متأسفانه در دوران انقلاب همواره ما بر نفی بدی‌ها کارکرده‌ایم و کمتر  به نفع خوبی‌ها تبلیغ کردیم، امروز در اکثر سازمان‌های دولتی و غیردولتی برگه بی‌خاصیتی نصب‌شده است که از ورود بانوان بدحجاب معذوریم و یا به ایشان خدمات ارائه نمی‌شود، اما بدترین بدحجاب‌ها حضور پیدا می‌کنند و از خدمات هم استفاده می‌کنند، آیا بهتر نیست به‌جای این رویه، برگه‌ای نصب کنیم که به بانوان باحجاب با اولویت خدمات ارائه می‌شود؟ این رویکرد هم تبلیغ حجاب و هم تشویق باحجابان است.
گروه هنر و ادبیات فرهنگ سدید- امیرحسین کسائی: موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، جهت ترویج، الگوسازی و معرفی دختران شاخص انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، اقدام به طراحی و اجرای پروژه شناسایی، جمع‌آوری و تدوین زندگینامه و رفتار‌های جمعی از این دخترآن‌که عموماً شهیده انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و برخی از آنان شهیده جبهه مقاومت جهان اسلام هستند کرده که اینک به مرحله چاپ و انتشار رسیده است. مجموعه «قصه دخترای خوب» در چهار جلد مهندسی‌شده است و در هر جلد آن پنج قصه از رفتار و سبک زندگی و مجاهدت‌های این دختران ارائه‌شده است. در این چهار جلد و مجموعاً بیست قصه، هجده دختر شاخص معرفی می شوند. سنین این دختران شهیده و شاخص و روایتی که از زندگی آن‌ها انتخاب‌شده است، متناسب با دختران نوجوان و جوانی است که نیاز به الگو‌های برجسته و درخشان دارند تا با اقتدا به آنان، به زندگی توأم باسعادت و رستگاری دست یابند.

این دختران و بانوان شاخص توانسته‌اند در قرن جاهلیت نوین و مادی‌گرایی فاقد معنویت، رفتار و سبک زندگی و مجاهدت‌های زنان الگو و شاخصی، چون حضرت فاطمه زهرا (س) و حضرت زینب (س) را دنبال کرده و به جایگاه رفیع و درجه متعالی برسند، برای آشنایی هرچه بیشتر با این کتاب و همچنین ویژگی‌های این دختران شاخص انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با محسن بغلانی، نویسنده این کتاب‌ها گفتگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:
 
مجموعه کتاب «قصه‌های دخترای خوب» زیرپوستی به حجاب و تقید شهدا به مسائل شرعی پرداخته است / انقلابیون در فعالیت‌های فرهنگی دیر واردشده‌اند/ شهیده‌ای که شب‌ها باحجاب کامل می‌خوابید! / هدف‌گذاری دشمن مبنی بر دوری از موازین، اباحه گری وعدم رعایت حجاب اسلامی دختران ایران است/ برخورد ایجابی با بدحجابان باید همراه با هدایت و راهنمایی باشد/ برخورد اجبارگونه و بدون راهنمایی مدارس برای حجاب دانش آموزان، کودکان را از سنین پایین باحجاب زاویه‌دار می‌کند/ کار فرهنگی به‌جای نفی بدی‌ها، تبلیغ به نفع خوبی‌هاست

• در ابتدا معرفی از خود و آثار منتشرشده‌تان تاکنون بفرمایید

محسن بغلانی هستم نویسنده بیش از ۴۰ عنوان کتاب با موضوع دفاع مقدس، اهل‌بیت (ع) و سبک زندگی اسلامی است. ۱۴ جلد از این کتاب‌ها ویژه بزرگسالان که از این تعداد ۱۲ عنوان آن با موضوع دفاع مقدس است. ۱۸ جلد هم ویژه کودکان و نوجوانان و ۹ جلد نیز ویژه کودکان منتشرشده است. ۶ جلد کتاب هم ویراستاری کرده‌ام. همچنین درمجموع ۱۷ فیلم مستند با موضوعات تکفیر و وهابیت، محبت اهل‌بیت (ع) و فتوا در اهل سنت برای اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های جهان اسلام تولید کرده‌ام که هنوز در داخل کشور پخش نشده است، علاوه بر این صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول نشریه شمیم طوبی و مدیرمسئول خبرگزاری هنر که البته این خبرگزاری متأسفانه مدتی است فعالیت نمی‌کند.

• اخیراً مجموعه «قصه دختر‌های خوب» از شما منتشر شد، در خصوص این کتاب و هدف از تألیف آن بفرمایید.

این کتاب ویژه قشر نوجوان و باهدف آشنایی با سیره شهدا تألیف شده است، زیرا این قشر برای آشنایی با سبک زندگی اسلامی که مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار دارد، باید با سیره عملی زندگی شهدا آشنا شوند که به همین دلیل کتاب «قصه‌های شنیدنی از بچه‌های خوب» تألیف شد و توسط موسسه قدر ولایت به چاپ رسید. در فاز دوم این پروژه که مجموعه «قصه دختر‌های خوب» نام‌گذاری شده است، ادامه همان روند دنبال شده است تا دختران کشور با سیره زندگی زنان شهیده آشنا شوند.

• برای تألیف و گردآوری محتوای این مجموعه، زندگینامه چه تعداد از شهدای زن کشور موردتحقیق و بررسی قرار گرفت و چه مؤلفه‌های شاخصی حاصل شد؟

متأسفانه درزمینه شهدا و ایثارگران خانم، منابع بسیار کم و ضعیفی در کشور موجود است، برای گردآوری محتوای این مجموعه به پرونده‌های بنیاد شهید و سایت‌های مختلف که درزمینه دفاع مقدس مطلب داشتند، مراجعه شد که البته سوگمندانه بنیاد شهید از این شهدا اطلاعات دقیقی به‌جز اسم و فامیل و محل و علت شهادت نداشت؛ لذا بیشتر منابع ما سایت‌های خبری، خبرگزاری‌ها و سایت‌های ویژه دفاع مقدس شد تا بتوانیم زندگینامه این شهدای گرانقدر را به دست آوریم.

از این طریق زندگی حدود ۴۰ شهید زن موردبررسی قرار گرفت، البته درزمینه مجموعه «قصه دختر‌های خوب» مجموعه تصمیم گیران در موسسه قدر ولایت به این نتیجه رسیدند که در لابه‌لای این قصه‌ها از بزرگان ادیان و اهل‌بیت (ع) نیز استفاده شود که با این رویکرد در این کتاب‌ها، به قصه «راشل کوری» و بخش خاص آن یعنی حضور و شهادت وی در فلسطین پرداخته شد. همچنین قصه «آسیه همسر فرعون» نیز برای نوجوانان بیان شده که حاوی پیام‌های اخلاقی و اعتقادی خوبی است.

قصه‌ی یک مادر شهید نیز در این مجموعه بررسی‌شده است که خود نیز در واقعه‌ی شهادت حاجیان در مکه مکرمه مزد صبر و بردباری خویش را با شهادت در بیت الله الحرام گرفت. باقی مباحث مرتبط با شهدای زن دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است که متأسفانه به دلیل مشکلات مالی و بودجه اندک موسسه، تنها توانستیم در این زمینه ۴ جلد کتاب با ۲۰ قصه را منتشر کنیم.

• با توجه به چهل‌سالگی انقلاب اسلامی و این نکته که یکی از نقاط موردحمله و هجمه دشمنان انقلاب زنان و دختران کشور هستند، تحلیلی داشته باشید چرا دشمن این عرصه را موردحمله قرار داده است و بر اساس تحقیقاتی که پیرامون زندگی شهدای زن داشته‌اید، راهکار‌هایی برای برون‌رفت و مقابله با این هجمه‌ها ارائه کنید.
 
ما همواره چه درزمینه‌ی مباحث فرهنگی چه در بهره‌برداری از دفاع مقدس دیر وارد کارشده‌ایم و امروز نیز زمانی وارد شدیم که دشمن بسیاری از خاکریز‌های ما را فتح کرده است و به دنبال فتح سنگر پیروزی یعنی خانواده‌هاست.

در بررسی زندگینامه شهدای دختر و بانو برای گردآوری محتوای این کتاب، به‌صورت زیرپوستی به موضوع حجاب و تقید این شهدا به مسائل شرعی پرداخته ایم. زیرا اگر بتوانیم پیام خود را به خانواده‌ها منتقل کنیم در تثبیت این نهاد مهم اجتماعی گامی به پیش برداشته ایم. سنگر خانواده، این بنیاد مهم اجتماعی در صورتی حفظ می‌شود که ارزش‌های اسلامی و انسانی همواره در آن‌ها موردتوجه باشد.

در مجموعه «قصه دختر‌های خوب» مادر و همسری معرفی می‌شود که باوجود اشتغال در دوران طاغوت، همواره مقید به حجاب بوده است و باوجود اینکه پدر شغلی را در وزارت بهداری آن زمان برایش فراهم می‌کند، حاضر به ورود به این عرصه نمی‌شود، زیرا باید حجاب را کنار می‌گذاشته است. این بانو بعدازانقلاب ازدواج می‌کند و در عین اشتغالی که داشته است، همسری کاملاً وفادار و مطیع و درعین‌حال مشاوری امین برای شوهر خود بوده است همین رویکرد موجب می‌شود که به همراه همسر به مناطق جنگی اعزام شود و زمانی که صاحب فرزند می‌شود تمام تجربیات تربیتی خود را برای تعلیم فرزندان به کار می‌گیرد. درنهایت این بانو و فرزندانش دریکی از بمباران‌های دوران دفاع مقدس به شهادت می‌رسند. چند روز پیش از شهادت زمانی که پدر مهمان این خانواده بوده است ملاحظه می‌کند که این بانو هنگام خواب باحجاب کامل به بستر می‌رود، زمانی که علت را جویا می‌شود، این شهیده پاسخ می‌دهد: اینجا منطقه‌ای جنگی است و احتمال اصابت موشک یا بمباران آن وجود دارد، نمی‌خواهم زمانی که بناست ما را از زیر آوار خارج کنند حجاب نامناسبی داشته باشم. در این کتاب این فرهنگ را برای دختران نوجوان کشور نقل کرده‌ایم.

در این کتاب به‌طور مثال به معرفی شهیده طاهره هاشمی پرداخته‌شده است که دختری ۱۲ یا ۱۳ ساله است و درواقعه آمل مانند مرد رزمنده ای از خود قابلیت نشان می‌دهد. تلاش شده در این کتاب روحیه مقاومت و تبعیت پذیری در مقابل، ولی که ممکن است همسر، پدر، ولی‌فقیه و یا امام زمان (عج) باشد را به دختران منتقل کنیم که با توجه به هدف‌گذاری دشمن مبنی بر دوری از موازین، اباحه گری وعدم رعایت حجاب اسلامی می‌تواند داستان‌های این کتاب تأثیرگذار باشد.
 
مجموعه کتاب «قصه‌های دخترای خوب» زیرپوستی به حجاب و تقید شهدا به مسائل شرعی پرداخته است / انقلابیون در فعالیت‌های فرهنگی دیر واردشده‌اند/ شهیده‌ای که شب‌ها باحجاب کامل می‌خوابید! / هدف‌گذاری دشمن مبنی بر دوری از موازین، اباحه گری وعدم رعایت حجاب اسلامی دختران ایران است/ برخورد ایجابی با بدحجابان باید همراه با هدایت و راهنمایی باشد/ برخورد اجبارگونه و بدون راهنمایی مدارس برای حجاب دانش آموزان، کودکان را از سنین پایین باحجاب زاویه‌دار می‌کند/ کار فرهنگی به‌جای نفی بدی‌ها، تبلیغ به نفع خوبی‌هاست

• در ترویج و تبلیغ فرهنگ حجاب حرکت‌های ایجابی تأثیرگذارتر است و یا حرکت‌های فرهنگی و به‌نوعی زیرپوستی؟

متأسفانه بعد از جنگ به‌جای آن‌که به مسائل فرهنگی پرداخته شود، مسئولان و بزرگان ما به مسائل سیاسی پرداختند و غفلت صورت گرفت که موجب شد دشمن آرام‌آرام سنگر‌های ما را فتح کند، متأسفانه کمتر کسی ارشادات و پرهیز‌های مقام عظمای ولایت را جدی گرفت تا آنجا که برخی بی رحمانه مسئله توهم توطئه را مطرح کردند. اکنون که ایشان می‌فرمایند گاهی شب‌ها در تفکر به مصائب فرهنگی به خواب نمی‌روم، برای آن است که خیلی جلوتر از ما فتح این خاکریز‌ها و نفوذ موذیانه دشمن را می‌دیدند. مقام معظم رهبری در این رابطه می‌فرمایند:

«دستگاه‌های رسمی فرهنگی کشور بایستی وظایف خود را در مقابل این‌ها انجام دهند. برخی وظایف، وظایف ایجابی و برخی سلبی است. هر دو باید انجام شود.»

در بحث حجاب امروز اگر بخواهیم مشکلات را برطرف کنیم، ناچار هستیم که در مواردی مانند برخورد با متجاهرین و مروجین فرهنگ بیگانه و بی حجابی، برخورد‌های سلبی و قهرآمیز داشته باشیم البته این برخورد هم باید همراه با هدایت باشد نه آنگونه که در مواردی صورت پذیرفته است. بعدازآن باید تمام تمرکز کشور بر روی برنامه‌های فرهنگی به‌ویژه تحکیم بنیان خانواده‌ها، کنترل مهدکودک‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها باشد.

شخصاً حدود یک سال و نیم است که در استان سمنان ساکن هستم، اما هفته‌ای دو الی سه روز برای کار به تهران سفر می‌کنم، متأسفانه مشاهده می‌کنم دانشجویانی که با من همسفر می‌شوند، روزبه‌روز فاصله‌شان با موازین شرعی و اسلامی در حال بیشتر شدن است. ویژگی این قشر جوان بودن و تأثیرگذاری‌شان بر افراد هم سن و سال خود و بلکه در سنین پایین‌تر به ویژه در شهر‌های کوچک است. امروز صحنه‌های زشت بدحجابی که دو یا سه سال پیش در تهران دیده می‌شد مدتی است در سمنان نمودار شده است و متأسفانه در شهر‌های کوچک زمانی که فرهنگی رسوخ کند به‌سرعت گسترش پیدا می‌کند و حتی جلوتر از شهر‌های بزرگ می‌رود، حال برای جلوگیری از آن نمی‌توان صرفاً به کار فرهنگی تکیه کرد بلکه گاهی باید با مظاهر فساد برخورد‌هایی نیز داشت.

تجربه من در خانواده، اینگونه بود که هماهنگ با همسرم، زمانی که وی دختران را به حجاب تشویق می‌کرد من در برابر آن‌ها می‌ایستادم و مخالفت می‌کردم که باید دلیل این نوع حجاب و پوشش را برای من بیاورند. حالا یک دختر خانم ۸ یا ۹ ساله از یک طرف به حجاب برتر عشق می‌ورزید و از طرفی می‌دانست باید پدر را مجاب کند. این دختران ۵ یا ۶ ماه با کمک مادرشان تحقیق می‌کردند تا دلیل بیاورند چرا بنا دارند این نوع از حجاب را داشته باشند. اگر ما در جامعه خود چنین حسی را بوجود آوریم که دختران ما به حجاب عشق بورزند و برای آن مبارزه کنند آنگاه باید بگوییم در کار خود موفق بوده ایم. بر این اساس مهمترین فعالیتی که در عرصه فرهنگی باید صورت گیرد تلاش برای تقویت و ترویج فرهنگ اسلامی و ایرانی از طریق آموزش و تبلیغات در رسانه‌ها و در مدارس است که می‌تواند سد محکمی در مقابل جنگ نرم دشمن ایجاد نماید. برای موفقیت در این مبارزه باید ابتدا از خانواده و کودکستان‌ها و مدارس ابتدایی آغاز کنیم که شاکله وجود اجتماعی فرزندانمان در آن شکل می‌گیرد. اجرای چنین روش‌هایی موجب آشنایی هرچه بیشتر پدران و مادران و فرزندان می‌شود.

متأسفانه در برخی از مدارس ابتدایی به‌گونه‌ای حجاب را برای دانش آموزان اجباری کرده‌اند که این کودک از همین سن نسبت به حجاب موضع دارد و برخی از معلمان نیز گاهی بر اساس اهداف تربیتی اسلام و انقلاب کار نمی‌کنند و تشویق‌کننده این کودکان هستند. این وضعیت در دوران راهنمایی و دبیرستان بدتر می‌شود لذا به این طریق نمی‌توان کاری از پیش برد. بلکه باید نیرو‌هایی آگاه و فهیم در امور تربیتی و فرهنگی در مدارس داشته باشیم که صرفاً به کار فرهنگی بپردازند از سوی دیگر باید فضا و اتمسفر جامعه را مدیریت کنیم که به سمت انحطاط نرود و این دو مؤلفه باید با یکدیگر مدیریت شود.

• راهکار بهبود وضع حجاب کشور را در گرایش ایجاد کردن برای دختران و زنان به سمت حجاب می‌دانید؟

در سوال قبل عرض کردم باید برنامه‌ای اجرایی شود که دختران ما خودشان به سمت حجاب بروند یعنی علاقه در وجود آنان ایجاد شود و ما با راهنمایی لازم آنان را هدایت کنیم.. متأسفانه در دوران انقلاب همواره ما بر نفی بدی‌ها کارکرده‌ایم و کمتر به نفع خوبی‌ها تبلیغ کرده ایم، یکی از روش‌های مبارزه با بی بند و باری می‌تواند تبلیغ خوبی‌ها باشد. امروز در اکثر سازمان‌های دولتی و غیردولتی برگه بی‌خاصیتی نصب‌شده است که از ورود بانوان بدحجاب معذوریم و یا به این بانوان خدمات ارائه نمی‌شود، اما بدترین بدحجاب‌ها حضور پیدا کرده و از خدمات هم استفاده می‌کنند، آیا بهتر نیست به‌جای این رویه، برگه‌ای نصب کنیم که به بانوان باحجاب با اولویت خدمات ارائه می‌شود؟ این رویکرد هم تبلیغ حجاب و هم تشویق باحجابان است. همچنین فرد بد حجاب نیز احساس توهین به خود را نداشته بلکه حس نوعی نقص در خود پیدا می‌کند. همچنین در تبلیغ برای حجاب که مدتی است در شبکه‌های مجازی صورت می‌گیرد سعی کنیم علاوه بر بعد احساسی تبلیغ به بعد معرفتی آن نیز بپردازیم.
ارسال نظر
captcha