به گزارش فرهنگ سدید، چهلمین نشست «شنبه‌های انقلاب» با عنوان «رشد و تعالی انسانی» و با هدف تبیین دستاورد‌های چهل ساله انقلاب اسلامی در این حوزه، امروز شنبه ۲۹ دی ماه ۹۷ در محل «سالن جلسات خبرگزاری فارس» برگزار شد.

در این مراسم، کارشناسان و صاحب نظرانی، چون سیدمحمد حسینی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدحسین ساعی رییس دانشکده ارتباطات و رسانه دانشگاه صدا و سیما، حاج رحیم احمدی روشن پدر بزرگوار شهید مصطفی احمدی روشن، رحیم مخدومی نویسنده حوزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی و محمد رضا هرندی معاون اسبق وزیر علوم، دستاورد‌های حوزه «رشد وتعالی انسانی» را مورد بررسی قرار دادند.


تحول در انسان‌ها موجب پیروزی انقلاب اسلامی شد/ تعلیم و تزکیه جزو اهداف انبیای الهی برشمرده شده است/ پرورش انسان‌هایی فارغ از شهوات و مادیات یکی از معجزات انقلاب اسلامی است/ فتح الفتوح انقلاب اسلامی ساخت انسان‌هایی بزرگ با روحیه بالا و متصل به خداوند است/ تبدیل انسان‌های ترسو به انسان‌های با جرات دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی

سید محمد حسینی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این مراسم طی سخنانی اظهار داشت: امام خمینی (ره) فرمودند؛ تمام مکاتب توحیدی برای انسان سازی آمده اند لذا ما نیز مکلف هستیم انسان بسازیم و آنچه موجب پیروزی انقلاب شد همین تحول در انسان‌ها بود.

وی با اشاره به تحول صورت گرفته در مردم ایران که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد، گفت: در قرآن تعلیم و تزکیه جزو اهداف انبیای الهی برشمرده شده است که رسالت پیامبران آن است که انسان‌ها را متوجه مسائلی فراتر از مادیات کند، زیرا انسان نباید صرفا درگیر مسائل مادی و شهوانی باشد بلکه با دمیده شدن روح الهی در آن‌ها باید به سمت معنویات حرکت کند.

حسینی ادامه داد: انسان نباید صرفا به دنبال تامین غرایز باشد، مکاتب غربی می‌خواهند انسان را به شهوات و مادیات محدود کنند، اما رویکرد دین اسلام سوق انسان‌ها به سمت جایگاه‌های برتر است که یکی از معجزات انقلاب اسلامی نیز پرورش انسان‌هایی در این تراز است که دل از تعلقات دنیای برکنده باشند.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های انقلاب اسلامی پرورش افرادی است که عشق به خدا دارند که این تحول در نوجوانان و جوانان ما مشهود است، به طوری که ما ۳۶ هزار دانش آموز شهید در انقلاب اسلامی داریم و یا در تمام حوزه‌ها توانسته ایم انسان‌های مهذب و وارسته‌ای تربیت کنیم و تحویل جامعه دهیم.

وی با تاکید بر اینکه امام خمینی اگر یار داشت، زودتر نهضت را شروع می‌کرد، گفت: امام خمینی (ره) در سال ۱۳۲۳ بیانیه‌ای دادند، اما به دلیل آن که یار نداشتند حرکتی صورت نگرفت لذا ایشان به دگرگونی و تحول اساسی در انسان‌ها پرداختند که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد که این عمل مشابه دوران پیامبر (ص) بود که انسان‌های وحشی و قسی القلب را تبدیل به ابوذر و سلمان کردند.

حسینی افزود: اگر بعد از دفاع مقدس هجمه فرهنگی مطرح شد، پاتکی از سوی دشمن بود و اگر بحث اشرافیت پیش آمد، در همین راستا بود و متاسفانه برخی مدیران هم به این ورطه افتادند.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: اگر امروز حشد الشعبی و حزب الله لبنان شکل گرفته است، به برکت انقلاب اسلامی است، روزی در محضر سید حسن نصرالله بعد از عقب نشینی صهیونیست‌ها از کشور لبنان بودیم و ایشان گفت: موفقیت‌های ما از برکات انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه امام خمینی مصداق نفس مطمئنه است، افزود: تهجد و آرامش امام در دوران مبارزه و ورود به ایران نشانه این وارستگی است که در زمان بازگشت به کشور در هواپیما از ایشان سوال شد چه احساسی دارید و ایشان پاسخ دادند احساسی ندارم، زیرا امام در حال عمل به وظیفه و رسالت خود بودند و ایشان همچنین آگاه به ابعاد سیاسی و اجتماعی نیز بودند.

حسینی با اشاره به رویش‌های انقلاب در دوران پس از دوران دفاع مقدس و تربیت شهدای مدافع حرم اظهار داشت: عبادات و مناجات‌های رزمندگان را در دفاع مقدس شاهد بودیم، این‌ها از دستاورد‌های انقلاب اسلامی است که انسان‌های متوکل به خدا تربیت کرد، اما بسیاری معتقد بودند بعد از گذشت زمان و با رخوت و فاصله به وجود آمده روحیه ایثار در میان مردم از میان رفته است، اما رویکرد دفاع از حرم و سیل جمعیتی جوانان برای حضور در این جبهه نشان داد همچنان روحیه مردانگی و ایثار در میان پیشکسوتانی همچون شهید همدانی و جوانان ۲۵ ساله‌ای همچون شهید حججی وجود دارد.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امام فرمودند که این پیروزی‌ها فتح نیست بلکه فتح الفتوح واقعی ساخت انسان‌هایی بزرگ است که با روحیه بالا و عبادات و همچنین اتصال به خداوند مانند شیر در برابر قدرت‌ها می‌ایستند و این معجزه انقلاب است که انسان‌های خودباخته در برابر غرب را تبدیل به انسان‌های وارسته و متوکل به خدا کرد.

وی تصریح کرد: قبل از انقلاب مستشاران خارجی در پالایشگاه ها، معادن، ارتش و ... کشور حضور داشتند که مجالی برای رشد استعداد‌های نیرو‌های داخلی فراهم نمی‌کرد و تمام تجهیزات و امور نیز تقلیدی بود، اما بعد از انقلاب اسلامی شهدایی مانند شهریاری، احمدی روشن، رضایی نژاد و دیگر دانشمندان کشور موجب نوآوری و دستاورد‌های متعدد شدند.

حسینی با اشاره به اینکه در زمان دفاع مقدس اسلحه و تجهیزات نداشتیم و مجبور به واردات بودیم، افزود: ما فناوری انرژی هسته‌ای و صنعت موشکی را در نتیجه تلاش جوانان متعهدی، چون شهید طهرانی مقدم به دست آوردیم و در این راستا توانستیم در برخی جایگاه‌های علمی به رتبه‌های برتر دست یابیم.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در ابتدای انقلاب ۷۰ درصد جمعیت ما در روستا‌ها بودند، اما دسترسی به آموزش و پرورش نداشتند و باید به شهر‌های مجاور می‌رفتند، گفت: امروز در هر نقطه کشور یک مرکز آموزش و پرورش و آموزش عالی قرار دارد که موجب شده تا جوانان کشور امکان ادامه تحصیل را داشته باشند که موجب شد دانشمند و پزشک در کشور توسعه یابد.

وی ادامه داد: پیش از انقلاب کادر پزشکی تربیت نکرده بودیم به طوری که پزشکان بنگلادشی و هندی در کشور طبابت می‌کردند و مردم برای کوچکترین عمل‌های جراحی نیاز به سفر خارج از کشور داشتند.

حسینی گفت: ما با وجود تمام فشار‌ها از ابتدای پیروزی انقلاب موفق شده ایم که به این پیشرفت‌ها دست یابیم البته ضعف‌ها و کاستی‌هایی نیز داشته ایم، اما مقام معظم رهبری می‌فرمایند که باید مسیر طی شده را نگاه کنیم، مشهود است ما با چه سرعتی از دیگر کشور‌ها که با این مشکلات مواجه نبودند، پیشی گرفتیم.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی جهاد سازندگی تاسیس شد و جوانان به روستا‌ها می‌رفتند تا خانه و مدرسه بسازند که عده‌ای به شهید بهشتی اعتراض کردند که بنا‌های ساخته شده سست است، اما ایشان فرمودند: این جوانان یاد خواهند گرفت که در نتیجه شاهد این پیشرفت‌ها در سایه آن اعتماد هستیم.

وی ادامه داد: ما اگر همان انسان‌های متکبر زیاده طلب پیش از انقلاب بودیم می‌توانستیم به این پیشرفت‌ها برسیم؟ پس از انقلاب با تحولی که در روحیات انسان‌ها ایجاد شد، رزمندگان خود را به خدا سپردند و جان خود را سپر کردند.

حسینی گفت: شهید برونسی یک کارگر و بنای ساده بود، اما در زمان جنگ یکی از فرماندهان بزرگ شد و یا شهید باقری بدون هیچ آموزشی در دانشگاه‌های دفاعی یکی از متفکران و طراحان بزرگ نظامی شد که نشان از تحول انقلاب در انسان‌ها بود و یا کسی زمان جنگ فکر نمی‌کرد که سردار سلیمانی نامش لرزه بر اندام دشمن بیاندازد.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ۲۳ نوجوان کشور در اسارت، صدام را رسوا می‌کردند، کجای دنیا این همه انسان‌های فداکار سراغ دارید؟ البته ما در جامعه انسان‌های خودخواه هم داریم، آن‌ها همیشه باری برای انقلاب بوده اند، دشمن هم در قالب جنگ نرم همواره سعی داشته است که برای انقلاب سربار تربیت کند و متاسفانه بعضا موفق هم بوده است، بالاخره در نظامی که مردم سالار است، ممکن است برخی از این افراد هم انتخاب شوند و در برخی از مسئولیت‌ها بنشینند.

وی اضافه کرد: بسیار بیشتر از آنکه ما برای انقلاب سرمایه گذاری کرده ایم، دشمن برای انحراف انقلاب هزینه کرده است و موفقیت‌هایی هم داشته است.

حسینی گفت: حضور ۲۰ میلیون ایرانی در راهپیمایی اربعین، حضور میلیونی جوانان در راهیان نور، موفقیت‌های جوانان ما در المپیاد‌های جهانی، دستاورد‌های نخبگان ما، تصویب سند تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت و ... همه از دستاورد‌های انقلاب اسلامی است.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حوزه بانوان، پیش از انقلاب در بسیاری عرصه‌ها اصلا نقشی برای بانوان تعریف نشده بود، اما امروز فقط در عرصه کارگردانی سینما دست کم ۲۵ نفر کارگردان زن را داریم.

وی تصریح کرد: بودجه نظامی ما اصلا قابل مقایسه با بودجه عربستان سعودی نیست، چون توان نظامی ما مبتنی بر نیروی انسانی بوده است، نه خرید‌های نظامی البته عربستان امکانات و هواپیمای نظامی می‌خرد، اما خلبان هواپیما را ندارد و باید برود کرایه کند.

حسینی گفت: امروز از نظر دانش آموخته ایران در رتبه پنجم جهان است، همچنین ایران در جایگاه اول باسوادان بالای ۱۵ سال است.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: بعضی در داخل، حسرت رفورم‌های ظاهری عربستان را می‌خورند، در حالی که آمریکا درباره این کشور می‌گوید اگر ما دو هفته از آن حمایت نکنیم، سقوط می‌کند.

وی تصریح کرد: شاخص امید به زندگی در سال ۱۹۷۵، ۵۵ سال بود و این شاخص در سال ۲۰۱۶ به ۷۶ سال رسید که نشان از افزایش ۲۱ سال است که این مهم در سایه رشد و تعالی انسان‌ها حاصل شده است که رتبه ۱۰ را در دنیا برای کشور رقم زده است.

حسینی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از دستاورد‌های انقلاب اسلامی تبدیل انسان‌های ترسو به انسان‌های با جرات بود که این روحیه به دیگر کشور‌ها نیز سرایت کرده است و اگر دشمن امروز از دست ما اینقدر عصبانی است به این دلیل است که روحیه انقلاب اسلامی در حال سرایت به دیگر نقاط جهان است.



علم قدرت می‌آورد و هرکس از علم مغفول ماند سیلی می‌خورد/ پس از انقلاب مستضعفان بر مستکبران غالب شدند/ احمدی روشن در علم ههمان کاری را کرد که حسین فهمیده در میدان نبرد کرد

در ادامه حاج رحیم احمدی روشن پدر شهید احمدی روشن طی سخنانی اظهار کرد: خداوند در قرآن کریم فرموند سرنوشت هیچ قومی تغییر نخواهد کرد مگر آنکه خود آن قوم بخواهد؛ مردم ایران خواستند که سرنوشت خود را تغییر دهند و از تحت سلطه استکبار جهانی بیرون بیایند.

وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷، انقلاب در انسان سازی انجام شد که تا به امروز این روند ساری و جاری است.

احمدی روشن تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در یکی از فرمایشات خود به این نکته اشاره کردند که دو مساله پس از انقلاب در ایران انجام شد و اگر کار دیگری انجام نمی‌شد باز هم پیشرفت داشتیم که آن دو مساله ابتدا برچیده شدن سلطنت چند هزارساله رژیم پوسیده شاهنشاهی بود و دیگر آنکه تشکیل حکومت بر پایه اسلام که بعد از حکومت رسول الله انجام شد.

وی افزود: سلطنت ۲۵۰۰ ساله توسط حکومت اسلامی ایران برچیده شد، این امپراطوری توسط مردم مستضعف که گرد حضرت امام خمینی (ره) جمع شده بودند برچیده شد، زیرا خداوند گفته بود که زمین را مستضعفین به ارث خواهند برد.

وی با اشاره به حماسه سازی‌های بزرگ پس از انقلاب اسلامی توسط جوانان گفت: پس از انقلاب می‌بینید که نیروی کم سن و سالی مانند شهید حسین فهمیده چه حماسه بزرگی را می‌آفریند و دلیل آن این بود که رهبر و امام به او دستور می‌دهد و و سعی او بر این است که خود را به جبهه‌های حق علیه باطل برساند و منویات امام و رهبر خود را انجام دهد. او خود را در موقعیتی می‌بیند که لازم است نارنجک به کمر ببند و زیر تانک برود و این از دستاورد‌های انقلاب اسلامی است.

پدر شهید احمدی روشن ادامه داد: در جبهه علمی نیز جوان کم سن و سالی مانند احمدی روشن کار جهادی بزرگ و بی مثال و مانندی انجام می‌دهد. احمدی روشن نیز در صنعت هسته‌ای همانند حماسه‌ای که شهید حسین فهمیده در جبهه نبرد ساخت، او در جبهه علمی خلق می‌کند.

احمدی روشن با اشاره به اینکه علم قدرت می‌آورد گفت: علم هر کشوری را در مرحله‌ای قرار می‌دهد که دست بالا دارد و هرکسی از علم پیروی کرد برای او قدرت ایجاد می‌شود و هر کس مغفول مانند سیلی خواهد خورد.

وی با اشاره به پیشرفت علمی پس از انقلاب اسلامی گفت: پس از انقلاب کشور در بخش علم به مرحله‌ای رسید که دشمن نمی‌تواند تحمل کند؛ کشوری که سیم خاردار نداشت و کشتی حامل سیم خاردار به سمت او را بر می‌گرداندند در پیشرفت علمی به جایی رسیده است که صنعت هسته‌ای ۳.۵ درصد و ۵ درصد را پشت سر می‌گذارد و به تولید سوخت ۲۰ درصد می‌رسد. مقام معظم رهبری نیز در این باره فرمودند که غنی سازی ۲۰ درصد موجب شد که ما را به عنوان یک کشور دارای صنعت هسته‌ای با قدرت غنی سازی بالا بشناسند.

وی با اشاره به اینکه مسیر انقلاب هنوز ادامه دارد گفت: راه انقلاب توسط مامورین خداوند به عنوان یک نیروی سازنده ادامه دارد. در ابتدای انقلاب دشمن جنگی ۸ ساله را علیه ما آغاز کرد در حالی که تمام استکبار از صدام پیروی می‌کردند، اما ایستادگی شد و دشمن عقب رانده شد. در ۲۰۰ سال قبل از انقلاب هر جنگی که علیه ایران انجام شد منجر به این شد که بخشی از کشور جدا شود، ولی در جنگ تحمیلی حتی یک وجب هم از خاک کشور جدا نشد.

وی ادامه داد: جنگ را همین نیرو‌های اصیل انقلاب اسلامی اداره کردند جوانانی مانند باقری ها، چمران ها، باکری‌ها و همین شهید فهمیده ها.

وی تاکید کرد: انقلاب اسلامی یک انقلاب انسان ساز بود و امام خمینی (ره) فرمودند که ما انقلاب اسلامی را به عنوان اگو به سراسر جهان صادر خواهیم کرد.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در فروردین ۹۶ در حرم رضوی مبنی بر بیان دستاورد‌های انقلاب گفت: رهبری پس از اشاره به اغلب دستاورد‌های انقلاب به نقاط ضعف اشاره فرمودند: و گفتند که این ضعف‌ها مربوط به کم توانی برخی از مدیران است نه حرکت عمومی نظام و فرمودند که در طول تاریخ انقلاب هرگاه مدیریت انقلابی، فعال و پرتحرک بوده کار‌ها پیش رفته است و هرجا مدیریت غیرانقلابی، ضیف و بی حال داشته ایم کار‌ها یا متوقف شده یا به انحراف رفته است.

وی ادامه داد: این نکات برای آن است که بدانیم چه کسی را باید انتخاب کنیم و کسانی را انتخاب نکنیم که هدف او راضی کردن کدخدا باشد.

وی در پایان اظهارات خود گفت: چرا صنعت هسته‌ای را متوقف کردند؛ چرا ۶۲ تن طلای کشور را حراج کردند تا سر از کشور‌های عربی در آورد و چرا ۱۸ میلیارد دلار از ذخایر کشور را به رانت خواران دادند؛ این‌ها حاصل این است که نیروی انقلابی بر سرکار نگذاشتیم.


ادبیات دفاع مقدس یک ادبیات فاخر بومی است/ ادبیات انقلاب از مرز‌ها فراتر خواهد رفت/ قبل از انقلاب تیراژ بالای کتاب مفهومی نداشت

رحیم مخدومی نویسنده حوزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی نیز در بخشی از این نشست طی سخنانی اظهار کرد: در روز‌های اخیر استاد دانشگاهی از ایران با یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای گفتگو کردند که قرار بود در این مناظره دستاورد‌های انقلاب اسلامی گفته شود، اما مجری با حمله و سیاه نمایی به گونه‌ای وانمود می‌کرد که انقلاب نه تنها دستاوردی نداشته است بلکه هرجا وارد شده نیز ایجاد ضعف کرده است؛ در طرف دیگر استاد دانشگاه نیز با بیان اینکه هسته ای، موشکی و... دستاورد نیست گفت که من نیز خود در موضع انتقاد قرار دارم و ایران نتوانسته است در طول این چهل سال یک دوچرخه تولید کند.

وی ادامه داد: بنده در جواب این فرد می‌گویم که تصور کنید اگر همین مناظره را قبل از انقلاب با شبکه بیگانه انجام می‌دادید چه اتفاقی رخ می‌داد؛ حتی اگر شما در قبل از انقلاب به رادیو بیگانه گوش می‌کردید علیه شما یک کمیته مشترک تشکیل می‌شد و شما را برای تحقیر؛ برهنه کرده و مورد شکنجه قرار می‌دادند.

وی افزود: کافی بود این استاد دانشگاه به دستاورد امنیتی که در داخل و در منطقه توسط جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده است نگاه می‌کرد و یا اینکه به شرایط آزادی بیان که برای امثال این افراد ایجاد شده است و تیربون‌های زیادی در اختیار آن‌ها قرار داده است می‌نگریست؛ مگر این موارد غیر از دستاورد‌های انقلاب اسلامی است؟

وی تشریح کرد: شاه یک سوم از بودجه کشور را به ارتش اختصاص داده بود و از این نیرو‌های برای خود یک بادیگارد ایجاد کرده بود، اما از دل این ارتش نیرو‌هایی انقلابی علیه شاه قیام کردند و دلبسته به رفاه نشدند. در این باره کتابی در حال تدوین است با نام " موسی شاهنشاه" که به موضوع نظامیانی که علیه شاه ایستادند و دراین راه هزینه‌های بسیاری نیز متحمل شدند می‌پردازد.

وی با اشاره به شخصیت یکی از این افراد گفت: خاشعی از جمله این افراد است که پیش از انقلاب در بخش تعمیرات و نگهداری هلیکوپتر خدمت می‌کرد. وظیفه این فرد این بود که قطعه‌ای از هلیکوپتر که بعد از چند پرواز خراب می‌شد بیرون آورده و برای تعویض تحویل آمریکایی‌ها می‌داد.

وی ادامه داد: این فرد می‌دانست که نباید قطعه را بررسی کند، اما این کار را مخفیانه انجام داد و متوجه شد که اگر آلیاژ بالاتری در این قطعه به کار برده شود دیگر این قطعه خراب نمی‌شود؛ لذا همین کار را کرد؛ اما در پرواز‌های به خاطر اینکه این قطعه خراب نشده بود به وی مشکوک شدند و جای اینکه از وی به عنوان یک دستاورد تقدیر کنند او را چهار سال به زندان‌های ساواک انداختند.

وی تصریح کرد: جایگاه نخبه و دانشمند و مخترع را قبل از انقلاب ببینید؛ اما پس از انقلاب اسلامی دانشمندان ما وارد عرصه جهاد و سازندگی شدند و توانستند دستاورد‌های بزرگی را رقم بزنند. افرادی همچون خاشعی در کشور در کنار مردم ماندند و فضای خفقان را تحمل کردند تا بتوانند به کشور خدمت کنند. پس از پیروزی انقلاب فضایی فراهم شد که نمونه‌های آن در صنعت‌های هسته ای، موشکی و... مشهود است.

وی گفت: نکته‌ای که در میان حائز اهمیت است جایگاه هنر و ادبیات پس از انقلاب اسلامی است. در حوزه ادبیات دفاع مقدس با افتخار اعلام می‌کنیم که این ادبیات با تکیه بر ادبیات بومی، فخر ادبیات در کشور شد.

وی ادامه داد: برخی از ادبیات‌ها وارداتی بود و ما امروز شاهدیم که در این حوزه حرفی برا گفتن در سطح بین المللی ندارند به طور نمونه در حال حاضر نتوانسته ایم یک رمان انقلابی فاخر در سطح بین المللی ارائه دهیم.

وی تصریح کرد: در جایی که ادبیات در دست مردم بود و مسئولین در آن دخالتی نداشتند ما شاهد درخشش بودیم مانند حوزه ادبیات دفاع مقدس که ادبیات مردمی و انقلابی است.

وی افزود: در حوزه ادبیات دفاع مقدس کسانی دست به قلم شدند که پیش از آن نویسنده نبودند، اما پس از جنگ اسلحه را بر زمین گذاشتند و قلم را بر دست گرفتند و این حاصل ایستادگی و تلاش آن‌ها در حوزه ادبیات و نوشتار بود و به تعبیر مقام معظم رهبری توسط همین ادبیات دفاع مقدس می‌توانیم انقلاب را صادر کنیم.

وی با اشاره به دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه ادبیات گفت: یکی دیگر از دستاورد‌های انقلاب اسلامی بالا رفتن سطح مطالعه در کشور بود به طوری که سطح مطالعه امروز کشور در طول تاریخ بی سابقه است. پس از انقلاب تیراژ کتاب‌ها بالا رفت و این موضوع قبل از انقلاب مفهومی نداشت، اما امروز تیراژ برخی از کتاب‌ها به چند ده تا هم رسیده است.

وی در پایان اظهارات خود گفت: ادبیات دفاع مقدس الگویی جدید اراده کرده است و به زودی این ادبیات مرز‌ها را پش سر می‌گذارد و در جهان منتشر می‌شود.



هرجا انقلابی و جهادی عمل کرده ایم موفق بودیم و معجزه خلق کردیم/ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی علی رغم کاهش ۱۱ برابری سرانه درآمدی کشور از نفت، دستاورد‌های متعددی حاصل شده است/ براساس آمار‌های جهانی نظام جمهوری اسلامی در اکثر شاخص‌های توسعه یافتگی موفق بوده است/ شاه ۳۵ میلیارد دلار به همراه ۳۸۴ چمدان طلا و عتیقه از کشور خارج کرد/ طرح‌های حمایتی ژاپن و آلمان را بعد از جنگ جهانی احیا کرد/ بعد از انقلاب علی رغم افزایش قیمت کالاها، قدرت خرید مردم کم نشده است/ دولت فعلی تنها دولت ناکارآمد بعد از انقلاب است
 
محمدرضا مرندی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی از دیگر مهمانان نشست شنبه های انقلاب طی سخنانی اظهار داشت: اگر بنا داریم عملکرد سیستم را از لحاظ موفقیت و عدم موفقیت بررسی کنیم مقوله مدیریت آن باید ارزیابی شود که عنوان آن ناکارآمدی اطلاق می‌شود که به این منظور باید ۴ عنصر؛ عملکرد، اهداف، امکانات و موانع باید بررسی شود.

وی ادامه داد: زمانی که دو سیستم عملکرد یکسانی دارند نمی‌توان کارایی آنان را هم یکسان دانست، زیرا ۳ عنصر دیگر نیز پیرامون آنان باید بررسی شود.

مرندی با اشاره به اینکه نظام جمهوری اسلامی در بخش‌هایی کارآمد بوده و در بخش‌هایی نیز ناکارآمد بوده است، تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی در راستای ایجاد توسعه موفق عمل کرده است، اما نقطه ضعف آن، عدم توازن در توسعه است که این مهم بحران زاست.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی اضافه کرد: آمار‌ها نشان می‌دهد که نظام اسلامی در اکثر شاخص‌های توسعه یافتگی موفق بوده است، اما عموم مردم ناراضی هستند و دلیل آن عدم توازن در توسعه یافتگی است، زیرا سطح توقع جامعه بیش از امکانات موجود رشد کرده است.

مرندی گفت: برای ارزیابی عملکرد و کارآمدی جمهوری اسلامی باید ۴ راه سنجش با جهان، کشور‌های همطراز، گذشته و سنجش ترکیبی باید لحاظ شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه برای سنجش کارآمدی نظام اسلامی با رژیم گذشته باید امکانات هردو مورد قیاس قرار گیرند، تصریح کرد: در رژیم گذشته سالانه ۶ میلیون بشکه نفت استخراج می‌شود که از این میزان نیم میلیون بشکه در داخل مصرف می‌شد و ۵/۵ میلیون بشکه صارد می‌شد، اما بعد از پیروزی انقلاب، این میزان در طول سال به ۳/۵ میلیون بشکه کاهش یافت که از میزان نیز ۱/۵ میلیون در داخل مصرف می‌شد و ۲ میلیون بشکه صادر می‌شد یعنی کاهش ۲/۷۵ درصدی صادرات نفت را داشتیم.

وی گفت: این کاهش همزمان با کاهش اعتبار دلار در برابر ارز‌های خارجی دیگر نیز همراه بود که باتوجه به رشد ۲ برابری جمعیت در نهایت کاهش ۱۱ برابری سرانه درآمدی کشور از نفت را خبر می‌داد که نشان از کاهش امکانات کشور برای توسعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.

مرندی با اشاره به موانع پیش روی انقلاب اسلامی در ابتدای امر برای توسعه و پیشرفت کشور گفت: یکی از مهمترین موانع برای رشد و توسعه کشور خروج میلیارد‌ها دلار پول توسط شاه و مسئولان بود که تنها ۳۵ میلیارد دلار به همراه ۳۸۴ چمدان طلا و عتیقه توسط شاه خارج شد و ۳۰۰ مقام کشور نیز در ماه‌های پایانی صد‌ها میلیون دلار از کشور خارج کردند که کشور را در زمینه تامین منابع با مشکل مواجه می‌کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه مانع بعدی عدم همکاری کشور‌های توسعه یافته و کارشکنی‌های آنان بود افزود: برخی اعلام می‌کنند گه چرا ژاپن و آلمان بعد از جنگ جهانی و آن همه خسارت وارده احیا شدند و توسعه یافتند، باید پاسخ داد اگر طرح حمایتی مارشال برای آلمان و طرح ترومن برای ژاپن نبود و در برابر آنان نیز کارشکنی می‌شد نمی‌توانستند خود را احیا کنند.

وی ادامه داد: مهمترین مانع توسعه و پیشرفت انقلاب، جنگ تحمیلی ۸ ساله بود که با دوسال آتش بس کشور را در مجموع به مدت ۱۰ سال دچار خسارت‌های فراوان کرد که در این دوران هرساله ۱۰۰ هزار جوان ایرانی در جبهه‌ها درگیر بودند که براساس علم جنگ از هر نفر آنان باید ۹ نفر پشتیبانی می‌کرد یعنی در مجموع سالیانه یک میلیون ایرانی در گیر جنگ بودند که در این راستا شهر‌ها و روستا‌های کشور تخریب شد و شهدا و جانبازان بسیاری نیز تقدیم شد و در نهایت براساس اعلام رسمی، کشور هزار میلیارد دلار یعنی برابر با ۸۴ سال درآمد کشور خسارت دید، با این وجود از کشور چه انتظاری می‌توان داشت!

مرندی ادامه داد: در سال ۵۶ کارشناسان اقتصادی رژیم گذشته اعلام کردند که تنها برای ۳۳ روز مواد غذایی در کشور تولید می‌شود، اما همین ایران براساس اعلام سازمان فائو در سال ۲۰۰۴ اولین صادر کننده میوه و سیفی در منطقه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه برخی می‌گویند مردم وضع شان نسبت به قبل بدتر شده است، افزود: در رژیم گذشته نان لواش ۳ ریال، گوشت ۶ تومان، تخم مرغ ۴ ریال بود، اما امروز نان لواش ۲۰۰ تومان، نان سنگک هزار تومان و تخم مرغ ۷۵۰ تومان است، گرانی داریم، اما در آن دوران دستمزد یک کارگر روزانه بسیار اندک بود به طوری که باید روز‌ها کار می‌کرد تا بتواند اقلام مورد نیاز را خریداری کند، اما امروز یک کارگر روزی ۱۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند لذا قدرت خرید مردم کم نشده است.

وی افزود: معتقدم دولت‌های گذشته از ابتدای انقلاب تا کنون نسبتا کارآمد بوده اند البته حساب دولت فعلی جداست و معتقدم این دولت استثناست و ناکارآمد بوده است.

مرندی با اشاره به اینکه برخی می‌گویند چرا انقلاب در برخی عرصه‌ها مانند نظامی موفق بوده، اما در سیاست گذاری‌های مالی ناموفق بوده است، گفت: مقام معظم رهبری فرمودند: آن فکری که می‌تواند موشکی تولید کند که به صورت نقطه زن صد‌ها کیلومتر آن طرف‌تر را بزند نمی‌تواند خودرویی طراحی کند که عیب نداشته باشد، به نظرم پاسخ آن است که آن موشک را فکر جهادی و انقلابی تولید می‌کند، اما خودرو را فکر غیرانقلابی یعنی هرجا تفکر انقلابی داشته ایم موفق بوده ایم و هرجا از تفکر انقلابی عدول کرده ایم شکت خورده ایم.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: آمریکا عراق را اشغال کرد، اما د. نهایت این کشور به سمت ایران گرایش پیدا کرد آیا این دستاورد را با سیاست مذاکره به دست آوردیم یا با رویکرد انقلابی و جهادی و یا ۷ سال پیش تمام قدرت‌های جهان سرنگونی دولت سوریه را می‌خواستند و تنها ایران مخالف بود، امروز وضعیت سوریه چگونه است بنابراین در انقلاب اسلامی هرجا انقلابی و جهادی عمل کرده ایم موفق بودیم و توانستیم معجزه خلق کنیم.
 
انقلاب اسلامی یک انقلاب بدون خشونت بود/ هدف انقلاب اسلامی رفتن فردی و جایگزین کردن فرد دیگر نبود بلکه رشد و تحول در انسان‌ها بود/ انقلاب معنای جدیدی از عرفان، خداگرایی، دین داری و عبودیت را به جهانیان معرفی کرد/ پیروزی انقلاب، ابزار انقلاب را از اختیار گروه‌های چپ جهان خارج کرد/مخالفت امام خمینی (ره) با ترور شاه توسط خلبان ارتش/ انقلاب هم بستر و هم زمینه‌ای برای رشد انسان و هم زمینه‌ای برای سقوط آن است

محمدحسین ساعی رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه صدا و سیما نیز در پایان این نشست اظهارداشت: جنس انقلاب اسلامی هنوز به درستی تبیین نشده است، باید بدانیم این انقلاب قطعا مدرن نبوده است و رویکرد سنتی نیز نداشته است یعنی مفهوم ارتجاعی که در رفتار‌های داعش و اهل سنت دیده می‌شود، ندارد همچنین این انقلاب اسلامی به معنای آنچه در سال‌های قبل در حکومت‌های اموی، صفوی و ... دیده می‌شد را ندارد بلکه قرائتی از اسلام ناب را ارائه می‌کند.

وی اضافه کرد: انقلاب اسلامی یک انقلاب بدون خشونت بود و بر عکس تئوری‌ها و استراتژی‌های آن روز انقلاب‌ها دعوت به خشونت نمی‌کرد، از این رو امام خمینی (ره) با ترور شاه توسط خلبان ارتش مخالفت کردند و فرمودند: بر فرض که او ترور شود، فرد دیگری به جایش می‌آید.

ساعی با اشاره به اینکه هدف انقلاب اسلامی رفتن فردی و جایگزین کردن فرد دیگر نبود، تصریح کرد: هدف انقلاب اسلامی رشد و تحول در انسان‌ها برای ایجاد تحول و دنیای جدید بود به طوری که با پیروزی انقلاب عده‌ای از انقلابیون شعار انحلال ارتش و برخی ساختار‌های کشور را دادند، اما امام فرمودند: همین افراد باید استحاله مثبت شوند لذا ارتشی که قرار بود از شاه محافظت کند، مدافع انقلاب شد.

رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه صدا و سیما اضافه کرد: امام اولین رئیس شورای انقلاب را شهید مطهری معرفی کردند که به هیچ وجه روحیه چریکی و نظامی نداشت بلکه اندیشمند و متفکر بود تا مشخص شود نگاه امام به انقلاب و این حرکت انسان سازی است.

وی گفت: قبل از انقلاب ۶۰ درصد زنان کشور بی سواد بودند، اما امروز جایگاه زنان قابل مقایسه با آن دوران نیست.

ساعی با اشاره به اینکه انقلاب معنای جدیدی از عرفان، خداگرایی، دین داری و عبودیت را به جهانیان معرفی کرد، افزود: عرفان تا قبل از انقلاب دارای دو رویکرد بود یا سکولار بود و یا گوشه گیر از دنیا، اما امام پیوند جدیدی از دین و دنیا را ارائه کردند که نوعی عرفان حماسی و ادبیات نظری را برای رشد انسان‌ها رقم زد.

رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه صدا و سیما با بیان اینکه اندیشه عارف فقیه و حاکم در قالب تئوری ولایت فقیه ارائه می‌شد، ذاتا مقوم رشد و تعالی انسان است، تصریح کرد: افرادی حاضر در جمهوری اسلامی اعم از خبرنگاران حاضر در این جلسه و یا افرادی که در حاکمیت نقش دارند و یا رزق و روزی برای خانواده می‌برند، همگی براساس اندیشه امام در حال سلوک معنوی و رشد و تعالی هستند و این کاملا برخلاف اندیشه‌های قبل از انقلاب است.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در دیداری فرمودند: انقلاب اسلامی چه رشدی به شهید برونسی داد که او را از یک کارگر معمولی و بی سواد به یک فرمانده جنگ مدل کرد.

ساعی با بیان اینکه زشت‌ترین پدیده بشری، جنگ است، اما انقلاب اسلامی، دفاع را به عنوان امری مقدس به دنیا شناساند، افزود: ما در انقلاب اسلامی اگر به موقعیت و رسالت خود واقف باشیم، می‌توانیم لحظه به لحظه در حال سلوک معنوی باشیم.

رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه صدا و سیما گفت: اولین گروه‌های داعشی شکل که جزو ریزش‌های انقلاب هستند، فرقان و مجاهدین خلق بودند، که به شکل انتحاری حمله می‌کردند و ائمه جمعه را در زمره اولین قربانیان خود قرار دارند، در نتیجه شهدای محراب تقدیم انقلاب شدند که دستاورد منحصر به فرد انقلاب اسلامی هستند.

وی با اشاره به اینکه در اوایل انقلاب افرادی معتقد بودند که باید رویکرد‌ها و مبانی انقلاب را از چپ‌ها بگیریم که همین افراد بزرگترین مانع‌های حرکت انقلاب نیز بودند، تصریح کرد: آخرین انقلاب چپ همزمان با انقلاب اسلامی متعلق به ساندنیست‌ها در نیکاراگوئه بود که بعد از مدتی نیز شکست خورد و از سال ۱۹۸۰ دیگر هیچ انقلاب چپی در دنیا رخ نداد، چون انقلاب اسلامی، این ابزار را از آنان گرفت و به جهانیان نشان داد که میتوان توسط دین هم انقلاب کرد و در این راستا نوع جدیدی از افراد انقلابی مانند علامه سید عارف حسینی در شبه قاره و سید حسن نصرالله در لبنان شکل گرفتند که برای اثبات کارآمدی و ثمربخشی انقلاب اسلامی کافی است.

ساعی در پایان خاطرنشان کرد: در مواجهه با انقلاب اسلامی باید بدانیم که انقلاب هم بستر و هم زمینه‌ای برای رشد انسان و هم زمینه‌ای برای سقوط انسان است، یعنی همانطور که خداوند هم صفت هادی دارد و هم صفت گمراه کننده و یا در قرآن کریم داریم که ظالمان در مواجه با قرآن هرروز گمراه‌تر می‌شوند، انقلاب اسلامی نیز این گونه است به طوری که امروز در دنیا پاکترین انسان‌ها حتما یک نسبتی با انقلاب اسلامی دارند، همانطور که پست‌ترین انسان‌ها هم حتما نسبتی با این انقلاب دارند.

 

ارسال نظر
captcha