پایگاه تحلیلی فرهنگ سدید

تاریخ انتشار: ۱۴:۲۸ - ۲۲ دی ۱۳۹۷
به گزارش فرهنگ سدید، سی و نهمین نشست شنبه‌های انقلاب صبح امروز شنبه ۲۲ دی ماه با موضوع «صدا و سیما» با هدف تبیین دستاورد‌های چهل ساله انقلاب اسلامی در این حوزه در محل سالن جلسات مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما برگزار شد.

براساس این گزارش، در این مراسم رضا علیدادی، معاون توسعه و فناوری سازمان صدا و سیما، عبدالکریم خیامی رئیس مرکز طرح و برنامه ریزی سیمای سازمان صداوسیما، سید عباس فاطمی رئیس مرکز سیمای استان‌ها و جانشین ستاد مرکزی چهل سالگی انقلاب در سازمان صدا و سیما و علی طلوعی رئیس مرکز تحقیقات و افکار سنجی سازمان صدا و سیما به سخنرانی پرداختند.

پوشش ۹۸ درصدی فرستنده‌های دیجیتال صدا و سیما در کشور/ خوداتکایی ۱۰۰ درصدی در زیرساخت‌های رسانه ملی به برکت انقلاب اسلامی/ رشد ۵۰۰ درصدی ایستگاه‌های پخش رادیویی بعد از انقلاب اسلامی/ پخش ۱۵۰۰ ساعته شبکه‌های تلویزیونی در کشور / تعجب شرکت اینتل از نبوغ دانشجویان دانشگاه شریف

رضا علیدادی، معاون توسعه و فناوری سازمان صدا و سیما در ابتدای این نشست اظهارداشت: مدل تلاش صدا وسیما در زمینه زیرساخت‌های فناوری رسانه ملی، الگویی برای دستگاه‌ها مشابه و ارگان هاست.

وی ادامه داد: در دهه سوم انقلاب، زیرساخت‌های رسانه ملی تکمیل شد و از دهه چهارم به تغییر نسل زیرساخت‌ها مشغول هستیم تا توسعه مجدد صورت گیرد تا آرام آرام وارد نسل دیگری از فناوری‌ها شویم.

علیدادی با بیان اینکه اولین نسل فرستنده‌های تلویزیونی و رادیویی از سال ۳۷ به صورت رسمی در کشور ایجاد شد، اما از سال ۴۸ اقدامات نهایی صورت گرفت، تصریح کرد: قبل از انقلاب تنها دو شبکه تلویزیونی در کشور فعال بود که یکی تنها به تهران اختصاص داشت و دیگری به صورت ملی پوشش داده می‌شد که پوشش آن نیز ۵۰ درصد بود.

معاون توسعه و فناوری سازمان صدا و سیما اضافه کرد: فرستنده‌های تلویزیونی با ۱۱۱ کیلو وات مشغول فعالیت بود که در زمینه رادیویی به ۷۲ کیلو وات می‌رسید، اما در دهه سوم انقلاب با توسعه شبکه‌های استانی و ملی، به ۷ شبکه FM رسیدیم که سهم شرکت‌های خارجی در این توسعه ۲۰ درصد بود و ۸۰ درصد این پیشرفت با اتکا به توان داخل رقم خورده بود.

وی گفت: قبل از انقلاب طراحی اولیه، خرید، نصب، راه اندازی و بهره برداری زیرساخت‌ها تماماً توسط خارجی‌ها صورت می‌گرفت و حتی تا سال ۵۷ دکل بندی‌های توسط نیرو‌های آلمانی، فرانسوی و آمریکایی صورت می‌گرفت و ایرانی‌ها تنها اپراتور بودند.

علیدادی با بیان اینکه از دهه چهارم انقلاب به سمت توسعه سیستم‌های دیجیتال حرکت کردیم، افزود: در ابتدای امر ۶۶ دستگاه خارجی خریداری شد و مابقی تجیزات لازم توسط شرکت‌های داخلی تولید شد و حتی طراحی، خرید، نصب، راه اندازی و بهره برداری از دستگاه‌های خارجی نیز توسط شرکت‌های داخلی صورت گرفت.

معاون توسعه و فناوری سازمان صدا و سیما با اشاره به اینکه امروز ۳۳ شبکه ملی در کشور در حال پخش محتواست، تصریح کرد: قبل از انقلاب سهم خارجی‌ها در طراحی‌های سازمان صدا و سیما ۱۰۰ درصد بود، اما پوشش ۵۰ درصدی را در کشور شاهد بودیم، اما در دهه ۸۰ پوشش کامل شد و در ۵ سال نخست دهه چهارم نیز پوشش دیجیتال، به ۹۵ درصد رسید و توسعه این امر همچنان ادامه دارد.

وی اضافه کرد: در زمان ورود تلویزیون‌های LCD به کشور بسیاری نگران بودند که کیفیت پخش تصاویر رسانه ملی در این گیرنده‌ها به صورت برفکی باشد، اما با توسعه زیرساخت‌ها به دیجیتال، امروز کیفیت بسیاری بالای پخش را شاهد هستیم که موجب حفظ و ارتقای مخاطبان شده است.

علیدادی اضافه کرد: تا سال ۵۷، ۲۵۰ ایستگاه فرستنده، ۲۵۰ فرستنده آنالوگ و ۷۰ ایستگاه FM داشتیم که در دهه اول انقلاب این رقم به ۵۰۰ ایستگاه، ۸۰۰ فرستنده زمینی و ۲۵۰ فرستنده FM رسید و در نهایت در دهه چهارم شاهد فعالیت ۱۱۵۰۰ فرستنده آنالوگ در کشور هستیم و در زمینه توسعه زیرساخت دیجیتال نیز شاهد فعالیت ۴۰۸۰ فرستنده دیجیتال هستیم.

معاون توسعه و فناوری سازمان صدا و سیما ادامه داد: توان معرفی و ارسال فرستنده‌های آنالوگ نیز از ۱۱۱ کیلو وات به ۲۴ مگاوات رسیده است و پوشش دیجیتال نیز به ۹۵ درصد رسیده است.

وی گفت: اگر به سمت تولید داخل در زمینه زیرساخت‌های سازمان صداوسیما نمی‌رفتیم این میزان توسعه و پیشرفت محقق نمی‌شد و در این زمینه توانستیم شعار «ما می‌توانیم» را محقق کنیم به طوری که امروز حتی به فکر صادرات این توان نیز افتاده ایم در حالی که قبل از انقلاب تمام امور توسط خارجی‌ها انجام می‌شد.

علیدادی ادامه داد: در ایران شاهد گرم‌ترین و سردترین نقطه در برخی ایام سال هستیم و آلودگی هوای بسیاری وجود دارد لذا تجهیزات تولید شده توسط متخصصان ایرانی قابلیت صادرات به دیگر کشور‌های جهان را دارد.

معاون توسعه و فناوری سازمان صدا و سیما گفت: قبل از انقلاب ۲۷ فرستنده رادیویی موج متوسط با پوشش ۷۰ درصدی و مجموع قدرت ۴ هزار کیلو واتی فعالیت داشت که در مجموع ۸ برنامه را در طول ۲۴ ساعت پخش می‌کرد، اما بعد از انقلاب رشد ۵۰۰ درصدی ایستگاه‌ها را شاهد هستیم و در هراستان نیز ایستگاه موج متوسط ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه تا سال ۷۴ و ۷۵ دکل‌های سازمان از کانادا وارد می‌شد، افزود: امروز تمامی تجهیزات مورد نیاز رسانه ملی در داخل تولید می‌شود.

علیدادی گفت: مانیتورینگ هوشمند قبل از انقلاب تنها در ۴ نقطه انجام می‌شد، اما در حال حاضر به ۱۷ نقطه رسیده است و بناست تا ۲ سال آینده با هوشمندسازی کلیه زیرساخت‌ها بدون نیاز به گزارش مخاطب، هر شبکه از فرآیند خرابی سیستم‌های خود با خبر شود.

معاون توسعه و فناوری سازمان صدا و سیما تصریح کرد: ۲۸۰ شبکه تلویزیونی و ۱۶۵ شبکه رادیویی به صورت ماهواره‌ای پخش می‌شود و در سیستم ایرانست که همطراز عرب ست در حال فعالیت است، ۱۳۷ شبکه تلویزیونی و ۷۴ شبکه رادیویی در حال پخش هستند.

وی با اشاره به توسعه و پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه سیستم‌های سیگنال رسان زمینی افزود: برای اولین بار در انتخابات سال ۹۰ که معاندان این گونه القا می‌کردند که تصاویر رسانه ملی از فرایند انتخابات ضبط شده است، خلاقیت و نوآوری نیرو‌های داخلی موجب شد که در یک قاب تلویزیونی ۳۳ تصویر زنده از استان‌های کشور پخش شود و فرایند انتخابات را به تصویر بکشد که موجب غافلگیری دشمنان شد.

علیدادی ادامه داد: ظرفیت ارتباطات زنده امروز به داخل شهر‌های کوچک و حتی روستا‌ها رسیده است.

معاون توسعه و فناوری سازمان صدا و سیما گفت: در سال ۵۷، ۱۵ مرکز پخش تلویزیونی با ۳۲ استودیو در کشور فعال بود که ۱۴ استودیو آن در تهران قرار داشت و این رقم در سال ۹۷ به ۳۲ مرکز پخش با ۹۹ استودیو رسید که تنها ۴۸ استودیو آن در تهران است و در حوزه رادیو نیز ۱۷ استودیو ملی داشتیم که در سال ۹۷ به ۶۲ استودیو رسیده است و استودیو‌های استانی نیز از ۶۹ استودیو به ۷۱ استودیو رسیده است که البته استودیو‌های موجود نیز تماما از لحاظ ساختمان و بنا احیا شد.

وی ادامه داد: قبل از انقلاب ۳ رادیوی ملی در کشور فعال بود که امروز به ۱۶ شبکه رادیویی رسیده است و تنها ۲ شبکه تلویزیونی داشتیم که امروز به ۲۰ شبکه تلویزیون ملی رسیده است به طوری که در مجموع امروز دارای ۶۵ شبکه رادیویی ملی و استانی و ۸۸ شبکه تلویزیونی ملی و استانی هستیم.

علیدادی گفت: برخی از شبکه‌های تلویزیونی کمتر از ۲۴ ساعت فعال است که در مجموع شاهد پخش ۱۵۰۰ ساعته شبکه‌های تلویزیونی هستیم که علی رغم رشد ۵ یا ۶ برابری زیرساخت‌ها حاصل شده است که نشان از بهره برداری بالای رسانه ملی از ظرفیت هایش است.

معاون توسعه و فناوری سازمان صدا و سیما افزود: قبل از انقلاب قادر به ساخت استودیو نبودیم، اما امروز بسیاری از کشور‌های منطقه شبکه‌های تلویزیونی خود را با مشاوره‌های متخصصان ایرانی از ابتدا تا انتها بنا می‌کنند که این ظرفیت مهندسان ایرانی از انجام صفر تا صد این پروژه‌های در جهان نادر است.

وی در خاتمه سخنان خود خاطرنشان کرد: در بازی‌های جام جهانی تکنولوژی نمایش بازی از دید بازیکن اجرایی شد که توسط شرکت اینتل طراحی شده بود و امروز دانشگاه شریف ایران همین تکنولوژی را با تعداد دوربین کمتر طراحی کرده است که موجب شگفتی سازندگان آن در شرکت اینتل شده است.

دو شبکه آنالوگ نیمه وقت قبل از انقلاب به ۱۷ شبکه دیجیتال عمده تمام وقت پس از انقلاب اسلامی افزایش یافته است/ تمام شبکه‌های تخصصی و اختصاصی محصول انقلاب اسلامی است/ رژیمی که قبل از انقلاب اسلامی خود را وابسته به تاریخ می‌دانستند حتی یک سریال تاریخی نساختند/ صدا و سیما سالانه ۷۲۰۰ دقیقه انیمیشن تولید می‌کند

در ادامه این نشست عبدالکریم خیامی رئیس مرکز طرح و برنامه ریزی سیمای سازمان صداوسیما طی سخنانی اظهار کرد: بی شک که در این جلسه نمی‌توان تمام دستاورد‌های انقلاب اسلامی و تلاش‌های شبانه روزی متخصصان داخلی در حوزه صدا و سیما را بیان کرد و آنچه بیان می‌شود، نکات و سرفصل دستاوردهاست.

وی ادامه داد: سال ۵۷ تنها دو شبکه تلویزیونی آنالوگ در ایران فعال بود که این دو شبکه نیز به صورت ۲۴ ساعته برنامه پخش نمی‌کرد و محدود بود، اما امروز ۱۷ شبکه سراسری دیجیتال که عمده آن‌ها ۲۴ ساعته هستند در سه حوزه شبکه عمومی، تخصصی و اختصاصی در حال فعالیت هستند که برخی از آن‌ها به صورت HD و FULLHD در حال پخش هستند که به طور نمونه می‌توان در این حوزه شبکه سه سیما را نام برد.

خیامی با اشاره به حمله شبکه‌های ماهواره‌ای به انقلاب اسلامی گفت: توسعه شبکه‌های ماهواره‌ای علیه انقلاب و مردم ایران، در طول تاریخ بی سابقه است به طوری که امروز صدا و سیما در مقابل بالغ بر ۲۰۰ شبکه ماهواره‌ای که ۱۳۷ شبکه آن فارسی زبان و ۴۴ شبکه آن مخصوص فیلم و سریال هستند، ایستادگی کرده است. این هجمه عجیب علیه ایران، علیه هیچ کشور دیگری سابقه ندارد.

رئیس مرکز طرح و برنامه ریزی سیمای سازمان صداوسیما با اشاره به پیشرفت‌های انجام شده در این چهاردهه گفت: به رغم همه مشکلات از نظر تحریم، هجمه فرهنگی، سنگ اندازی‌ها و... و علیرغم اینکه در کل دنیا به طور میانگین تعداد بیننده تلویزیون کاهش یافته و روند کاهشی داشته است، اما تلویزیون جمهوری اسلامی ایران، توانسته از ثبات مخاطب برخوردار باشد که این موضوع را نظرسنجی‌های بین المللی و داخلی نیز تایید کرده و گواهی می‌دهد.

خیامی با اشاره به دستاورد‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در حوزه فیلم و سریال گفت: قبل از انقلاب در هفته، تنها یک فیلم سینمایی و دو سریال پخش می‌شد که یکی از آن‌ها خارجی بود، اما در دهه چهارم انقلاب اسلامی روزانه فیلم و سریال که عمده آن‌ها تولید داخل است در سه نوبت صبح، ظهر و شب در حال پخش است و دو شبکه صدا و سیما به صورت اختصاصی در حال پخش فیلم و سریال هستند.

رئیس مرکز طرح و برنامه ریزی سیمای سازمان صداوسیما ادامه داد: از نظر محتوا نیز موضوعات مبتذل و گرایش دار به فرهنگ بیگانه و غربی و پخش‌های کپی شده ناقص با محتوای فیلم‌های پس از انقلاب اسلامی که گرایش‌های خانواده محور با رویکرد مفاهیم دینی و مذهبی دارد، قابل مقایسه نیست.

وی افزود: پس از انقلاب اسلامی رویکرد فیلم و سریال‌ها خانواده محور شد و فیلم ساز‌های کشور توانستند شکل‌های شخصیتی مانند شیطان و فرشته را به تصویر بکشند که این ابداعی نو در زمینه سیما است. ساخت سریال‌های تاریخی نیز قبل از انقلاب اسلامی اصلا مفهومی نداشت، اما امروز سریال و فیلم‌های سینمایی بسیاری با موضوعات تاریخی در خصوص شخصیت‌های دانشمندان بزرگ، شخصیت‌های فرهنگی و مذهبی ساخته می‌شود.

خیامی تصریح کرد: افرادی که قبل از انقلاب اسلامی خود را وابسته به تاریخ می‌دانستند و ادعا داشتند که وابستگی تاریخی دارند، حتی یک سریال با عنوان تاریخی نساخته اند.

رئیس مرکز طرح و برنامه ریزی سیمای سازمان صداوسیما با بیان دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه شبکه تخصصی و اختصاصی گفت: شبکه‌های تخصصی و اختصاصی پس از انقلاب اسلامی ایجاد شده اند. این شبکه‌ها یا محتوای تخصصی ارائه می‌دهند مانند شبکه سلامت که موضوع اختصاصی سلامت، بهداشت و درمان را پیگیری می‌کند و یا مانند شبکه پویا که مخاطب اختصاصی و خاص دارد.

وی ادامه داد: شبکه اختصاصی پویا که در ابتدا قرار بود تنها انیمیشن پخش کند، امروز تخصصی شده است به طوری که نوبت صبح را ویژه خردسالان و بعد از ظهر برای نونهالان برنامه پخش می‌کند. شبکه امید نیز برای نوجوانان راه اندازی شده است.

خیامی تصریح کرد: امروز صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برای همه اقوام، گویش ها، استان ها، جغرافیا و تخصص‌ها در حال ارائه برنامه است و سراسر ایران را پوشش می‌دهد.

رئیس مرکز طرح و برنامه ریزی سیمای سازمان صداوسیما با اشاره به تولید محتوا و جریان سازی توسط صدا وسیما پس از انقلاب اسلامی گفت: لازم است یادآوری کنیم که قبل از انقلاب روز مادر را از کدام منبع خارجی گرفته بودند و در این روز چه جایگاهی به مادران نسبت داده می‌شد و دختران ما در چه مسابقاتی شرکت می‌کردند؛ اما امروز فرهنگ سازی روز مادر در شبکه‌های صدا و سیما انجام شده است و در این روز به مادران، منزلت و جایگاه بالا داده شده است. این موضوع در دیگر روز‌های گرامی داشت نیز به همین صورت جریان سازی شده است.

وی ادامه داد: برنامه‌هایی که صدا و سیما در آن جریان سازی می‌کند، بی نظیر است و توانسته در همه حوزه‌های فرهنگی، مذهبی، اجتماعی و... فرهنگ سازی داشته باشد.

خیامی با بیان اینکه دستاورد‌های فنی صدا و سیما نیز چشمگیر بوده و ما امروز جزو محدود تولید کنندگان تجهیزات صدا و سیما هستیم، گفت: امروز ایران یکی از بزرگترین شهرک‌های سینمایی منطقه را دارد که برنامه توسعه و گسترش آن نیز در حال تدوین و اجرا است. امروز شهرک غزالی که بازدید آن نیز برای عموم آزاد است، دارای لوکیشن‌های ثابت است و در کنار آن نمایشگاه‌های عروسکی و لباس نیز برپاست.

رئیس مرکز طرح و برنامه ریزی سیمای سازمان صداوسیما در پایان اظهارات خود با اشاره به دستاورد‌های صدا و سیما در حوزه انیمیشن گفت: با وجود آنکه ۲۵ سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی انیمیشن در جهان ساخته می‌شد، اما نظام پهلوی تنها ۸ ساعت انیمیشن ساخت، اما امروز هرساله ۷۲۰۰ دقیقه انیمیشن در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تولید می‌شود و این دستاورد حاصل توجه ویژه مقام معظم رهبری است که توصیه کردند باید یک مرکز مجزا برای ساخت انیمشین داشته باشیم، از این رو مرکز باد صبا ایجاد شد. امروز شخصیت‌های انیمیشنی ما از قاب تلویزیون خارج شده اند و برروی جلد کتاب ها، دفترها، کیف و اسباب بازی‌ها و... نشسته اند.
 
 
صدا و سیما خط مقدم جنگ نرم است/ صدا و سیما با راه اندازی ۱۴۰ شبکه رادیویی و تلویزیونی با ۳۰۶ شبکه ماهواره‌ای علیه خود مقابله می‌کند/ تولید ۳۵۳ هزار دقیقه برنامه ویژه پاسداشت چهل سالگی انقلاب اسلامی در رسانه ملی/ ۵۰۰ دقیقه سرود و ۵۲ نماهنگ ویژه چهل سالگی انقلاب اسلامی تولید شده است/ بعد از انقلاب سریال‌های متعددی با رویکرد‌های خانواده محور در معاونت استان‌ها تولید شده است

در ادامه سید عباس فاطمی سید عباس فاطمی رئیس مرکز سیمای استان‌ها اظهارداشت: در مرکز استانها، برنامه‌های تولیدی صدا و سیما پرشور بوده است و تلاش شده تا آرشیو‌های ۴۰ ساله انقلاب در رسانه ملی بازبینی و بروزرسانی شود تا مجددا پخش گردد.

وی با اشاره به برنامه‌های پیش بینی شده رسانه ملی در راستای پاسداشت ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی، ادامه داد: مستند کارنامه انقلاب در استان‌ها به تبیین دستاورد‌های انقلاب می‌پردازد، برنامه ترکیبی کارنامه انقلاب نیز با حضور استانداران به معرفی دستاورد‌ها خواهد پرداخت، مستند رجال و شخصیت‌های انقلابی نیز در حال تولید است و در نهایت مستند‌هایی نیز در راستای معرفی دستاورد‌های انقلاب در موضوعات مختلف در حال تهیه است تا مردم بدانند راه‌های روستایی و شهری از ۹۰ کیلومتر  زمان انقلاب به ۱۰ هزار کیلومتر رسیده است.

فاطمی با اشاره به اینکه انقلاب ما رویکردی فرهنگی داشته است، تصریح کرد: دشمنان برای جلوگیری انقلاب در ابتدای پیروزی، جنگ ۸ ساله نظامی را به کشور تحمیل کردند که اگر این جنگ روی نمی‌داد، پیشرفت‌های عمرانی و آبادانی و یا توسعه‌های علمی و عدالت اجتماعی کشور، بیش از این‌ها بود.

رئیس مرکز سیمای استان‌ها ادامه داد: دشمن برای آن که با پیروزی انقلاب، منافعش به خطر افتاد، با تحمیل جنگی ۱۰ ساله به دنبال آسیب زدن به انقلاب بود، اما بعد از پایان جنگ دریافت که انقلاب دارای حیات فرهنگی است لذا به فکر تهاجم به این حیات افتاد که مقام معظم رهبری در ابتدای دهه ۷۰، به عنوان اولین نفر با تعابیری از قبیل: تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی و یا جنگ نرم از این تهاجم نام برده اند.

وی با اشاره به اینکه صدا و سیما خط مقدم جنگ نرم است، گفت: در جنگ نرم رسانه باید ابزار بُرنده و قوی داشته باشد و با فعالیت‌های به روز به مقابله و دفاع بپردازد که خوشبختانه امروز انقلاب علی رغم فعالیت ۳۰۶ شبکه علیه خود با فعالیت ۱۴۰ شبکه رادیویی و تلویزیونی که ۷۰ مورد آن در استان‌ها فعال است، در زمینه دفاع و مقابله موفق بوده است.

فاطمی گفت: شبکه‌های استانی به دلیل نزدیکی به مخاطبان در جذب و رضایت آنان موفق و تاثیرگذار بوده اند که توانسته در رویداد‌های مهم کشور مانند انتخابات، راهپیمایی ها، کمک به نیازمندانف شب‌های قدر، اعتکاف و ... موفق عمل کنند به طوری که در ماه رمضان گذشته مبلغ ۱۲۰ میلیارد تومان تنها در استان‌های محروم برای آزادی زندانیان و. کمک جمع شد.

رئیس مرکز سیمای استان‌ها گفت: در معاونت استان‌ها ۳۵۳ هزار دقیقه برنامه ویژه پاسداشت چهل سالگی انقلاب اسلامی با رویکرد‌های سریال، تله فیلم، مستند، موشن گرافیک، موسیقی، زیرنویس و ... طراحی و تولید شده است.

وی ادامه داد: ۵۰۰ دقیقه سرود و ۵۲ نماهنگ ویژه چهل سالگی انقلاب اسلامی تولید شده است که به زودی رونمایی می‌شود که نشان می‌دهد حرکت ملی با بهره گیری از ظرفیت‌های فرهنگی و رسانه‌ای کشور در زمینه آگاه سازی مردم و شبه زدایی در حال انجام است.

فاطمی با بیان اینکه قبل از انقلاب فیلم و سینمای کشور ماهیت خاص داشت، اما بعد از انقلاب سریال‌های متعددی با رویکرد‌های خانواده محور در معاونت استان‌ها تولید شده است، تصریح کرد: در این زمینه می‌توان به سریال مدینه، بانوی سردار و ... اشاره کرد همچنین ۶۷ سریال دیگر نیز با موضوع زنان، سبک زندگی و خانواده در حال نگارش و تولید است.

رئیس مرکز سیمای استان‌ها گفت: بعد از منویات مقام معظم رهبری در جمع کارگردانان به منظور توجه به مسائل ملی، مقاومت و دفاع مقدس، آثار متعددی در استان‌ها با موضوعات مختلف در حال تولید است به طور مثال سریال «روایت ناتمام» در اصفهان با رویکرد اقتصاد مقاومتی و سبک زندگی در حال تولید است، همچنین سریال «شهید بهشتی»، «ابوذر زمانه»، «شهید تجلایی»، «روز‌های بی قراری ۲»، «جلال»، «آینا»، «باران و بهمن»، «تقدیر»، «گوهرشاد» و ... در حال تولید و نگارش است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به بهانه پاسداشت ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی از دو سال قبل شروع به تولید برنامه کردیم که امیدواریم نهاد‌های فرهنگی در این زمینه پشتیبانی و حمایت‌های لازم را از رسانه ملی صورت دهند.
 
تقریباً تمامی دستاورد‌های صدا و سیما برای بعد از انقلاب است/ ثبات بینندگان صدا و سیما برخلاف تمامی تلویزیون‌های دیگر کشور‌ها

در پایان این نشست علی طلوعی رئیس مرکز تحقیقات و افکارسنجی سازمان صدا و سیما طی سخنانی اظهار داشت: در این چهاردهه مسیر طی شده در سازمان صدا و سیما یک مسیر مخاطب محور بوده و هست و این رویکرد در صدا، سیما، شبکه‌های برون مرزی و استانی نیز رعایت شده است.

وی افزود: پیشرفت‌های پس از انقلاب اسلامی به گونه‌ای بوده است که اکنون یک گزارش تطبیقی نمی‌توان داد، زیرا صدا و سیمای قبل از انقلاب به هیچ وجه قابل قیاس با صدا و سیمای بعد از انقلاب نیست. قبل از انقلاب تنها ۲ شبکه با ۸ ساعت برنامه وجود داشت، اما امروز ۶۰ شبکه با برنامه‌های تقریبا ۲۴ ساعته در حال پخش هستند.

طلوعی تصریح کرد: بهتر است بگوییم تمامی دستاورد‌های صدا و سیما برای بعد از انقلاب است.

رئیس مرکز تحقیقات و افکارسنجی سازمان صدا و سیما گفت: با توجه به متغیر‌های متفاوت همچون شبکه‌های بیگانه ماهواره‌ای فارسی زبان و فضای مجازی هنوز هم مخاطبان صدا و سیما تقریبا یک روند ثابت را طی می‌کنند و تعداد بینندگان ثابت است این درحالی است که در تمام دنیا مخاطبان تلویزیون روند کاهشی داشته است. ثبات در تعداد بیننده یکی از بزرگترین دستاورد‌های صدا و سیما محسوب می‌شود.

وی با بیان اهم اقدامات صدا وسیما پیرامون پاسداشت چهل سالگی انقلاب اسلامی، گفت: برای بیان دستاورد‌های چهل ساله صدا و سیما می‌توان به باز اندیشی محتوایی برنامه‌های متناسب با انقلاب اسلامی اشاره کرد. برخلاف قبل از انقلاب که محور تولیدات این سازمان خانواده سلطنتی بود، اولویت‌های صدا و سیما، انقلاب اسلامی شد.

طلوعی با اشاره به برنامه‌های صداو سیما به مناسبت چهل سالگی انقلاب گفت: در این راستا، پژوهش برای برنامه سازی، تدوین برنامه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و علمی، نظارت بر برنامه‌ها و طرح‌های چهل سالگی انقلاب، نگاه کلان به پروژه ها، اهداف، آرمان‌ها و دستاورد‌های انقلاب اسلامی، خوانش مخاطبان از انقلاب اسلامی از جمله برنامه‌های رسانه ملی برای پاسداشت چهل سالگی انقلاب است.

رئیس مرکز تحقیقات و افکارسنجی سازمان صدا و سیما در پایان خاطرنشان کرد: رصد رسانه‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان  و رصد فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در زمینه بازنمایی انقلاب اسلامی، آسیب شناسی برنامه‌های تولیدی صدا و سیما، انتشار آثار شبهه شناسی با محوریت برنامه‌های ماهواره ای، نظر سنجی و افکارسنجی مردم در باب شناخت انقلاب و دستاورد‌های آن و تحلیل مضمونی بیانات مقام معظم رهبری از دیگر برنامه‌هایی است که در چهل سالگی انقلاب در مرکز تحقیقات و افکارسنجی سازمان صدا و سیما انجام می‌شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ترین ها
آخرین عناوین