فرهاد خادم در اول خرداد ۱۳۳۶ در یک خانواده­ زرتشتی در تهران به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان خود را در مدرسه‌های جهان دانش و خوارزمی طی کرد. وی بعد از اتمام تحصیلات متوسطه، در سال ۱۳۵۴ وارد دانشگاه صنعتی شریف شد و در سال ۱۳۵۹ در رشته­ مهندسی عمران (سازه) از آن دانشگاه فارغ‌التحصیل شد.

فرهنگ سدید- گروه وحدت: دوران شکوهمند انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس نقطه­‌ ­عطف نمایش همبستگی و اتحاد همه­ قومیت‌ها، اندیشه‌ها و عقاید برای دفاع از میهن عزیزمان ایران در مقابل دشمن به شمار می‌آید. ازجمله پیروان ادیان توحیدی که در دوران انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی به‌خوبی ایفای نقش کردند، هم‌وطنان عزیز زرتشتی بودند. زرتشتیان با فداكاری در جبهه‌­های نبرد حق علیه باطل شركت كردند و همراه با ملت ایران از ورود و تسلط بیگانگان به ایران جلوگیری كردند و جان خود را فدای ارزش­‌های نیك انسانی این سرزمین كردند. زرتشتیان با همدلی و همبستگی مثال ­زدنی در هشت سال جنگ تحمیلی 32 شهید، 209 جانباز و 23 آزاده تقدیم این انقلاب کردند. در ادامه به معرفی فرهاد خادم؛ یکی از این شهدای والامقام زرتشتی این سرزمین خواهیم پرداخت.

فرهاد خادم در اول خرداد ۱۳۳۶ در یک خانواده­ زرتشتی در تهران به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان خود را در مدرسه‌های جهان دانش و خوارزمی طی کرد. وی بعد از اتمام تحصیلات متوسطه، در سال ۱۳۵۴ وارد دانشگاه صنعتی شریف شد و در سال ۱۳۵۹ در رشته­ مهندسی عمران (سازه) از آن دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. فرهاد همچنین از اعضای هیئت‌مدیره کانون دانشجویان زرتشتی بود و در تدوین اساسنامه مستقل آن شرکت داشت و با دوستان خود کمیته مددکاری آنجا را بنیان نهادند. پس از پایان تحصیلات با توجه به آغاز جنگ تحمیلی، راهی جبهه‌های جنگ شد. وی دوره آموزشی خود را در لشکر ۷۷ خراسان که در دزفول مستقر بود، گذراند و پس از گذراندن این دوره به همراه چند تن از فارغ­‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف مسئول احداث پل چزابه شد. فرهاد در حین عملیات احداث پل در تاریخ اول اسفند ۱۳۶۰ در سن 24 سالگی در تنگه­ چزابه مورد اصابت ترکش عراقی‌ها قرار گرفت و به شهادت رسید. پیکر پاک وی پس از انتقال به تهران، در آرامگاه زرتشتیان تهران (قصر فیروزه) آرام گرفت. در فروردین ۱۳۹۳، تندیسی از فرهاد خادم در باغ موزه دفاع مقدس در کنار تندیس چند تن از فرماندهان و روحانیون شهید نصب شد.

شهید فرهاد خادم در بخشی از وصیت‌نامه خود چنین آورده است: «از شما می‌پرسم اگر دزدی به خانه‌تان بیاید و بخواهد به حریم خانه و ناموس ما تجاوز کند با او چگونه باید رفتار کرد؟ باید با دزد متجاوز مبارزه کرد. چه کسی باید دست به مبارزه بزند؟ مگر نه اینکه من باید مبارزه کنم. حالا که دزد و متجاوز در لباس صدام آمریکایی به ایران عزیز تجاوز کرده است این منم که باید به جبهه بروم». در فراز دیگری از وصیت­نامه ایشان آمده است: «مادرم باآنکه می‌دانم ایمان‌داری که باید هر کس هست و نیست خود را برای آزادی و رهایی ایران بدهد، ولی اگر جز این بود و حتی تو کوشش می‌کردی تا مرا در خانه نگه‌داری بازهم به جبهه می‌رفتم و برای وطنم می‌جنگیدم».

کتاب «جای پای فرهاد» نخستین کتاب از مجموعه­ «مادران» و روایت زندگی شهید خادم از نگاه مادرش؛ «تاج گوهر خداداد کوچکی» است که در سال 1389 از سوی انتشارات روایت فتح به قلم فرهاد خضری به چاپ رسیده است. فرهاد خضری در این کتاب روایتش را با یک جستجویی آغاز می‌­کند؛ جستجوی «فوران عشق به هستی»، در قلب یک مادر ایرانی. اما چرا او دست به چنین جستجویی زده است؟ خودش پاسخ می­‌دهد: «چون مادران ایران‌زمین حرف‌­ها برای گفتن دارند ... و غزل­ها برای سرودن» این آغاز ماجرای دور و درازی است که «تاج گوهر خداداد کوچکی» راوی و فرهاد خضری «راوی مکمل» در صفحات کتاب به نقل آن می‌­پردازند و شهید فرهاد خادم را به‌عنوان یکی از شهدای این سرزمین به مخاطب معرفی می­‌کنند. مادر شهید می­‌گوید: «من روزی با دوستان پسرم صحبت می­‌کردم و گفتم فرهاد کارهای زیاد برای جامعه انجام داد و من نمی­‌دانم که چه‌کاری باید انجام دهم تا جای پای او باقی بماند و آن­ها از من خواستند که این خدمات را بنویسم. من هم کتاب «جای پای فرهاد» را نوشتم و این کتاب در یک روز نایاب شد به این دلیل که کتاب در نمایشگاه کتاب عرضه‌شده بود و همان روز رهبر انقلاب این کتاب را دیدند که پشت آن وصیت­نامه فرهاد نوشته‌شده بود و بعدازاینکه رهبر انقلاب این وصیت­نامه را خواندند، سخنانی بیان کردند که باعث شد استقبال از این کتاب بالا رود».

 

منابع:

  • ایرنا
  • باشگاه خبرنگاران
  • برساد تارنمای خبری و تحلیلی زرتشتیان
  • پایگاه اطلاع‌رسانی شهدای ارتش جمهوری اسلامی ایران
  • پایگاه اطلاع‌رسانی فرهنگ ایثار و شهادت
  • پایگاه شهدای دانشجو
  • تارنمای خبری امرداد
  • خبر آنلاین
  • خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)
  • خبرگزاری فارس
  • خبرگزاری کتاب ایران
  • خضری، فرهاد، جای پای فرهاد، به اهتمام تاج گوهر خداداد کوچکی، تهران، انتشارات روایت فتح، 1389.
  • مجله چیستا، شماره ۸، فروردین 1361.
  • مرکز اسناد انقلاب اسلامی
  • همازور (تارنمای خبری زرتشتیتان)
ارسال نظر
captcha