بازی های ویدیویی خشن به عنوان عامل محرک رفتارهای ضد اجتماعی و تهاجمی
محققان 30 بازیکن خوره و 31 بازیکن تفننی را که همه مذکر بوده و میانگین سنیشان 21 سال بود، پیدا کردند. به عنوان بخشی از مطالعه، در حالی که از شرکت کنندگان نوار مغزی گرفته می شد، آنها تمرینی به نام " استاپ سیگنال[2]" را انجام می دادند که شامل دو آزمایش می شد که چهره های مردان و زنانی شاد و یا ترسیده را نشان می داد. آزمایش اول از شرکت کنندگان می خواست تا با فشردن یک دکمه به سرعت، مرد یا زن بودن تصویر را مشخص کنند و آزمایش دوم از آنها می خواست تا به سوالات هیچ پاسخی ندهند.

گروه رسانه و فضای مجازی فرهنگ سدید، اغلب اوقات از بازی های ویدیویی خشن به عنوان  عامل محرک رفتارهای ضد اجتماعی و تهاجمی یاد می شود. تحقیقات جدید نشان می دهند که این بازی ها می توانند تاثیرات خیلی بیشتری نیز داشته باشند. اخیرا در یک مطالعه محققان متوجه شده اند که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض بازی های ویدیویی خشونت آمیز ممکن است افراد را در سطح عصبی تحت تاثیر قرار داده و موجب کاهش حس همدلی و افزایش بی عاطفگی شود.

به منظور دستیابی به این نتیجه گیری، ابتدا شرکت کنندگان از طریق یک پرسشنامه آنلاین انتخاب شدند؛ سپس به دو دسته خوره بازی و بازیکنان تفننی بر اساس این که چه مقدار از زمان خود را در هفته به بازی کردن اختصاص می دادند، طبقه بندی شدند. پنج ساعت بازی در هفته در دسته بازیکنان تفننی و 30 ساعت در دسته بازیکنان خوره قرار می گرفت. به دنبال این، محققان سه بازی ویدیویی را که در صدر لیست شرکت کنندگان قرار داشت، برای تمایز بازی های خشونت آمیز (Call of Duty) از غیر خشونت آمیز (FIFA) انتخاب کردند.

محققان 30 بازیکن خوره و 31 بازیکن تفننی را که همه مذکر بوده و میانگین سنیشان 21 سال بود، پیدا کردند. به عنوان بخشی از مطالعه، در حالی که از شرکت کنندگان نوار مغزی گرفته می شد، آنها تمرینی به نام " استاپ سیگنال[2]" را انجام می دادند که شامل دو آزمایش می شد که چهره های مردان و زنانی شاد و یا ترسیده را نشان می داد. آزمایش اول از شرکت کنندگان می خواست تا با فشردن یک دکمه به سرعت، مرد یا زن بودن تصویر را مشخص کنند و آزمایش دوم از آنها می خواست تا به سوالات هیچ پاسخی ندهند.

اگر چه دو گروه عملکرد مشابهی داشتند، اما فعالیت مغزی آنها به شدت تفاوت داشت. نکته جالب توجه این بود که فعالیت مغزی مربوط به درک احساسات در میان بازیکنان خوره کاهش پیدا کرده بود. این مسئله باعث شد تا محققان به این باور برسند که این دسته از بازیکنان به اطلاعات عاطفی توجه کمتری دارند؛ چرا که آنها امتیازات کمتری در بخش درک احساسات و همدلی آزمایش به دست آورده بودند. بر اساس تحقیقات محققان، به احتمال زیاد، بیش از حد قرار گرفتن در معرض بازی های ویدیویی، علت دستیابی به این نتایج بود.

نویسندگان مقاله "آیا بازی های ویدیویی خشونت آمیز بر حس همدلی تاثیر می گذارند؟ این مطالعه جدید احتمالا شما را متعجب می کند" نوشته اند: یافته های این مطالعه همسو با تحقیقاتی است که از گذشته تا به حال بیانگر این نکته هستند که قرار گرفتن مداوم در معرض رسانه های خشن می تواند عملکرد عصبی مرتبط با احساس و شناخت را تحت تاثیر قرار دهد. این مطالعه نشان داد که بازیکنان خوره بازی های ویدیویی در مقایسه با گروه دیگر بازیکنان، حس همدلی کمتری داشتند که این موضوع با تحقیق قبلی همسویی دارد.

تأثیر بازی های ویدیویی بر سلامت روانی چنین است که در دسامبر 2017، سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرد که تصمیم دارد "اختلال بازی[3]" را به عنوان یک مورد جدید در زمینه بهداشت روانی طبقه بندی کند. بر اساس پیش نویس آژانس، زمانی این مورد یک اختلال تشخیص داده می شود که از شدت کافی برخوردار باشد و موجب ایجاد اختلال قابل ملاحظه ای در زمینه های شخصی، خانوادگی، اجتماعی، آموزشی، شغلی و یا دیگر بخش های مهم عملکرد شخص شود. درمانگری به نام پائولا چوهاسک به SanFrancisco.CBSLocal.com گفت که این نامگذاری در طی مدت زمان زیادی انجام گرفته است و در واقع اعتیاد به بازی های ویدیویی اپیدمی است. وی افزود: نشانه های اختلال بازی از کم شدن حس همدلی تا انزوای اجتماعی و دشواری در تغییر موضوع تفکر، متغیر است. می توان گفت بیمارانی که این علائم را حداقل به مدت یک سال از خود نشان داده باشند، مبتلا به اختلال بازی هستند. گرچه این نامگذاری هنوز در دست بررسی است، اما اعلام آن انتقادهای زیادی را به همراه داشته است؛ با این حال بازیکنانی مثل جاشوآ پریش گفته اند که افراط در هر چیزی و نه فقط بازی های ویدیویی، می تواند مشکل ساز باشد. مصرف الکل، رفتن به کازینو و قمار کردن هم به همین ترتیب هستند و افراط در هر چیزی امکان دارد.

منبع : مجله بازی بان. شماره اول

ارسال نظر
captcha