«فرهنگ سدید» گزارش می‌دهد
این گزارش به کتاب شناسی دستاورد‌های انقلاب اسلامی می‌پردازد و کتبی را بررسی می‌کند که در آن به دستاورد‌های همه جانبه انقلاب اسلامی اشاره شده است.
به گزارش گروه منابع و اطلاعات فرهنگ سدید -سیدمهدی مرتضوی نژاد: پاسداری از انقلاب اسلامی علاوه بر شناخت مبانی نظری، مستلزم معرفت به مبانی عملی انقلاب اسلامی (دستاورد شناسی انقلاب اسلامی) نیز هست؛ هم چنان که در اسناد بالادستی این شجره طیبه نیز در کنار پاسداری از انقلاب اسلامی، پاسداری از دستاورد‌ها و گرامیداشت آن ترسیم شده است.

انقلاب اسلامی در حالی صاحب چهل سال پیشرفت، تجربه و پیروزی است که دشمنان قسم خورده در این مدت از هیچ هجمه‌ای علیه آن فروگذار نکرده اند؛ استکبار با ایجاد هجمه‌های نظامی تا تحریم و فشار اقتصادی و ایجاد شبهات فکری و دینی درصدد ضربه زدن به نظام اسلامی است و یکی از حربه‌های به کار گرفته شده برای رسیدن به این مقاصد شوم؛ القای ناکارآمدی نظام اسلامی است.

بهترین پاسخ عملی به این گونه شبهات؛ نمایش دستاورد‌های چهل ساله انقلاب اسلامی است تا مغرضان و غافلین متنبه شده و با امکان مقایسه منطقی به قدرت همه جانبه و عظمت ملت ایران پی ببرد. همان گونه که مقام معظم رهبری در این باره می‌فرماید:
«ملّت ما امروز سربلند است و این مهم‌ترین دستاورد برای یک کشور و برای یک ملّت است. [البتّه]از این قبیل زیاد است؛ یک فهرست طولانی وجود دارد، [امّا]همین‌طور که عرض کردم، تبلیغات ما ضعیف است. من توصیه میکنم مسئولین نه با زبان مبالغه، نه‌فقط با گزارش زبانی، [بلکه]به‌صورت عملی، به‌صورت هنری، گزارش‌های صحیح درباره‌ی انواع و اقسام پیشرفت‌های کشور را مطرح کنند، تا هم بعضی افرادی که تشکیک میکنند و غافلند، خودشان متوجّه بشوند -بعضی هم البتّه غافل نیستند؛ تعمّداً خدشه میکنند- هم مردمِ جا‌های دیگر بفهمند که انقلاب چه به وجود آورده است.» ۲۹/۱۱/۱۳۹۶، در دیدار با مردم آذربایجان

لذا با وجود تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر نمایش و ارائه دستاورد‌های انقلاب اسلامی؛ نیاز به مرجعی احساس می‌شود تا محققان، پژوهشگران و دغدغه‌مندان انقلاب بتوانند با مراجعه به آن از ظرفیت ها، توانمندی‌ها و دستاورد‌های شناخته نشده و کمتر شناخته شده آگاه شده و با ترویج این نتایج گامی در جهت تکمیل خودباوری ملی در عرصه بین الملل بردارند تا پاسخی بر دهان یاوه گویان و معاندین نظام اسلامی باشد. از این جهت این گزارش به کتاب شناسی دستاورد‌های انقلاب اسلامی می‌پردازد و کتبی را بررسی می‌کند که در آن به دستاورد‌های همه جانبه انقلاب اسلامی اشاره شده است.

۱. دستاوردشناسی چهل سالگی انقلاب مبتنی بر اندیشه امامین انقلاب اسلامی، معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان بسیج مستضعفین با مشارکت موسسه فرهنگی هنری فرزندان روح الله، ۱۳۹۷

پژمان پورجباری پژوهشگر و تدوینگر این اثر در ۲۱۶ صفحه با عنوان دستاورد شناسی چهل سالگی انقلاب اسلامی تلاش نموده است تا مبتنی بر اندیشه معماران انقلاب اسلامی دستاورد‌های عرصه‌های شش گانه معنوی و معرفتی، فرهنگی و اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، علمی، دفاعی و امنیتی را در شش فصل ارائه نماید. در هرفصل به ترتیب دستاورد‌های انقلاب از منظر امام خمینی و امام خامنه‌ای و سپس اندیشه‌های سایر محققان و نویسندگان این حوزه جمع بندی شده است.

۲. دستاورد‌های کلان انقلاب اسلامی در سطوح ملی، منطقه‌ای، جهانی و تاریخی، دفتر نشر معارف، ۱۳۹۲

دکتر منوچهر محمدی نویسنده این کتاب در مقدمه اثر آورده است: «بیش از سه قرن این نظریه پذیرفته شده بود که دموکراسی و حاکمیت دینی یا به بیانی دیگر حاکمیت مردم و حاکمیت خدا، آن چنان ناسازگارند که امکان آشتی و تفاهم میان این دو وجود ندارد و بشر باید یکی از آن دو را برگزیند. اما انقلاب اسلامی به اثبات رساند که با اراده ملت و قیام همگانی، می‌توان حاکمیت خداوند را با تکیه بر خواست عمومی مستقر نمود و نشان داد که هیچ گونه تعارضی میان این دو وجود ندارد».

این کتاب در ۲۵۶ صفحه دقیقاً سعی می‌کند به دستاورد‌هایی بپردازد که مستقیماً منتج از پیروزی و تداوم انقلاب بوده است؛ چرا که بسیاری از دستاورد‌های ملموس و پیشرفت‌های انقلاب در ابعاد مختلف مانند افزایش سطح سواد، توسعه عمران و آبادی و... در عین حال که کاملاً برجسته است، ولی هر کسی می‌تواند به آن خدشه آورد که ضرورتاً این دستاورد‌ها بدون پیروزی انقلاب هم صورت بگیرد. ولی دستاورد‌های کلانی که در این کتاب مطرح شده است، دقیقاً منتج از انقلاب اسلامی است. به عنوان مثال تنها از درون انقلاب اسلامی امکان تشکیل نظام دینی جمهوری اسلامی وجود دارد که کارآمدی خود را نیز به اثبات رسانده است.

در این کتاب در عین حالی که سطوح مختلف واقعیت‌های به دست آمده از انقلاب در چارچوبه‌های تئوریک مدونی ارائه شده است، با استفاده از نظریه سطوح مختلف تحلیل، دستاورد‌های کلان انقلاب اسلامی را فارغ از مرز‌های ایران اسلامی، مورد بررسی قرار داده و نشان داده است که انقلاب اسلامی صرفاً محدود به سقوط رژیم شاه و تشکیل جمهوری اسلامی نبوده و دستاورد‌های عظیم تری داشته است؛ به گونه‌ای که تاریخ تمدن بشری را هم تغییر داده است.

این کتاب نه تنها پاسخگوی دغدغه‌های دانشجویان و دانشگاهیان در رابطه با آینده انقلاب و جهان خواهد بود، بلکه مسیر روشن و دقیقی پیش روی همه انقلابیون و جامعه جهانی قرار خواهد داد تا راه خود را در حمایت از انقلاب به شیوه‌ای بهتر و امیدوارانه‌تر انتخاب نموده و پایدارتر و راسخ‌تر قدم بردارند.

در سطح ملی دو دستاورد کلان مورد بررسی قرار گرفته و آن شکل گیری مردم سالاری دینی در ابعاد سیاسی و اجتماعی است؛ که در واقع تأسیس یک نظام دینی کارآمد در دنیای پست مدرن و شکل گیری جامعه ولایی در تقابل با جامعه مدنی سکولار است که موجب گردیده است نه تنها نظام جمهوری اسلامی را در برخورد با طوفان‌ها و بحران‌های عظیمی که در طول این سه دهه شاهد بوده ایم، محفوظ داشته و قوام بخشد؛ بلکه تداوم انقلاب و انتقال روحیه انقلابی و ارزش‌های مسلط انقلاب، به نسل‌های بعدی را نیز درپی داشته باشد.

در بیان دستاورد‌های تاریخی انقلاب اسلامی، به سخنان مقام معظم رهبری که از انقلاب اسلامی به پیچ تاریخی یاد کرده اند نیز اشاره کرده و انقلاب اسلامی را پیچ سوم تاریخ دانسته اند.


۳. بازخوانی پرونده ایجابی عملکرد انقلاب اسلامی، انتشارات دانشگاه امام صادق علیه السلام، ۱۳۹۶

کتاب "بازخوانی پرونده ایجابی عملکرد انقلاب اسلامی ۰ عملکرد اقتصادی از سال ۵۷ تا ۹۵) " از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق علیه السلام چاپ و روانه بازار نشر شد.

دکتر علی طاهری فرد، دکتر روح‌الله مهدوی، امین حصاری و علی عرب‌صالحی مؤلفان این اثر می‌باشند.

در توضیح محتوا و هدف نگارش کتاب باید گفت:

جمهوری اسلامی ایران به مثابه انسانی ۳۸ ساله است که دوران کودکی و جوانی را گذرانده است و گام در سنینی نهاده است که بایستی پربارترین دوران زندگی‌اش باشد.

طی این سال‌ها با وجود خدمات ارزنده‌آی که در بخش‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در جمهوری اسلامی به ثمر نشسته است، اما اغلب به دنبال تغییرات دولت‌ها و جناح‌های حاکم بر کشور، خدمات دولت و یا جریان‌های قبلی به شدیدترین وجه مورد انتقاد و عتاب قرار می‌گیرد.

در واقع ناکارآمد نشان دادن دولت‌های قبل که متأسفانه به یک رویه ثابت در میان سیاستمداران و طرفداران هر دو طیف اصلی تبدیل شده است عارضه‌ای جز ناکارآمد جلوه دادن نظام اسلامی ندارد.

آن جلوه از نظام جمهوری اسلامی که بیش از سایر ابعاد، همواهر در همه دولت‌ها به شدت مورد نقد و هجمه بوده است بخش مربوط به فعالیت‌های اقتصادی، زیرساختی و عمرانی و تولیدی است. این جنبه از نظام، چنان ارائه شده است که گویا از اول انقلاب هیچ کار مثبت قابل ذکری وجود نداشته است و تمامی دول صرفا مشغول حیف و میل بیت‌المال بوده‌اند؛ لذا در کتاب حاضر، تغییرات و تحولات شاخص‌های مختلف اقتصادی کشور طی سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۵ مورد توجه قرار گرفته است تا مشخص گردد که در این دوره زمانی، علیرغم وجود مشکلات پیچیده داخلی و خارجی از قبیل: مسائل مربوط به سال‌های اول انقلاب، جنگ و تحریم‌ها، بخش‌های اقتصادی و زیرساختی کشور پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است.

این کتاب در ۵ فصل تنظیم شده است. در فصل اول شاخص‌های مورد استفاده برای ارزیابی فعالیت‌های مختلف استخراج شده است. در ادامه و در فصل دوم شرایط محیطی داخلی و خارجی ایران در سا لهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تشریح شده و سپس در فصل سوم با استفاده از شاخص‌های تعیین شده ارزیابی از عملکرد ایجابی در دوره بعد از انقلاب بازخوانی پرونده ایجابی عملکرد انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف انجام گرفته است. در فصل چهارم نیز عملکرد ایجابی برخی از بخش‌های کشور با عملکرد کشور‌های برزیل، جمهوری کره، ترکیه، عربستان سعودی، مصر و پاکستان مقایسه شده است و در نهایت در فصل پنجم نیز جمع‌بندی ارائه شده است.

۴. پروژه علمی «دستاورد‌های ۴۰ ساله انقلاب اسلامی ایران»، معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی، ۱۳۹۷

پروژه علمی «دستاورد‌های ۴۰ ساله انقلاب اسلامی ایران» ثمره بیش از ۱۷ هزار ساعت کار تحقیقاتی و پژوهشی با حضور ۷۰ پژوهشگر حوزه و دانشگاه است که به‌زودی رونمایی خواهد شد.

این اثر با بررسی دستاورد‌ها به نتایجی در خصوص میزان نیل به اهداف انقلاب اسلامی، مقایسه وضع موجود نظام جمهوری اسلامی ایران با کشور‌های پیشرفته و کشور‌های همتراز و نیز با شرایط پیش از انقلاب اسلامی میپردازد.

لازم به ذکر است در این پروژه علمی ملاک آمار داخلی نبوده بلکه همه آمار‌ها از خبرگزاری‌ها و سازمان‌های بین المللی و دشمن ایران استخراج شده اند. در این چارچوب با بررسی خروجی خبرگزاری‌ها و سازمان‌های بین المللی ۱۹ هزار مورد آمار بدست آمده است که باعث ایجاد سرفصل‌هایی برای انجام پروژه و تشکیل یک منظومه جامع از دستاورد‌های انقلاب اسلامی شد.
 
۵. ایران بیست، دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام، ۱۳۹۷

ایران بیست به ارائه گزارشی از رتبه‌های عالی بین المللی ایران در بخش‌های مختلف ظرفیت‌های ایران، آموزش، سلامت، انرژی، کشاورزی، صنعت و معدن، فناوری، اقتصاد، ورزش، نظامی، علمی، توسعه انسانی و قدرت جهانی می‌پردازد.

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: «پژوهش حاضر، دومین تلاش جمعی از دانشجویان و اساتید دانشگاه جامع امام حسین برای ثبت، ارزیابی و روایت پیشرفت جمهوری اسلامی است. در گام اول، نگاهی تحلیلی به آمار مؤسسات و سازمان‌های بین‌المللی پایشگر توسعه در کشور‌های مختلف انجام گردید و در گام دوم که حاصل آن پیش روی شماست، آمار‌هایی که در آن‌ها جایگاه ایران در بین ۲۰ کشور برتر جهان قرار دارد گردآوری شده است.»

۶. دستاورد‌های علمی انقلاب اسلامی، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ۱۳۹۷

در مقدمه این کتاب که در پنج فصل به قلم ساره جمالی زواره به تشریح دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه علم و فناوری پرداخته، آمده است: «این نوشتار به بررسی توسعه علمی و جایگاه آن در اندیشه امام خمینی و مقام معظم رهبری، دانش‌های استراتژیک در ایران، رشد علمی، سند چشم‌انداز بیست ساله پرداخته است.»

در فصل نخست این کتاب به موضوع تولید دانش و شاخص‌های تولید علم در حوزه توسعه علمی اشاره شده و موضوعاتی همچون تولید نظریات علمی، شاخص اختراع، مقالات چاپ شده در مجلات معتبر بین‌المللی بررسی شده‌اند. از جمله مهم‌ترین مسائل در دیدگاه امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب، توسعه علمی و تولید دانش است که در فصل دوم این مباحث دنبال خواهند شد.
در حوزه دانش‌های استراتژیک ایران در فصل سوم کتاب به بررسی فناوری هسته‌ای، تاریخچه آن و بخش‌هایی، چون رآکتورها، نیروگاه‌ها و کاربرد‌های فناوری هسته‌ای در حوزه‌های مختلف بررسی شده است.
در بخشی دیگر از این فصل از نیروگاه‌های هسته‌ای ایران ازجمله بوشهر، اصفهان و اراک نام برده شده است. تکنولوژی نانو و کاربرد‌ها و بررسی سطح توانمندی ایران در این حوزه از دیگر مباحث فصل سوم است که در کنار آن به توانمندی‌های ایران در زمینه سلول‌های بنیادین و دستاورد‌ها و کاربرد‌های این حوزه می‌پردازد.
در پایان فصل سوم نیز به حوزه فناوری ارتباطات اختصاص دارد که ایران در این حوزه جزء سی کشور برتر دنیا در حوزه (آی دی آی) می‌باشد. فصل چهارم به موضو ع. بسیار مهم رشد علمی ایران و شاخص‌های ارزیابی رشد علمی اشاره نموده و همچنین در رابطه با سهم ایران در تولید علم جهان مطالب وآمار‌های جهانی طرح شده است. در فصل پایانی کتاب به جایگاه تولید علم در سند چشم‌انداز بیست ساله و حوزه‌های مطالعاتی این بخش وچالش‌های مدیریت تولید علم پرداخته شده است.

نخستین چاپ کتاب «دستاورد‌های علمی انقلاب اسلامی» در ۴۷۲ صفحه به همت موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.

۷. دستاورد‌های سیاسی انقلاب اسلامی، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ۱۳۹۷

انقلاب اسلامی با شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» در ایران به پیروزی رسید و مهم‌ترین دستاورد این پیروزی، فروپاشی نظام سلطنتی و دیکتاتوری طاغوت و برقراری حاکمیت ملی با استقرار نظام مردم‌سالاری دینی با عنوان «جمهوری اسلامی» بود. همچنین قانون اساسی جمهوری اسلامی از بزرگ‌ترین دستاورد‌های انقلاب اسلامی است. ساختار حکومتی و قدرت در جمهوری اسلامی، با محوریت ولایت فقیه، حقوق مردم و مبانی اسلامی برپایه آموزه‌های دینی و شرع مقدس شکل گرفته است. اصول استقلال، آزادی، عدالت و پیشرفت برمبنای اسلام، از اصول اصلی نظام جمهوری اسلامی بوده و رویکرد آرمانی این نظام، ایجاد تمدن نوین اسلامی است.

کتاب «دستاورد‌های سیاسی انقلاب اسلامی»، نوشته ساره جمالی زواره، جدیداً توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی در ۲۲۰ صفحه منتشر شده و با قیمت ۱۴ هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان به مطالعه تاریخ و دستاورد‌های انقلاب اسلامی قرار گرفته است.

۸. دستاورد‌های بین المللی انقلاب اسلامی، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ۱۳۹۳

در این کتاب، به شیوه‌ی تحلیلی دستاورد‌های انقلاب اسلامی در عرصه‌ی بین‌الملل بررسی شده است که در بخش‌های آغازین آن دیدگاه‌های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری درخصوص سیاست خارجی، مورد بررسی قرار گرفته و سپس در فصول بعدی به بیان دستاورد‌های بین‌المللی انقلاب در سطح منطقه و جهان و راهبرد‌های جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌ی بین‌المللی پرداخته است.

در مقدمه این کتاب چنین می‌خوانیم:
انقلاب یکی از پدیده‌های عظیم و نادر در حیات اجتماعی به شمار میرود؛ آن گونه که نادر بودنش سبب ضعف در شناسایی و عظیم بودنش موجب موضع گیری‌های متناقض در برابر آن گردیده است. نکته‌ی مهم در تحلیل این پدیده، اصل تنوع و کثرت در حدود و ماهیت انقلاب هاست. به بیانی دیگر، هر انقلابی را ماهیتی است که نشانه‌ی هویت و مقاصد مطلوب آن محسوب می‌گردد.

انقلاب اسلامی ایران به عنوان انقلابی برای خدا و معنویت و ارزش‌ها نه تنها ریشه در اعتقادات اسلامی داشت بلکه محرک و هدف خود را در دین جستجو می‌کرد. اندیشه‌ی انقلاب اسلامی به عنوان نمونه‌ای تازه از نظام حکومتی در چشم‌انداز جهانی، که از سرچشمه زلال اسلام ناب نشأت گرفته بود، توانست در زمانی کوتاه مرز‌های محدود جغرافیایی را درنوردد و پیام اصلی خود را که همانا مبارزه با ظلم و ستم و برپایی حکومتی عادلانه بود، به دورترین نقاط جهان برساند. از دیگر سو، انقلاب اسلامی با شکستن انحصارگرایی در عرصه‌ی روابط بین الملل و برهم‌زدن معادلات جهانی و منطقه‌ای توانست اعتماد به نفس را در مسلمانان تقویت کند و با شالوده‌ریزی نظم بین المللِ فارغ از سلطه‌ی قدرت‌های استکباری براساس سیاست «نه شرقی نه غربی» بارقه‌ی امید را در دل میلیون‌ها مسلمان و مستضعف جهان بیدار نگه دارد.

اگر بخواهیم دستاورد‌های انقلاب اسلامی ایران را بررسی کنیم، بی‌شک در کنار دستاورد‌های داخلی، دستاورد‌های بین‌المللی عظیمی جلوه می‌کند که هریک به تنهایی برای موفق دانستن انقلاب قابل استناد است.

این اثر به قلم سید علی مرتضوی امامی زواره‌ای در شمارگان ۲۵۰۰ نسخه و ۲۲۴ صفحه در قطع پالتویی و در قالب «دانستنی‌های انقلاب برای جوانان» به همت مرکز اسناد انقلاب اسلامی روانه بازار نشر گردیده است.

۹. دستاورد‌های فرهنگی انقلاب اسلامی، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ۱۳۹۷

کتاب «دستاورد‌های فرهنگی انقلاب اسلامی» به قلم ساره جمالی زواره، در قالب دانستنی‌های انقلاب اسلامی برای جوانان، از سوی موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی راهی بازار نشر شد.

کتاب «دستاورد‌های فرهنگی انقلاب اسلامی» در قالب سه فصل، ضمن مروری اجمالی به معنا و مفهوم فرهنگ و به تبیین نگاه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری نسبت به این مقوله، دستاورد‌های انقلاب اسلامی در ایران و جهان را از بُعد فرهنگی مورد توجه قرار داده است.

فصل نخست کتاب به بررسی مفهوم فرهنگ و تعریف آن از دیدگاه اندیشمندان اسلامی، امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری پرداخته است.

در فصل دوم به بررسی دستاورد‌های فرهنگی انقلاب اسلامی در بُعد داخلی پرداخته شده است. نویسنده در این فصل اشاراتی به اهداف و برنامه‌های ساختار فرهنگی دارد و مولفه‌هایی همچون باستان‌گرایی، غرب‌گرایی و فرقه‌گرایی را مورد توجه قرار می‌دهد. بررسی عملکرد ساختار فرهنگی، نظام آموزشی، تربیتی و پژوهشی، وحدت حوزه و دانشگاه، تحولات روحی، فکری و ارزشی از دیگر بخش‌های این فصل است.

فصل سوم نیز به واکاوی دستاورد‌های فرهنگی انقلاب اسلامی در بُعد خارجی اختصاص دارد و موضوعاتی مانند احیای اسلام و تشیع، تجدید حیات معنوی و دینی، ترویج فرهنگ مردمسالاری دینی و ترویج فرهنگ استقلال‌خواهی و استکبارستیزی در این فصل مورد بررسی قرار گرفته است.

نخستین چاپ کتاب «دستاورد‌های فرهنگی انقلاب اسلامی» با شمارگان دو هزار و ۵۰۰ نسخه به بهای هشت هزار تومان از سوی موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.

۱۰. عصر شکوفایی: مقایسه قبل و بعد از انقلاب اسلامی در بیانات مقام معظم رهبری، سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، ۱۳۸۸

عبدالرحیم اباذری گردآورنده این کتاب، در این اثر به بررسی دستاورد‌های انقلاب اسلامی و مقایسه آن با قبل از انقلاب در بیانات رهبر انقلاب میپردازد.

در گزیده‌ای از این کتاب به یک جمله از بیانات مقام معظم رهبری در سال ۳۷۳ اشاره میکند:
بشایر - به هر طرف نگاه کنیم - زیاد است. کافی است کسانی عینک بدبینی را از چشم بردارند؛ مقداری هم به وضعیت گذشته این کشور و وضعیت کنونی کشور‌های که شبیه گذشته ما هستند، توجه داشته باشید و آن وقت به کشور جمهوری اسلامی ایران نگاه کنند؛ خواهند فهمید که انقلاب چه معجزه عظیمی صورت داده است. ما مثل آن مردمی هستیم که در آفتاب راه می‌رفتند و هیچ سایه‌ای وجود نداشت. یکی از دیگری پرسید: آفتابی که می‌گویند، کجاست؟ گفت: به پشت سر خود نگاه کن. نگاه کرد. سایه خود را دید. فهمید که آفتاب چیست. چون در داخل نظام جمهوری اسلامی، انسان با حقایق و واقعیت‌ها مانوس است، قدرت قضاوت مقایسه ای، ضعیف است؛ لذا یک نگاه برتر لازم است.۱۵/۱۰/۱۳۷۳، دردیدار جمعی از پاسداران

۱۱. دستاورد‌های انقلاب اسلامی، انتشارات مبلغان، ۱۳۸۵

کتاب دستاورد‌های انقلاب اسلامی ایران از شش فصل تشکیل شده است: دستاورد‌های سیاسی، دستاورد‌های فرهنگی، دستاورد‌های اجتماعی، دستاورد‌های اقتصادی، دستاورد‌های نظامی انتظامی و منابع و مأخذ. در مقدمه این کتاب آمده است: «هنگامی که در سال ۱۳۵۶ خیزش مجدد انقلاب اسلامی آغاز شد، گمان نمی‌رفت که پیروزی با چنین سرعتی بدست آید زیرا سردمداران رژیم طاغوت تصور می‌کردند که این حرکت را نیز می‌توانند سرکوب کنند. اما انقلاب روز به روز وسعت گرفت و اگرچه آمریکا حامی و اداره‌کننده اصلی رژیم را وادار به مداخله و طراحی مهار انقلاب کرد، باز هم گمان می‌رفت که انقلاب به ثمر نشیند. جرج بال طراحی و سیاستمداران معتبر آمریکایی هفت طرح را برای جلوگیری از پیروزی انقلاب طراحی کرد و با قاطعیت اعلام نمود که در یکی از این مراحل این جنبش کنترل خواهد شد. اما انقلاب مراحل تکامل خود را پله‌پله، با کمترین خسارت و با سرعتی بی‌نظیر طی کرد و با شکست طاغوت اولین ثمره خود را در چشم جهانیان نشانده و همگان را به حیرت انداخت. با این پیروزی، ژاندرام آمریکا در منطقه و هم‌چنین ابهت آن به عنوان یک ابرقدرت حافظ رژیم‌های دست‌نشانده از بین رفت؛ لذا به توطئه برای شکست نظام نوپای اسلامی پرداخت، طراح‌های متعدد کودتا، جاسوسی، خرابکاری، نفوذ دادن عوامل خودفروخته در ارگان‌های حساس کشور، ساماندهی بقایای رژیم در داخل و خارج کشور و حمایت از آنها، تجهیز و تقویت گروهک‌های وابسته ضد انقلاب، طراحی تجزیه کشور و جنگ داخلی، ایجاد تفرقه و شبهه در بین مردم، حمله نظامی طبس، محاصره اقتصادی، تلاش برای انزوای ایران در مجامع بین‌المللی و بالاخره تشویق، حمایت و تقویت عراق برای حمله نظامی گسترده به کشور، گوشه‌ای از این تلاش‌های بی‌ثمر آمریکاست. انقلاب در هر رویارویی با اتکال به خداوند بزرگ، توسل به ذات مقدس معصومین (ع)، مدیریت الهی امام خمینی (ره) و سپس رهبر معظم انقلاب و ایثار، ایمان و هوشمندی مردم شجاع کشور ثمرات خود را ظاهر کرد و الگویی الهی برای شکست رژیم‌های فاسد و اداره کشور براساس عدالت اجتماعی و حرکت در مسیر رشد و اعتلا شد، لذا مرز‌های کشور را در نوردید و امید و ملجای برای مستضعفان جهان گشت.»

کتاب «دستاورد‌های انقلاب اسلامی ایران» با ۲۷۰ صفحه و شمارگان سه هزار نسخه در سال ۱۳۸۵ منتشر و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

۱۲. چرا از ایران نمی‌آموزیم، انتشارات زمزم هدایت، ۱۳۸۶

کتاب «چرا از این نمی‌آموزیم؟» توسط انتشارات زمزم هدایت در ۷۲ صفحه منتشر و پس از آن پایگاه اطلاع رسانی دستاورد‌های انقلاب اسلامی جمع آوری، تدوین و منتشر شده است. در این کتاب گفته‌ها و نوشته‌های سیاستمداران، دانشمندان و ... خارجی در مورد دستاورد‌های انقلاب اسلامی ثبت شده و گاه به مناسبت موضوع توضیحی در پاورقی داده شده است. پایگاه اطلاع رسانی دستاورد‌های انقلاب اسلامی در سال ۱۳۸۷ به مناسبت سی امین سالگرد پیروزی انقلاب به ترتیب این کتاب را بر روی سایت اینترنتی خود قرار داده است که علاقه‌مندان میتوانند این کتاب را بر روی پایگاه اینترنتی دستاورد‌های انقلاب اسلامی به نشانی www.dastavardha.com دریافت و مطالعه نمایند.

۱۳. کرانه‌های نور، موسسه قدر ولایت، ۱۳۸۲،

۹۲ دستاورد انقلاب اسلامی، موسسه قدر ولایت، ۱۳۸۳
ارمغان انقلاب: تلخیصی از ۹۲ دستاورد انقلاب اسلامی، مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، ۱۳۸۶
در ابتدا کتابی با عنوان کرانه‌های نور توسط موسسه قدر ولایت تنظیم شد که در آن ۱۷۳ دستاورد انقلاب اسلامی با نیم نگاهی به اندیشه‌های امام و رهبری بیان شده بود. این کتاب پس از بازنگری و تلخیص با عنوان ۹۲ دستاورد انقلاب اسلامی توسط انتشارات قدر ولایت در سال ۱۳۸۳ منتشر شد.

در ادامه این اثر توسط مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما مورد بازبینی قرار گرفت و این بار با نام ارمغان انقلاب؛ تلخیصی از ۹۲ دستاورد انقلاب اسلامی در سال ۱۳۸۶ توسط حسین اسحاقی به زیور طبع آراسته شد که تا سال‌ها عملا منبع و مرجع بسیاری از مقالات و آثار مطبوعاتی قرار گرفت.
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
کتاب شناسی بسیار جامعی بود.
خیلی دنبال این مطلب بودم.
خدا قوت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
ممنون
ارسال نظر
captcha