های بعدی فیلم‌های «بنفشه آفریقایی» به کارگردانی مونا زندی حقیقی، «تیغ و ترمه» به کارگردانی کیومرث پوراحمد و «درخونگاه» به کارگردانی سیاوش اسعدی در کاخ رسانه‌ها به اکران عمومی درآمدند؛ اما از اتفاقات مهم روز دوم، اکران فیلم متری شیش و نیم به کارگردانی سعید روستای بود که به حواشی حذف فیلم از جشنواره پایان داد. اتفاق دیگر این روز صحبت‌های مجید مظفری که یکی از صداپیشگان انیمیشن آخرین داستان بود به حواشی این جشنواره اضافه کرد وی در ابتداى نشست خبری گفت که به خاطر اتفاقات مراسم افتتاحیه حتى حاضر نبود ده دقیقه در این جشنواره شرکت کند ولى به خاطر تلاش ۹ ساله همکارانش و حمایت از سینماى انیمیشن در این جلسه شرکت کرده است. در دومین نشست خبری که در روز دوم برگزار شد متعلق به فیلم «بنفشه آفریقایی» بود که با حضور مونا زندی حقیقی کارگردان این فیلم برگزار شد. یکی از نکات جالب این نشست برقراری تماس تصویری با فاطمه معتمدآریا بود که این بازیگر سینما هم در روز افتتاحیه جشنواره خالی از حواشی نبود. معتمدآریا در سخنانی در روز افتتاحیه جشنواره فیلم فجر بیان داشت که در طول این ۴۰ سال سعی در متوقف کردن او داشتند اما اشتباه کردند. او با چنین صحبت‌هایی دومین استارت جنجال‌برانگیز روز اول را زد که حتی واکنش همگان ازجمله رسانه‌های مکتوب و خبری را به همراه داشت.

56
صحبت های جنجالی فاطمه معتمد آریا

 

نشست بعدی روز دوم مربوط به فیلم سیاوش اسعدی بانام درخونگاه بود؛ اما این فیلم هم از حاشیه‌ دور نبود کارگردان این فیلم در این نشست بابیان اینکه نتیجه ۸ سال جنگ هیچ است به حواشی روز دوم اضافه کرد.

33
صحبت های جنجالی سیاوش اسعدی درباره جنگ تحمیلی

 

آخرین نشست خبری که در روز دوم سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد. فیلم جدید کیومرث پوراحمد با نام تیغ و ترمه که اقتباسی از رمان «کی از این چرخ‌وفلک پیاده می‌شوم» نوشته گلرنگ رنجبر بود.

حاشیه هایی که پررنگ تر از متن بود/ شبی که ماه در جشنواره فیلم فجر کامل شد/ جشنواره فیلم فجر یا شو لباس!حاشیه هایی که پررنگ تر از متن بود/ شبی که ماه در جشنواره فیلم فجر کامل شد/ جشنواره فیلم فجر یا شو لباس!حاشیه هایی که پررنگ تر از متن بود/ شبی که ماه در جشنواره فیلم فجر کامل شد/ جشنواره فیلم فجر یا شو لباس!حاشیه هایی که پررنگ تر از متن بود/ شبی که ماه در جشنواره فیلم فجر کامل شد/ جشنواره فیلم فجر یا شو لباس!

 

روز سوم جشنواره

روز سوم جشنواره فیلم فجر با فیلم مستند «بهارستان خانه ملت» به کارگردانی بابک بهداد و فیلم‌های «سمفونی نهم» به کارگردانی محمدرضا هنرمند، «ناگهان درخت» به کارگردانی صفی یزدانیان و فیلم «قصر شیرین» به کارگردانی رضا میر کریمی بر روی پرده نقره‌ای جشنواره سی و هفتم به نمایش درآمد. سپس نشست خبری فیلم سمفونی نهم کاری از محمدرضا هنرمند برگزار شد که این روز هم فارغ از حواشی نبود. علیرضا کمالی بازیگر سمفونی نهم در نشست خبری بابیان اینکه درکنار مجمع تشخیص مصلحت نظام باید مجمع تشخیص مصلحت وطن هم تشکیل بشود. بابیان این موضوع، تمام افکار و رسانه‌ها را در روز سوم به خود جلب کرد. کمالی این حرف را در پی انتشار خبری که خبرگزاری ایسنا مبنی بر توزیع گوشت سگ در شهر مشهد کارکرده بود این حرف را بیان کرد اما این خبر در همان روز تکذیب شده بود.

30
صحبت های پرحاشیه علیرضا کمالی در نشست خبری فیلم سمفونی نهم

 

نشست خبری بعدی جشنواره، به فیلم قصر شیرین به کارگردانی رضا میر کریمی اختصاص داشت که بازیگر نقش اصلی این فیلم را حامد بهداد ایفا کرده است.

آخرین نشست خبری برای فیلم ناگهان درخت بود که این فیلم با کارگردانی صفی یزدانیان به این جشنواره راه پیداکرد. این فیلم به تهیه‌کنندگی پیمان معادی یکی از نکات جالب جشنواره فجر به‌حساب می‌آمد معادی در نشست خبری در پاسخ به این سؤال که شما به‌عنوان تهیه‌کننده آیا در فیلم‌نامه دخالتی داشته‌اید؟ پاسخ داد: من به‌هیچ‌وجه در فیلم‌نامه دخالت نداشتم و به‌عنوان بازیگر در خدمت این گروه بودم فیلم‌هایی که نیاز به کمک دارند در فیلم‌نامه به‌هیچ‌عنوان قبول نمی‌کنم.

حاشیه هایی که پررنگ تر از متن بود/ شبی که ماه در جشنواره فیلم فجر کامل شد/ جشنواره فیلم فجر یا شو لباس!حاشیه هایی که پررنگ تر از متن بود/ شبی که ماه در جشنواره فیلم فجر کامل شد/ جشنواره فیلم فجر یا شو لباس!حاشیه هایی که پررنگ تر از متن بود/ شبی که ماه در جشنواره فیلم فجر کامل شد/ جشنواره فیلم فجر یا شو لباس!حاشیه هایی که پررنگ تر از متن بود/ شبی که ماه در جشنواره فیلم فجر کامل شد/ جشنواره فیلم فجر یا شو لباس!

 

روز چهارم جشنواره

روز چهارم جشنواره فیلم فجر، با اکران انیمیشن «شب آفتابی» به کارگردانی علی مدنی و فیلم‌های «روزهای نارنجی»، «مسخره‌باز» و «زهرمار» کار خود را آغاز کرد. بعد از به نمایش درآمدن فیلم‌های روز چهارم نشست خبری فیلم سینمایی زهرمار به کارگردانی سید جواد رضویان که برای اولین بار در جشنواره فجر به‌عنوان کارگردان حضور داشت برگزار شد. رضویان در نشست پرسش و پاسخ فیلم خود «زهرمار» گفت: من تازه وارد این عرصه شدم، بی‌رحمانه مرا نقد کنید اما جانب انصاف را نگه‌دارید. سپس درباره شانس خود برای دریافت سیمرغ گفت: جشنواره کلاً هیجان‌انگیز است و ما مدام در حال ترشح آدرنالین هستیم. خوشحالم از دوستان که اجازه دادند در اولین تجربه کارگردانی‌ام پا به جشنواره بگذارم.

فیلم سینمایی روزهای نارنجی به کارگردانی و نویسندگی آرش لاهوتی بعد از نشست خبری زهرمار برگزار شد در این نشست لاهوتی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه چطور یک شخصیت منفعل فیلم درنهایت منجی و قهرمان می‌شود گفت: فکر نمی‌کنم شخصیت مجید یک کاراکتر سوپر قهرمان شد. به نظرم مجید زمان کمی در پیش دارد که تصمیم بگیرد که آیا به آبان کمک کند یا نه. این‌یک پروسه چندین ساله نیست و فقط باید در دو سه روز این تصمیم را بگیرد و این به نظرم یک واکنش کاملاً طبیعی است.

سپس نشست خبری فیلم سینمایی مسخره‌باز به تهیه‌کنندگی علی مصفا برگزار شد. این فیلم را همایون غنی زاده کارگردانی کرده است. مصفا در ابتدای نشست خبری گفت: من در ابتدا می‌خواهم بگویم که چقدر متأسفم از اینکه آقای نصیریان به دلیل فوت همسرشان همراه ما نیستند. به این فکر می‌کردیم که این جلسه را برگزار نکنیم و در آن شرکت نکنیم؛ اما درنهایت تصمیم گرفتیم به خاطر قول و قراری که داشتیم در این نشست حاضر شدیم، اما بسیار متأسفیم برای اتفاقی که برای آقای نصیریان افتاده است.

حاشیه هایی که پررنگ تر از متن بود/ شبی که ماه در جشنواره فیلم فجر کامل شد/ جشنواره فیلم فجر یا شو لباس!حاشیه هایی که پررنگ تر از متن بود/ شبی که ماه در جشنواره فیلم فجر کامل شد/ جشنواره فیلم فجر یا شو لباس!حاشیه هایی که پررنگ تر از متن بود/ شبی که ماه در جشنواره فیلم فجر کامل شد/ جشنواره فیلم فجر یا شو لباس!حاشیه هایی که پررنگ تر از متن بود/ شبی که ماه در جشنواره فیلم فجر کامل شد/ جشنواره فیلم فجر یا شو لباس!

 

روز پنجم جشنواره

سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به اواسط خود یعنی در روز پنجم فیلم مستند «دلبند» به کارگردانی یاسر طالبی و فیلم‌هایی از نرگس آبیار، مرتضی علی عباس میرزایی و پرویز شهبازی به اکران گذاشت. نرگس آبیار که با فیلم «شبی که ماه کامل شد» پا در این دوره از جشنواره گذاشته بود و همانند فیلم‌های گذشته خود حیرت مخاطبان را برانگیخت. آبیار در نشست خبری که برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» برگزار شد اظهار داشت: موضوع فیلم سال‌ها قبل من را درگیر کرده بود و اخبار مربوط به آن را دنبال می‌کردم برایم جذاب بود و سال گذشته پیشنهاد شد که کار شود اما متوجه شدم طرح متعلق به آقای اصفهانی است و چون نگاه زنانه‌ای داشت برایم جذاب بود زیرا زنان همیشه کاراکتر فیلم‌های من هستند.

نشست خبری بعدی متعلق به فیلم «خون خدا» ساخته مرتضی علی عباس میرزایی بود. وی درباره اینکه فیلم چقدر می‌تواند نظر مردم را جلب کند، عنوان کرد: اگر مردم دنبال کار متفاوت باشند که به نظر من هستند، حتماً از این فیلم استقبال می‌کنند و آن را می‌بینند. این را باید بگویم که هیچ مشکلی با سینمای هنر و تجربه ندارم. هرزمانی که فیلم می‌سازم به این موضوع فکر نمی‌کنم که برای سینمای هنر و تجربه یا عمومی است. عباس میرزایی در ادامه بیان داشت: در تولید این فیلم برخی ناملایمت هایی از سوی برخی همکاران مواجه شدم و حتی برخی از آن‌ها نیز به من فحش هم دادند.

26
صحبت های کارگردان فیلم خون خدا
 

نشست آخر در روز پنجم متعلق به فیلم «طلا» به کارگردانی پرویز شهبازی و به تهیه‌کنندگی رامبد جوان و محمد شایسته بود کارگردان این اثر با اشاره به اینکه سینمای خود را رئالیستی می‌داند، بیان کرد: ظاهر رئالیستی دارد اما سعی می‌کنم از آن عبور کنم. داستان فیلم طلا کاملاً تخیلی است.

نکات جالب در این روز به سانس فوق‌العاده رسیدن فیلم‌های سینمایی غلامرضا تختی، شبی که ماه کامل شد و فیلم ماجرای نیمروز: رد خون بود.

حاشیه هایی که پررنگ تر از متن بود/ شبی که ماه در جشنواره فیلم فجر کامل شد/ جشنواره فیلم فجر یا شو لباس!حاشیه هایی که پررنگ تر از متن بود/ شبی که ماه در جشنواره فیلم فجر کامل شد/ جشنواره فیلم فجر یا شو لباس!حاشیه هایی که پررنگ تر از متن بود/ شبی که ماه در جشنواره فیلم فجر کامل شد/ جشنواره فیلم فجر یا شو لباس!حاشیه هایی که پررنگ تر از متن بود/ شبی که ماه در جشنواره فیلم فجر کامل شد/ جشنواره فیلم فجر یا شو لباس!

 

روز ششم جشنواره

ششمین روز از جشنواره فیلم فجر، انیمیشن «بنیامین» و فیلم‌های سینمایی «جمشیدیه»، «مردی بدون سایه» و «یلدا» به نمایش درآمد؛ اما این روز هم از حواشی دور نبود. برخورد نامناسب علی مصفا با خبرنگاران یکی از مهم‌ترین حواشی نیمه نخست روز ششم بود؛ اما چهره حاشیه‌ساز اصلی در این روز محمود گبرلو مجری نشست خبری بود. گبرلو از همان نشست دوم نشان داد که نمی‌تواند برنامه را اگر اندکی به حاشیه کشیده شود کنترل کند و علاوه بر آن نبود زمان‌بندی مناسب از سوی وی و اتلاف وقت فراوان به همراه سلیقه خواندن سؤالات، داد اهالی رسانه را درآورد حتی این مسئله باعث شد که تعدادی از خبرنگاران ایستاده اعتراض خود را با صدای بلند در سالن نشست به گبرلو اعلام کنند. جنجال بعدی این روز فردین خلعتبری دیگر چهره هنری بود که تاب نقد را نداشت. وی در نشست خبری فیلم یلدا به هر سؤال که از هرکدام از هنرمندان پرسیده می‌شد در هر زمینه‌ای واکنش نشان می‌داد و با فریادهای بلند خودپاسخ را به نحوی می‌داد که ادامه کار هم از دست خبرنگار و هم از گبرلو خارج می‌شد.

در ادامه روز ششم نشست خبری فیلم «مردی بدون سایه» به کارگردانی علیرضا رئیسیان و به تهیه‌کنندگی علی مصفا برگزار شد.

نشست خبری بعدی نشست فیلم «جمشیدیه» بود. این فیلم را یلدا جبلی کارگردانی کرده است و درنهایت نشست آخر متعلق به فیلم سینمایی «یلدا» به کارگردانی مسعود بخشی اختصاص پیدا کرد.

حاشیه هایی که پررنگ تر از متن بود/ شبی که ماه در جشنواره فیلم فجر کامل شد/ جشنواره فیلم فجر یا شو لباس!حاشیه هایی که پررنگ تر از متن بود/ شبی که ماه در جشنواره فیلم فجر کامل شد/ جشنواره فیلم فجر یا شو لباس!حاشیه هایی که پررنگ تر از متن بود/ شبی که ماه در جشنواره فیلم فجر کامل شد/ جشنواره فیلم فجر یا شو لباس!حاشیه هایی که پررنگ تر از متن بود/ شبی که ماه در جشنواره فیلم فجر کامل شد/ جشنواره فیلم فجر یا شو لباس!

 

روز هفتم جشنواره

هفتمین روز جشنواره فجر، با نمایش مستند «نت‌های مسی یک رؤیا» و فیلم‌های سینمایی «پالتو شتری»، «23 نفر» و «دیدن این فیلم جرم است» کار خود را آغاز کرد. کارگردانی «پالتوشتری» در اختیار یک کارگردان کار اولی به نام مهدی علی میرزایی بود. سپس نشست خبری «23 نفر» به کارگردانی مهدی جعفری با سرمایه‌گذاری سازمان هنری رسانه‌ای اوج برگزار و سپس نشست خبری فیلم «دیدن این فیلم جرم است» به کارگردانی رضا زهتابچیان برگزار شد.

حاشیه هایی که پررنگ تر از متن بود/ شبی که ماه در جشنواره فیلم فجر کامل شد/ جشنواره فیلم فجر یا شو لباس!حاشیه هایی که پررنگ تر از متن بود/ شبی که ماه در جشنواره فیلم فجر کامل شد/ جشنواره فیلم فجر یا شو لباس!حاشیه هایی که پررنگ تر از متن بود/ شبی که ماه در جشنواره فیلم فجر کامل شد/ جشنواره فیلم فجر یا شو لباس!حاشیه هایی که پررنگ تر از متن بود/ شبی که ماه در جشنواره فیلم فجر کامل شد/ جشنواره فیلم فجر یا شو لباس!

 

روز هشتم جشنواره

در این روز فیلم‌هایی به کارگردانی نیما جاویدی، سعید روستایی و آزیتا موگویی به نمایش درآمد. اولین نشست خبری این روز متعلق به فیلم «سرخ‌پوست» به کارگردانی نیما جاویدی بود وی در این نشست درباره شباهت فیلمش با فیلم «مسیر سبز» بیان داشت: نه هیچ شباهتی ندارد اما سعی کردم ادای دینی به فیلم «رستگاری در شاوشنگ» باشد.

نشست بعدی روز هفتم، نشست خبری فیلم «متری شیش و نیم» ساخته سعید روستایی کارگردان فیلم «ابدو یک روز» بود وی درباره مقایسه فیلم ابد و یک روز با فیلم متری شیش و نیم گفت: این فیلم خیلی انرژی ‌برد و هیچ مقایسه‌ای بین این فیلم و فیلم قبلی‌ام وجود ندارد. همه عمر و زندگیم را بعد از ابد و یک روز پای این فیلم گذاشتم.

آخرین نشست این روز مربوط به فیلم ایده اصلی ساخته آزیتا موگویی بود. این نشست هم خالی از حاشیه نبود. اولین سؤالی که از کارگردان این اثر پرسیده شد بحث زرق‌وبرق و لاکچری بودن این فیلم بود که واکنش این کارگردان را به همراه داشت. موگویی معتقد بود در تیتراژ فیلم اسامی سرمایه‌گذاران آورده شده و از خیلی وقت پیش از اعلام شفافیت‌های مالی استقبال کرده بوده است.

اما حواشی این نشست به اینجا ختم نشد در ادامه مریلا زارعی بازیگر این فیلم بابیان اینکه این فیلم لاکچری نیست گفت: بیشتر از اینکه اخبار سینمایی را دنبال کنم اخبار اجتماعی و اقتصادی کشورم را دنبال می‌کنم. چند وقت پیش مقاله‌ای در مورد اجاره املاک در شهر تهران خواندم. املاک با ودیعه ۵۰۰ میلیون تومانی و ماهی ۴۵ میلیون تومان اجاره. ما در شرایطی زندگی می‌کنیم که مردم ازنظر اقتصادی در سختی هستند. نکته جالب این است که املاکی‌ها می‌گفتند بر سر گرفتن این آپارتمان‌ها رقابت وجود دارد. صاحبان آن آپارتمان‌ها بخشی از این جامعه هستند و خانم موگویی علاقه‌مند بودند که بگویند هنوز چنین اتفاقاتی هست؛ بنابراین به نظرم این سؤال کمی کلیشه است و بهتر است که این‌طور قضاوت نکنیم.

34
حرف های جنجالی مریلا زارعی در روز هشتم
 

حاشیه هایی که پررنگ تر از متن بود/ شبی که ماه در جشنواره فیلم فجر کامل شد/ جشنواره فیلم فجر یا شو لباس!حاشیه هایی که پررنگ تر از متن بود/ شبی که ماه در جشنواره فیلم فجر کامل شد/ جشنواره فیلم فجر یا شو لباس!حاشیه هایی که پررنگ تر از متن بود/ شبی که ماه در جشنواره فیلم فجر کامل شد/ جشنواره فیلم فجر یا شو لباس!

 

روز نهم جشنواره

روز نهم یعنی روز ماقبل پایانی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با اکران فیلم مستند «تمام چیزهایی که جایشان خالی است» و همچنین فیلم‌های «قسم»، «جان دار» و «سونامی» به معرض نمایش درآمد. اولین نشست خبری فیلم قسم به کارگردانی و تهیه‌کنندگی محسن تنابنده برگزار شد؛ که این نشست هم فارغ از حاشیه نبود.

29
مجادله محسن تنابنده با یک حقوقدان بر سر مسائل حقوقی فیلم قسم
 

سپس نشست خبری فیلم جان دار به کارگردانی حسین امیری دوماری و پدرام پور امیری برگزار شد. در این نشست از تهیه‌کننده این فیلم سؤالی درباره وجود پول‌های کثیف برای سرمایه‌گذاری فیلم‌ها در سینمای ایران شد؟ که وی بیان داشت: خیلی شفاف می‌گویم ۵۰ درصد سرمایه فیلم توسط من و ۵۰ درصد بقیه توسط علی اسد زاده که از سال ۸۷ سرمایه‌گذار بوده‌اند تأمین‌شده است.

در آخر، نشست فیلم سینمایی سونامی به کارگردانی میلاد صدر عاملی که اولین تجربه آن در مقام کارگردانی بود برگزار شد؛ که این نشست هم خالی از حاشیه نبود. یک خبرنگار با پرسیدن این سؤال که آیا آقای رادان، مهرداد صدیقیان را برای بازی در این فیلم معرفی کرده است؟ که صدیقیان در پاسخ گفت: من و آقای رادان حدود ۹ سال است که باهم دوست هستیم و سال ۹۵ اولین بار باهم بازی کردیم. اگر قرار بود که همدیگر را پیشنهاد بدهیم، باید خیلی زودتر اتفاق می‌افتاد. این اتفاق برایم بسیار خوشایند است. چون بهرام رادان بسیار حرفه‌ای است، فیلم برایش مهم است و در گروه به همه کمک می‌کند.

حاشیه هایی که پررنگ تر از متن بود/ شبی که ماه در جشنواره فیلم فجر کامل شد/ جشنواره فیلم فجر یا شو لباس!حاشیه هایی که پررنگ تر از متن بود/ شبی که ماه در جشنواره فیلم فجر کامل شد/ جشنواره فیلم فجر یا شو لباس!حاشیه هایی که پررنگ تر از متن بود/ شبی که ماه در جشنواره فیلم فجر کامل شد/ جشنواره فیلم فجر یا شو لباس!حاشیه هایی که پررنگ تر از متن بود/ شبی که ماه در جشنواره فیلم فجر کامل شد/ جشنواره فیلم فجر یا شو لباس!

 

روز دهم جشنواره

روز پایانی جشنواره سی و هفتم با اکران فیلم‌های «آشفتگی»، «حمال طلا» و «ماجرای نیمروز: رد خون» به کار خود پایان داد. نخستین نشست این روز، متعلق به فیلم سینمایی ماجرای نیمروز: رد خون به کارگردانی محمدحسین مهدویان بود. وی در ابتدای این نشست گفت: ماجرای نیمروز را که ساختیم به‌هرحال یکسری شخصیت جذاب در این فیلم بودند که همان موقع فکر کرده بودیم که قصه دیگری را با این شخصیت‌ها تعریف کنیم. او درباره تحقیقات پیش از ساخت فیلم هم توضیح داد: این موضوعی بود که درباره آن قبلاً کارکرده بودیم. حدود یک سال و نیم روی این موضوع تحقیقات صورت گرفت تا در اختیار نویسندگان قرار بگیرد.

در ادامه تهیه‌کننده این اثر یعنی سید محمود رضوی بیان داشت: این کار به لحاظ پروداکشن بسیار سخت است. سوژه، سوژه خاصی است و قاعدتاً روی لبه تیغ راه رفتن است. بعد از شروع کار همه‌چیز طبق روال پیش رفت. تا امروز مشکلی پیش نیامده و همکاری‌های لازم هم با ما صورت گرفته است.
 سپس نشست خبری فیلم‌های آشفتگی به کارگردانی فریدون جیرانی و حمال طلا به کارگردانی تورج اصلانی برگزار شد.

حاشیه هایی که پررنگ تر از متن بود/ شبی که ماه در جشنواره فیلم فجر کامل شد/ جشنواره فیلم فجر یا شو لباس!حاشیه هایی که پررنگ تر از متن بود/ شبی که ماه در جشنواره فیلم فجر کامل شد/ جشنواره فیلم فجر یا شو لباس!حاشیه هایی که پررنگ تر از متن بود/ شبی که ماه در جشنواره فیلم فجر کامل شد/ جشنواره فیلم فجر یا شو لباس!

 

روز اختتامیه جشنواره

در شب ۲۲ بهمن ماه ناقوس پایان سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به صدا درآمد. اما این روز هم خالی از حاشیه نبود. در بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین این بخش تعلق گرفت به فیلم «مسخره‌باز» همایون غنی زاده اما وی از گرفتن این جایزه امتناع کرد و به جای خود یک جوان افغانستانی را بر روی سن جشنواره فرستاد تا یک متن کوتاهی درباره چرایی نگرفتن این جایزه و مشکلات دیگر بخواند.

29
امتناع کارگردان فیلم مسخره باز از گرفتن سیمرغ بلورین
 
 
دومین حاشیه آن سخنان گوهر خیر اندیش در تعریف از فیلم«۲۳ نفر» بود که  با حرف های خودبه نوعی یک تیکه‌ای به قوانین اسلام زد. خیر اندیش گفت: من بابت بوسیدن یک جوان هنگام اهدای جایزه‌اش از سوی دادستانی یزد تنبیهاتی برای من صادر شد. وی به لحن تمسخر گفت: بنابراین از دور، دست‌های این قهرمانان را می‌بوسم. در واکنش به این اقدام گوهر خیراندیش حبیب احمدزاده نویسنده، گفت: در اسلام حکمی داریم که ایشان می‌توانند هم با این بچه‌ها دست بدهند و هم سرشان را ببوسند.
 
حاشیه آخر اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، صحبت های کارگردان فیلم سینمایی «متری شیش و نیم» درباره پلیس بود. سعید روستایی در پایان این مراسم، با یک لحنی خطاب به وزیر ارشاد گفت: خیلی دنبال شما می‌گشتیم می گفتند نیستید خدا رو شکر که امشب هستید. وی در ادامه یک گاردی نسبت به پلیس گرفت و بیان داشت: من پشت دستم را داغ می‌کنم از این به بعد پلیس از جلوی دوربینم که هیچ، از پشت دوربینم هم رد شود!
28
انتقاد تند کارگردان «متری شیش و نیم» از پلیس
 
 

شو لباس فجر

اما یک موردی که در بحبوحه جشنواره سی و هفتم به چشم می‌آمد نوع پوشش برخی از بازیگران در طول سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر بود که صدای افکار عمومی، رسانه‌ها و حتی برخی کارشناسان دینی و علمی را بلند کرد.

حاشیه هایی که پررنگ تر از متن بود/ شبی که ماه در جشنواره فیلم فجر کامل شد/ جشنواره فیلم فجر یا شو لباس!حاشیه هایی که پررنگ تر از متن بود/ شبی که ماه در جشنواره فیلم فجر کامل شد/ جشنواره فیلم فجر یا شو لباس!

طرز لباس پوشیدن بازیگران در طول جشنواره

حاشیه هایی که پررنگ تر از متن بود/ شبی که ماه در جشنواره فیلم فجر کامل شد/ جشنواره فیلم فجر یا شو لباس!حاشیه هایی که پررنگ تر از متن بود/ شبی که ماه در جشنواره فیلم فجر کامل شد/ جشنواره فیلم فجر یا شو لباس!

طرز لباس پوشیدن بازیگران در طول جشنواره

حاشیه هایی که پررنگ تر از متن بود/ شبی که ماه در جشنواره فیلم فجر کامل شد/ جشنواره فیلم فجر یا شو لباس!حاشیه هایی که پررنگ تر از متن بود/ شبی که ماه در جشنواره فیلم فجر کامل شد/ جشنواره فیلم فجر یا شو لباس!

طرز لباس پوشیدن بازیگران در طول جشنواره

حاشیه هایی که پررنگ تر از متن بود/ شبی که ماه در جشنواره فیلم فجر کامل شد/ جشنواره فیلم فجر یا شو لباس!حاشیه هایی که پررنگ تر از متن بود/ شبی که ماه در جشنواره فیلم فجر کامل شد/ جشنواره فیلم فجر یا شو لباس!

طرز لباس پوشیدن بازیگران در طول جشنواره

حاشیه هایی که پررنگ تر از متن بود/ شبی که ماه در جشنواره فیلم فجر کامل شد/ جشنواره فیلم فجر یا شو لباس!حاشیه هایی که پررنگ تر از متن بود/ شبی که ماه در جشنواره فیلم فجر کامل شد/ جشنواره فیلم فجر یا شو لباس!

طرز لباس پوشیدن بازیگران در طول جشنواره

 

شبی که ماه در جشنواره فیلم فجر کامل شد

حاشیه هایی که پررنگ تر از متن بود/ شبی که ماه در جشنواره فیلم فجر کامل شد/ جشنواره فیلم فجر یا شو لباس!

در پایان سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، فیلم «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار با کسب ۷ سیمرغ بلورین توانست بهترین فیلم این دوره از جشنواره فیلم فجر باشد.

 

برگزیدگان سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر بدین شرح است.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه: «بچه خور» به کارگردانی محمد کارت

سیمرغ بلورین بهترین مستند: «بهارستان خانه ملت» به کارگردانی بابک بهداد

سیمرغ بلورین بهترین فیلم سینمایی در بخش نگاه نو: «مسخره‌باز» به کارگردانی همایون غنی زاده

سیمرغ بلورین بهترین فیلم با نگاه ملی: «۲۳ نفر» به تهیه‌کنندگی مجتبی فرآورده و کارگردانی مهدی جعفری

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی: ایمان کریمیان برای فیلم «ماجرای نیمروز؛ رد خون»

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه بصری: جواد مطوری برای فیلم «مسخره‌باز»

سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی: ایمان امیدواری برای فیلم «شبی که ماه کامل شد»

سیمرغ بلورین بهترین طراح لباس: محمدرضا شجاعی برای فیلم «ماجرای نیمروز؛ رد خون»

سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه: کیوان مقدم برای «غلامرضا تختی»

سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری: ایرج شهزادی برای فیلم «متری شیش و نیم»

سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری: مهرشاد ملکوتی برای «ماجرای نیمروز؛ رد خون»

سیمرغ بلورین بهترین تدوین: بهرام دهقانی برای فیلم «متری شیش و نیم»

سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن: امین هنرمند برای فیلم «قصر شیرین»

سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌برداری: حمید خضوعی ابیانه برای فیلم «غلامرضا تختی»

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن: فرشته صدر عرفایی برای فیلم «شبی که ماه کامل شد»

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: علی نصیریان برای فیلم «مسخره‌باز»

سیمرغ بلورین بهترین انیمیشن: «آخرین داستان» به کارگردانی اشکان رهگذر

سیمرغ بلورین بهترین فیلم هنروتجربه: «مسخره‌باز» به کارگردانی همایون غنی زاده

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن: الناز شاکردوست برای فیلم «شبی که ماه کامل شد»

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد: هوتن شکیبا برای فیلم «شبی که ماه کامل شد»

سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌نامه: «قصر شیرین» به نویسندگی محسن قرایی و محمد داوودی

سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیئت‌داوران: «سرخ‌پوست» به کارگردانی نیما جاویدی

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی: نرگس آبیار برای فیلم «شبی که ماه کامل شد»

سیمرغ بلورین بهترین فیلم: «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار و تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی

سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه مردم: «متری شیش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی

 

ارسال نظر
captcha