مهدی مرادی
کتاب به‌عنوان یک کالای عظیم، قوی و تأثیرگذار فرهنگی و معنوی، نقشی عمده و حیاتی دارد. کتاب، محل مناسبی برای بازتاب نور و جلوه و جمال فرهنگ اسلامی بر دل‌های همه ما و مسلمانان دنیاست.

گروه هنر فرهنگ سدید - مهدی مرادی: فرهنگ اسلامی، روح حاکم بر زندگانی ماست و طبعاً همه اندیشه‌ها، بینش‌ها، منش‌ها، احساس‌ها، موضع‌گیری‌ها و عملکردهای ما در پرتو این خورشید فروزنده معنا می‌پذیرد و تجلی می‌یابد. براین‌اساس، لازم است که در بازشناسی این فرهنگ اصیل، به‌جد تلاش ورزیده و نمادها و نمودهای آن را به‌خوبی تشخیص دهیم تا در سایه این آشنایی و شناخت و دل‌سپاری و التزام عملی بدان، همه کارها و کردارها، گفت‌وگوها و اندیشه‌ها و در یک کلام تمامی هستی و تلاش‌مان، به رنگ فرهنگِ اسلامی آراسته شده و رایحه دل‌نشین آن، قلب و روح ما را معطر و مزین سازد.

بدیهی است هرگاه در شناخت و تبیین فرهنگ والای دینی تعلل ورزیم و یا به اندک قانع شویم، در واقع زمینه‌های حاکمیت فرهنگ‌های تحمیلی و ضداسلامی را بر احساس‌ها، بینش‌ها و عملکردها فراهم ساخته‌ایم و بدین‌گونه در برابر دشمنان سپر انداخته و خود را باخته‌ایم. برعکس، هرگاه که در روشنای فرهنگ پویا و بارور اسلام طی طریق کنیم و آن‌چنان با آن خو بگیریم که هیچ عاملی نتواند ما را از ارزش‌ها و معنویات جدا و دور سازد در  حقیقت تلاش‌های خصمانه بداندیشان را برای ضربه‌زدن بر پیکره فرد و اجتماع خنثی کرده‌ایم و بر پلیدها و پلیدی‌ها غلبه یافته‌ایم.

اهمیّت توجه به فرهنگ اسلامی و جهاد در راه گسترش آن، هنگامی بیشتر به احساس و بیان، راه می‌یابد که به ترفندها و توطئه‌های رنگارنگ دشمنان نظر افکنیم و جلوه‌های گوناگون تهاجم فرهنگی را به دقت بنگریم. بی‌گمان، یکی از زمینه‌های اصلی و اولیه عملکرد بدخواهان ما، کوشش‌های روزافزون آنان در راه نابودسازی، یا دست‌کم مسخ و تحریف فرهنگ عمومی و دینی ما و به وجود آوردن بستر غفلت‌ها و بی‌تفاوتی‌ها در میان ماست. بر این مبنا، شناخت کامل و افشای مستمر این دسیسه‌ها و مقابله با آن‌ها، وظیفه‌ای قطعی و حتمی برای همگان، به‌ویژه عالمان، نخبگان و مسئولان محسوب می‌شود.

در این چارچوب، کتاب به‌عنوان یک کالای عظیم، قوی و تأثیرگذار فرهنگی و معنوی، نقشی عمده و حیاتی می‌یابد. کتاب، محل مناسبی برای بازتاب نور و جلوه و جمال فرهنگ اسلامی بر دل‌های همه ما و مسلمانان دنیاست. در پرتوی کتاب است که شکوفایی و سرسبزی و بالندگی فرهنگ دینی را نظاره کرده و خود را برای پویش‌ها و جهش‌ها آماده می‌کنیم.

همچنین روح فرهنگ اسلامی، ضعف و کاهلی و سستی را برنمی‌تابد. این چشمه همیشه جوشان و پیوسته خروشان، همواره جاری و جاودان است. هم ازاین‌روی، هجوم دمادم دشمنانی که چشم دیدن این شکوه و شورگستری را ندارند، پیوسته تداوم دارد. از سوی دیگر، ما متأسفانه کمتر توانسته‌ایم فرهنگ ارجمند اسلامی و حقایق دینی خود را به‌گونه‌ای شایسته و مطلوب –مثلاً از طریق نشر کتاب‌ها و دیگر ابزار کارآمد- کاملاً تبیین کنیم. در این زمینه رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند:

«فرهنگ اسلامی که فرهنگی است مهاجم و برای خودش مکانتی قائل است و حالت هجومی و ضعف و انکسار و هزیمت ندارد، بخواهد جایی خودنمایی کند، به‌شدت مورد تحقیر و فشار قرار می‌گیرد. با توجه به این مسائل و آنچه در طول این چند ده سال اخیر بر ما گذشت - بخصوص در این صد و پنجاه، دویست سال اخیر که فرهنگ غربی در داخل کشور ما راه باز کرده - بایستی در این زمینه‌ها خیلی تلاش می‌کردیم. باید خیلی کار می‌کردیم. بایستی این حقایق فرهنگی اسلام را تبیین می‌کردیم. این کارها متأسفانه نشده است. هر وقت هم کسانی خواستند در گوشه‌ای سربلند کنند و حرکتی در این زمینه انجام دهند، انواع و اقسام فشارها و جنجال‌ها روی سرشان ریخته و نتوانستندکارشان را انجام دهند.، الآن هم بچه مسلمان‌ها در داخل جامعه ما، واقعاً غریبند! کسی را که می‌خواهد با معیارها و ارزش‌های اسلامی فیلم بسازد؛ کسی را که می‌خواهد با معیارها و ارزش‌های اسلامی کتاب بنویسد، حاضر نیستند در محدوده روشنفکری جامعه راه دهند. اصلاً حاضر نیستند قبول کنند که این هم یک روشنفکر است. حاضر نیستند و تحمل نمی‌کنند. این، همان فشار فرهنگ مسلط غربی است که متأسفانه در کشور ما هم هنوز هست؛ در جامعه ما هنوز فعال و سرپاست و حتی جنبه تهاجمی هم دارد.»[1]

گاهی اوقات با اندک همتی که به کار بسته می‌شود، کار‌های بزرگی به انجام می‌رسد. برخی گمان می‌کنند که وقوع یک رویداد بزرگ، لزوماً به معنای پشتوانه‌ی عظیم تلاشی است که برای آن انجام گرفته است؛ اما همیشه این‌طور نیست. در برخی مواقع، جرقه‌های کوچک، شعله‌های انبوه پدید آورده است و فضایی را از تاریکی رها ساخته و روشن و گرمای دل‌نشینی را ایجاد کرده است. براین‌اساس تلاش خستگی‌ناپذیر و همتی والا از سوی محققان، متفکران، نخبگان و نویسندگان لازم است، تا به جبران کمبود آثار مکتوبی که در زمینه‌ی معارف والا و اصیل اسلامی، اقدام کنند.
 
 

[1]  بیانات در دیدار اعضاى «کانون پرورش فکرى کودکان و نوجوانان» 05/05/1371

Iran (Islamic Republic of)
جواد
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
جا داره بقیه یاداشت های سایت هم در این سطح باشه
کم و پرمحتوا
Austria
محسن رفیعی
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
آفرین. خیلی خوب.
روان و منطقی
Iran (Islamic Republic of)
رضا حسینی
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
مطلب بسیار خوب و شیوایی بود. ممنون
ارسال نظر
captcha