اخیرا در فضای مجازی فیلمی با عنوان «شادی سربازان» در هنگام تمرین و نواختن سربازان منتشر شده است که بارخورد‌های عمومی بسیاری به ویژه در فضای مجازی داشته است؛ در گستردگی انتشار این فیلم به جرات می‌توان گفت کمتر شخص درگیر با شبکه‌های اجتماعی وجود دارد که این فیلم را ندیده باشد.
گروه تعلیم و تربیت فرهنگ سدید –علی فلاحی: اخیرا در فضای مجازی فیلمی با عنوان «شادی سربازان» در هنگام تمرین و نواختن سربازان منتشر شده است که بارخورد‌های عمومی بسیاری به ویژه در فضای مجازی داشته است؛ در گستردگی انتشار این فیلم به جرات می‌توان گفت کمتر شخص درگیر با شبکه‌های اجتماعی وجود دارد که این فیلم را ندیده باشد حتی در این باره پای رسانه‌های ملی نیز به داستان باز شده و هر رسانه با توجه به خط و مشی مشخص خود عنوان و تیتری را برای آن در نظر گرفته است. ماجرای این کلیپ از جایی آغاز شد که تعدادی سرباز در حاشیه تمرین نوازندگی با هیجان خاصی و بدون هیچ بهانه‌ای در حال نواختن و شادی هستند و این ویدئو پس از مدتی در صحفحه شخصی یکی از حاضران در فیلم بازنشر شد و طبق اظهارات خود فرد نگرانی‌هایی از انتشار گسترده این ویدئو در میان افراد حاضر در فیلم بابت برخورد‌های انضباطی احتمالی صورت گرفت. بلافاصله پس از انتشار این کلیپ کوتاه و بازتاب گسترده آن، فضا سازی‌ها از احتمال برخورد پادگانی با این سربازان در جامعه آغاز می‌شود و کاربران در صفحات خود از احتمال بالای برخورد شدید و قهرآمیز با افراد حاضر در این فیلم نوشتند. ولی خوشبختانه اظهار نظر به موقع ریاست اداره سرمایه انسانی سرباز نیرو‌های مسلح اجازه هر گونه دخالت غیرکارشناسی و فضاسازی مسموم علیه خدمت سربازی توسط معارضین را گرفت. سردار کمالی در این باره با انتشار پیامی، نوشت: «ان‌شاءالله سربازان وطن همیشه شاد و دلخوش و سرزنده باشند. عده‌ای گلایه‌مند هستند و خودشان دست در دست دشمن باعث نفاق بین یگان‌ها هستند. یک کلیپ ساده شادی از سربازان که حتما در هر جایی صورت می‌گیرد، اما فیلمش پخش نمی‌شود. فکر کنید جوان خودتان است! حق شادی ندارد؟ دشمن‌شادکن نباشیم.»

این دیدگاه موجب شد که گمانه زنی‌های منفی تبدیل به واکنش‌های مثبت در جامعه شده و پیام سردار کمالی در صفحات فضای اجتماعی با شور اشتیاق بازنشر داده شود. در حقیقت می‌توان این برخورد را یک نشانه مثبت در آمادگی ذهنی برای ایجاد جنبش همراه سازی مسئولان حوزه سیاستگذاری در راستای تحولات اساسی و خوشایندسازی در خدمت سربازی دانست.

خدمت سربازی به تعبیر رهبر معظم انقلاب از نیاز‌های اساسی و ضروری در کشور است که جوانان ما باید با شوق و علاقه به سوی آن بشتابند. در دکترین دفاعی کشور، خدمت سربازی به عنوان بدنه اساسی و مهم نیرو‌های مسلح در نظر گرفته شده است. اگر چه نظام موجود نیازمند اصلاحات ساختاری و اساسی در این حوزه است و براساس بررسی‌های صورت گرفته ضرورت دارد، تحولات بنیادین در خدمت سربازی با همیاری فرماندهان و سیاستگذاران این حوزه انجام شود و در این زمینه همراهی جامعه نیز از پیش نیاز‌های ضروری است.

یکی از مهمترین راهبرد‌ها در ایجاد تحول و دگرگونی مثبت در فرایند خدمت سربازی مساله "خوشایندسازی" است. بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد جوانان ذکور کشور با توجه به اینکه تا قبل از اعزام به خدمت هیچ گونه تصوری از فضای داخلی پادگان‌ها و نوع روابط و تعاملات گروهی در فضای نظامی ندارند هنگام ورود اولیه به محل پادگان و همچنین ماه‌های اولیه خدمت لحظات پراسترس همراه با اضطراب را تجربه می‌نمایند که هم موجب اخلال در بازدهی عملکرد درون سازمانی و هم موجب افزایش تنش‌های روحی می‌شود. از دیگر پیامد‌های این مساله شکل گیری تصورات منفی نسبت به پدیده خدمت سربازی در افکار عمومی جامعه است در حالی که این موضوع کاملا مغایر با فرهنگ سازمانی درونی مجموعه نیرو‌های مسلح است. براساس بررسی‌های صورت گرفته یکی از علل مهم گرایش به انواع جرائم در سربازان نیز ناخوشایندی محیطی در فرایند خدمت سربازی است.

دوران پیش از انقلاب اسلامی مطرح کردن موضوع خوشایند سازی و هرگونه اعلام نظر مشابه، جرم تلقی می‌شد و هیچ شخصی حق اظهار نظر در این زمینه را نداشت، اما امروز رهبر معظم انقلاب مساله خوشایند سازی در خدمت سربازی را مطرح کرده و مهمترین اقدامات لازم در این زمینه را گوشزد فرموده اند که لازم است با توجه به تاکیدات فرمانده کل قوا، این موضوع پیگیری شود و خوشایند سازی به مفهوم واقعی آن انجام شود.

باید در نظر داشت اکثریت قالب افرادی که در نیرو‌های مسلح مشغول انجام خدمت وظیفه هستند از طیف جوانان بوده و از این رو فرصت بی نظیری در اختیار فرماندهان و مدیران مربوطه قرار دارد تا خلا‌ها و کژکارکردی‌های نظام تعلیم و تربیت، سبک زندگی، نشاط، بصیرت، معنویت، معرفت دینی و... در کشور را به سهم خود بهبود بخشیده تا جوانان و سرمایه‌های این مرز و بوم پس از انجام خدمت سربازی به عنوان یک عنصر سازنده و مفید زمینه ساز پیشرفت و تعالی بخش ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی در کشور باشند.

البته تحقق این موضوع نیازمند مواجهه کارشناسی شده با موضوع و برنامه ریزی راهبردی در این زمینه است.
ارسال نظر
captcha