دهمین جلسه از سلسله دیدار‌های تبریک گویی چهل سال انقلاب کبیر اسلامی با یاران باوفای امام خمینی (ره) با آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، مدیر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، برگزار شد.
به گزارش فرهنگ سدید، یکی از برنامه‌های جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب کبیر اسلامی، دیدار با یاران انقلاب و امام خمینی (ره) و تبریک چهل سال انقلاب اسلامی است.

دهمین جلسه از سلسله دیدار‌های تبریک گویی چهل سال انقلاب کبیر اسلامی با یاران باوفای امام خمینی (ره) با حضور سردار محمدرضا نقدی، معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و اعضای جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در دیدار با آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، مدیر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد.


نقدی: اعتراضات فرانسه، تعطیلی دولت آمریکا و وزارت تنهایی انگلیس واقعیت‌های لیبرالیسم است/ سی سال است که ایران تحت هجمه فرهنگی پر شدت قرار دارد/ انقلاب اسلامی در رقابت‌های جهانی برای پیشرفت کسب رتبه کرده است

در ابتدای این نشست سردار محمدرضا نقدی معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی سخنانی اظهار کرد: حرکتی در ابتدای سال ۹۷ تحت عنوان شنبه‌های انقلاب آغاز شد که جنبش مردمی پاسداشت انقلاب اسلامی، هر هفته دستاورد‌های انقلاب را بررسی کرده و آن‌ها را از طریق رسانه‌ها به مردم ارائه می‌دهد.
وی ادامه داد: تا کنون دستاورد‌ها در ۴۰ حوزه بررسی شده و چهل یکمین نشست هم در آستانه برگزاری است. گزارش چهل ساله انقلاب که در حوزه‌های مختلف همچون اقتصاد، شعائر اسلامی، علمی و... پرداخته شده بسیار زیاد و گسترده است.
نقدی تصریح کرد: اکثر انقلاب‌ها یا شکست خوردند و یا اینکه پس از پیروزی چند سالی بیشتر دوام نیاوردند، اما انقلاب ما به چهل سالگی رسید به طوری که امروز در اوج استقلال و آزادی، در اوج مردم سالاری دینی و در اوج پیشرفت‌ها قرار دارد این در حالی است که ذره‌ای از آرمان‌های خود کوتاه نیامده است.
وی افزود: شاهد هستیم که رهبر انقلاب نیز ۱۰۰ درصد مبانی و ارزش‌هایی که امام خمینی (ره) پایه گذراری کرده بودند را حفظ کرده اند و یاران با وفای امام(ره) نیز همراه رهبر و همسو با انقلاب جلو آمدند.
معاون فرهنگی سپاه با اشاره به اینکه امام(ره) بار‌ها فرمودند: حفظ پیروزی از خود پیروزی ارزشمند‌تر است گفت: امروز می‌بینیم که در این راستا موفقیت‌های بی نظیری داشته ایم و پیشرفت‌های بسیاری در عرصه‌های متفاوت حاصل شده است.
وی ادامه داد: دستاورد‌های انقلاب اسلامی بسیار چشمگیر است به طوری که در حوزه نشر در کل دوران پهلوی ۱۱ هزار عنوان چاپ شد، اما تنها در سال ۹۷ بر اساس آمار اعلام شده ۱۰۷ هزار عنوان چاپ شده است.
نقدی گفت: در خصوص حج باید گفت که با وجود اینکه اختیار مردم در این موضوع باز بوده است تعداد کسانی که در آخرین سال رژیم پهلوی به این سفر رفته اند ۲۵ هزار نفر بوده، اما اکنون بیش از ۲ میلیون نفر در انتظار سفر حج هستند و اکنون اگر فرصت حاصل شود ۱۰ میلیون نفر ثبت نام می‌کنند که این نشان از دینداری مردم و استطاعت مالی آن‌ها دارد.
معاون فرهنگی اجتماعی سپاه تصریح کرد: پس از چهل سال هجمه فرهنگی، انقلاب اسلامی دوام آورده است، برای فرو ریختن اتحاد شوروی تنها از طریق یک رادیو اقدام کردند و با همین ابزار تبلیغی نیزموفق شدند، اما علیه ایران ۲۷۵ شبکه و رادیو با زبان فارسی و گویش‌های محلی در حال فعالیت هستند که ۸۰ تا این‌ها فقط شبکه ماهواره‌ای فارسی زبان است به این شبکه‌ها باید ابزار‌های رسانه‌ای دیگر مانند شبکه های اجتماعی و سایت‌ها و... هم اضافه کرد. سی سال است که ایران تحت هجمه فرهنگی پر شدت قرار دارد و این سنگین‌ترین هجمه علیه یک کشور در جهان است.
وی تاکید کرد: ایران در موضوع مبارزه با مواد مخدر به اندازه تمام کشور‌های دیگر در جهان فعال است، مواد مخدر در ایران نسبت به همه کشور‌های دنیا ارزان‌تر و در دسترس‌تر است. امروز مشروبات الکلی رایگان در اختیار قاچاقچیان قرار می‌گیرد و برای این منظور چندین کارخانه اطراف ایران ایجاد شده است. تا کنون ۲۰۰ فیلم و انیمیشن و سریال علیه ایران ساخته شده است.
نقدی گفت: با وجود این که امسال ایران در شرایط اقتصادی بدی قرار داشت دو میلیون جوان ایرانی در مراسم اربعین شرکت کردند و این نشان می‌دهد جوانان ما مانند شهید حججی‌ها متاثر از این هجمه‌های فرهنگی نمی‌شوند.
وی گفت: بر خی‌ها شبهه می‌کنند که این دستاورد‌ها اگر که انقلاب نمی‌شد باز هم اتفاق می‌افتاد که این حرف غلطی است، زیرا پس از انقلاب اسلامی ایران در جایگاه و رتبه پیشرفت کرده است به طور نمونه رتبه علمی ما از ۵۷ به ۱۶ رسیده است و این نشان می‌دهد که ما در رتبه پیشرفت داشته ایم و در این رقابت جهانی برای پیشرفت، رشد کرده ایم.
نقدی گفت: لیبرالیسم سال‌ها است که در حال کار در دنیا است بدون اینکه کسی علیه آن‌ها اقدامی کند، اما امروز شاهد هستیم که مردم این کشور‌ها درچندین هفته است که شنبه‌ها بیرون می‌آیند و علیه دولت اعتراض می‌کنند و دولت آمریکا بالغ بر یک ماه است که تعطیل است و در انگلیس وزارت تنهایی تشکیل شده است که این نمونه‌هایی از شکست لیبرالیسم است.
معاون فرهنگی اجتماعی سپاه در پایان اظهارات خود گفت: خدمت یاران امام خمینی حاضر شدیم تا رسیدن به چهل سالگی انقلاب را به آن‌ها تبریک بگوییم. تقدیر می‌کنیم از افرادی که در این چهل سال در مسیر انقلاب ماندند و ذره‌ای از مسیر منحرف نشدند.

مصباح یزدی: قبل از انقلاب باید لیست نمایندگان مجلس را سفارت آمریکا امضا می‌کرد، اما پس از انقلاب ما دارای عزت شدیم/ اگر شروط قرآن رعایت شود اسلام در جهان فراگیر خواهد شد/ تفاوت انقلاب اسلامی با دیگر انقلاب‌ها در اسلامی بودن آن است

درادامه این نشست آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، مدیر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) طی سخنانی اظهار کرد: بنده به سهم خود از این گزارش پربار شنبه‌های انقلاب تشکر می‌کنم. این دستاورد‌ها موجب می‌شود تا مردم بیشتر قدردان انقلاب اسلامی باشند و به یاد خداوند بیافتند.
وی ادامه داد: ابعاد انقلاب اسلامی، کیفیت شکل گیری و به اوج رساندن موفقیت‌های آن از منظر تحلیل و بررسی شرایط اجتماعی داخلی و خارجی که از بدو شروع انقلاب وجود داشت؛ حاصل الطاف خفیه الهی در کمک به پیروزی این نهضت و پشتیبانی از آن است. مقام معظم رهبری در این باره فرمودند که هر روز این انقلاب یک معجزه است.
این استاد حوزه افزود: این موارد رویداد‌ها و دستاورد‌هایی است که اگر پیش از انقلاب تصور آن را در ذهن می‌کردیم حتی در ذهن هم سنگین می‌آمد و حتی در پیش بینی‌ها هم باور نمی‌کردیم. هیچ کجای دنیا هم نظیر این انقلاب وجود ندارد . با این ویژگی‌ها و علیرغم همه مشکلات ما بر همه این موارد غالب شدیم. امیدواریم این روند تا ظهور حضرت ولیعصر (عج) ادامه داشته باشد و هر روز شاهد پیشرفت ها و گشایش‌ها باشیم.
وی ادامه داد: یکی از بحث‌هایی که انجام می‌شود مقایسه این انقلاب با انقلاب‌های گذشته است. امام خمینی (ره) در بخشی از سخنان خود می‌فرمایند که در بسیاری از کشور‌ها در همین عصر اخیر انقلاب واقع شد، اما هرجا انقلابی شده عده‌ای از دولت‌ها موافق بوده وعده‌ای نیز مخالف داشته است؛ تنها انقلاب ما است که همه کشور‌های دنیا با آن مخالف هستند. اگر موافقی داشته باشیم این استثنا است.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم افزود: شاهد این امر جنگ هشت ساله است که همه کشور‌های شرق و غرب پیشرفته‌ترین تسلیحات را در اختیار دشمن قرار می‌دادند و سیم خاردار هم به ما نمی‌دادند.
مصباح یزدی گفت: امام در بیان راز و چرایی این علت که همه کشور‌ها با انقلاب اسلامی مخالف بودند گفت که انقلاب یک برنامه دارد که هیچ کشوری با آن موافق نیست و آن اسلام است. پس همه کشور‌ها در انقلابشان به دنبال سود و منفعت بودند و هرکس هم حمایت می‌کرد دنبال سود بود، اما انقلاب به دنبال اسلام بود و می‌دانستند از این موضوع شرق و غرب متضرر می‌شوند.
وی تصریح کرد: بررسی دستاور‌ها به جا و لازم است، اما توجه به نقطه‌های ضعف نیز لازم است و نیاز است تا برای جلوگیری از آسیب‌ها به آن پرداخته شود.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم تشریح کرد: لازم است از خود سوال بپرسیم تا چه حد می‌توان به آینده این انقلاب و پیشرفت شتابان آن امیداوار بود. در طول این چهل سال دچار نوسان بوده ایم و دشمنان می‌گفتند که انقلاب شش ماه را هم نمی‌بیند، اما در حال برگزاری مراسم چهل سالگی انقلاب با شادی و خرمی هستیم. شاید بدانید که برخی از جامعه شناسان معتقدند که انقلاب مانند هر پدیده طبیعی تولد، رشد و توسعه و مرگ و افولی دارد و پیش بینی هم می‌کنند که انقلاب اسلامی به این سرنوشت دچار خواهد شد و این سرنوشت هر جامعه‌ای است، اما این موضوع از نظر اسلام اینگونه نیست.
وی ادامه داد: همه مسلمانان و به ویژه شیعیان معتقدند که انقلاب در جهان صادر می‌شود و اسلام همه‌گیر خواهد شد و خداوند در قرآن این را وعده داده است، اما این موضوع شرطی دارد؛ وقتی این وعده‌ها محقق می‌شود که شرط‌های خداوند رعایت شود و این موضوع حتی درباره ۱۲۴ هزار پیامبر هم وجود داشته است. زمانی حتی اسلام تا اسپانیا هم رسید، ولی این موضوع باقی نماند به این خاطر که ضمانت باقی ماندن مشروط است.
مدیر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: مهم است که شرط و شروط قرآن را بپذیریم و به آن عمل کنیم. اگر فکر کنیم پیروزی انقلاب ابدی است اشتباه کرده ایم، زیرا اسلام از دوره پیامبر در نوسان بوده است مانند موضوعی که گفته شد. قبل از انقلاب کار به جایی رسید که لیست نماینده مجلس ما را سفارت آمریکا امضا می‌کرد، اما خداوند خواست که ما به عزت برسیم و بدانیم که در صورتی عزت‌ها باقی خواهند ماند که شرایط را رعایت کنیم. خداوند ضمانت نکرده است که برای همیشه شما بمانید و برای باقی ماندن شرایطی تایین کرده است.
وی تاکید کرد: انسان باید نگران خطر‌ها باشد و دل خوش به وضع موجود نشود و نگران خطرات احتمالی که برای انقلاب به وجود می‌آید باشد که این خطر‌ها در عرصه‌های مختلف ممکن است وجود داشته باشد. ویژگی این انقلاب این است که بر پایه اسلام آمده، اما انقلاب‌های دیگر برای امور مادی بوده است. انقلاب‌های کنگو، کلمبیا و... هم بود و انجام شد.
مصباح یزدی گفت: اگر شروط ضعیف شود در نتیجه مشروط آن هم منتفی می‌شود. ما باید به مسائل فرهنگی و اجتماعی بیشتر اهمیت بدهیم تا شرایط مادی و محیطی را محقق کنیم. اگر ما اهداف انقلاب را فراموش کنیم و مشروط به شعار مارکسیست‌ها شویم؛ مارکسیست‌ها به شعار‌هایی همچون رفاه عمومی و حمایت از محرومین محدود شدند که با همین شعارهم نصف دنیا را گرفتند و تصور می‌کردند واقعا دل آن‌ها برای زحمت کشان می‌سوزد و چنین شد که اکنون می‌بینید.
وی تشریح کرد: خداوند وعده داده است که اگر شرایط الهی را رعایت کردید عزت، قدرت و تسلط شما برعالم باقی می‌ماند و اگر نکردید باقی نخواهید ماند این قائده‌ای کلی است و استثنایی هم ندارد. امروز باید نگران مسائل فرهنگی جامعه باشیم و باور‌ها و ارزش‌ها که اساس فرهنگ است را مراقبت کنیم. حقیقت فرهنگ دین است برای رضای الهی باید به خلق خداوند خدمت کرد و اگر این دوعامل ضعیف شد باید نگران باشیم. باور‌های جوانان ما بسیار مهم است که باید نگران آن‌ها باشیم. فرهنگ‌هایی دینی رو به ضعف رفته است و ربا خواری در حال رواج است. روزی نرخ ربا ۳ درصد اعلام می‌شد، اما امروز نرخ عادی بازار ۲۵ درصد است آیا این بازار مسلمانان است؟
مدیر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در پایان اظهارات خود گفت: عده‌ای چنین وانمود می‌کنند که هدف اصلی انقلاب تنها رفع فقر بوده است اگر این گونه بود که انقلاب ما با مارکسیسم‌ها فرقی نداشت؛ انقلاب ما از انقلاب پیغمبر اسلام سرچشمه گرفت همان پیامبری که سه سال را در شعب ابی طالب گذراند و آب و نان به آن‌ها نمی‌رسید. فرق انقلاب ما با دیگران در اسلامی بودن آن است. فرق در تحمل مشکلات و تاب آوری و صبر دربرابر گرانی و پای انقلاب ایستادن است آن روز خداوند برکات خود را نیز برای ما ارسال خواهد کرد.
ارسال نظر
captcha