حجت الاسلام اکبر شکاری
«اطاعت به بهترین وجه»، این اصطلاح، مصداق همرنگی ناشی از کسب پاداش و احتراز از مجازات است که این همرنگی ناپایدار است. یعنی این رفتار تا زمانی دوام دارد که وعده پاداش یا تهدید تنبیه موجود باشد.
گروه اجتماعی فرهنگ سدید - حجت السلام اکبر شکاری: ملت بزرگ ایران به رهبری معمار کبیر انقلاب اسلامی با برپایی حکومت دینی و تحقق استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی در سال ۱۳۵۷، تا به امروز بیش از چهل سال مورد غضب کشور‌های مستکبر غربی و صهیونیسم جهانی بوده و دولت جنایتکار امریکا از هیچ تحریم، تهدید، جنگ سخت و ناتوی فرهنگی، انواع عملیات‌های پیچیده روانی توسط ده‌ها شبکه و ابر رسانه به زبان فارسی که در ابعاد اعتقادی و استحاله فرهنگی، سیاسی، بی بند و باری‌های جنسی و فیلم‌های مستهجن و ایجاد تفرقه‌های قومی، زبانی و مذهبی علیه ایران عزیزمان، کوتاهی نکرده است.
در این یادداشت قصد داریم، به اختصار نقش برخی از نفوذی‌های داخلی در اثربخش‌تر شدن نقشه‌های دشمن قسم خورده نظام را در یکی از ابعاد تبیین کنیم.

«اطاعت به بهترین وجه»، این اصطلاح، مصداق همرنگی ناشی از کسب پاداش و احتراز از مجازات است که این همرنگی ناپایدار است. یعنی این رفتار تا زمانی دوام دارد که وعده پاداش یا تهدید و تنبیه موجود باشد. می‌توان یک دهقان ویتنام جنوبی را با تهدید به رنج و محنت یا با وعده اطعام و ثروت، وادار ساخت تا نسبت به پرچم امریکا سوگند وفاداری یاد کند. ولی با از میان برداشتن غذا یا تهدید به تنبیه، وفاداری دهقان ویتنامی به پرچم امریکا، نیز متوقف می‌شود. (۱ و ۲)
دولت آمریکا می‌کوشد با استفاده از اهرم کمک‌های نظامی و استراتژیک به برخی کشور‌های مرتجع منطقه که خود را دشمن کشور ما می‌خوانند یا اعمال فشار‌های سیاسی بر برخی دیگر از کشور‌های حاشیه خلیج فارس، آن‌ها را وادار کند رژیم اشغالگر قدس را به رسمیت بشناسند و مانع از نزدیک شدن آن‌ها به ایران شود. پاداش و تنبیه، وسایل و اهرم‌های دولت‌ها برای ایجاد این گونه متابعت‌ها است.
عدم حضور شخص "صاحب اقتدار" هنگام صدور دستور، مثلا صدور تلفنی دستورات، نیز موجب کاهش درجه اطاعت پذیری می‌شود.(۳)
حال شما فرض کنید امریکا مدام ایران را تهدید به گزینه جنگ، تحریم، جنگ اقتصادی و از این دست کند. مادامی که این تهدید‌ها نزدیک به عمل نشود، اثر روانی آن در جامعه ایران کم خواهد بود.
آنچه که این تسهیل کننده را فراهم می‌کند، عملیات نفوذی‌های داخلی که نقش بی نظیری در تحولات خواهند داشت، است. بعضی از این کاتالیزور‌ها را در قالب جملات برخی نفوذی‌ها می‌توان یافت. (جملات قریب به مضمون است)
"اگر مردم به شخص خاصی رای دهند، جنگ می‌شود."
"اگر برجام و مذاکره صورت نگیرد، تحریم‌ها پا برجا بوده و چه بسا فشار‌ها تشدید خواهند شد."
"تحریم‌ها اثر گذاشته اند."
و نمونه‌های زیادی دیگر که بیشتر نقش جدی نشان دادن قدرت عمل و قابل اجرا بودن تهدید‌های امریکا را اثبات می‌کند یا هنگامی که برای تصویب FATF نیاز به یک ادله محکم دارند(۴) گفته می شود که اگر مفاد و خواسته‌های این سازمان تصویب شود، تورم کاهش یافته و همه چیز ارزان می‌شود. خب نفوذی‌ها مقدمه این موضوع را با مختل کردن اوضاع بازار، ایجاد تورم ساختگی، دستکاری قیمت‌ها و از این دست خیانت‌ها در بستر مردمی و قبول عامه دنبال کرده و با عملیات‌های روانی و فعال کردن شبکه‌ای از برخی افراد در بازار، مدیران، سلبریتی ها، دانشگاهیان و... فاصله تهدید دشمن و اجرایی شدن آن را در چشم ملت، برخی نمایندگان و مسئولین کم کرده و زمینه تصویب این گونه اسناد محدود کننده نفوذ ایران در منطقه، جلوگیری از پیشرفت‌هایی علمی، نظامی و... و عدول از شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را فراهم می‌کنند.
 

۱. ارنسون، الیوت (۱۳۷۵)، روانشناسی اجتماعی، ترجمه حسین شکر کن، چاپ دهم، تهران: رشد، صفحه ۳۳،
۲. ارنسون، الیوت (۱۳۸۴)، روانشناسی اجتماعی، ترجمه حسین شکر کن، ویرایش هشتم، چاپ هفدهم، تهران: رشد، صص ۷۱-۶۶.
۳. ارنسون، الیوت (۱۳۷۵)، روانشناسی اجتماعی، ترجمه حسین شکرکن، چاپ دهم، تهران:رشد، صفحه ۴۲،
۴. یک سازمان بین دولتی است " گروه ویژه اقدام مالی " که در سال ۱۹۸۹ با طرح کشور‌های عضو گروه " جی ۷" تشکیل شد... برای توضیح بیشتر می‌توانید به منابع معتبر مراجعه کنید.
Oman
صابر
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
با سلام و تشکر صمیمانه
ارسال نظر
captcha