پایگاه تحلیلی فرهنگ سدید

تاریخ انتشار: ۱۴:۵۴ - ۲۲ دی ۱۳۹۷

به گزارش فرهنگ سدید، محمد قنبری، دبیر کمیته صداوسیما جنبش مردمی چهل سال پاسداشت انقلاب کبیر اسلامی در سی و نهمین نشست شنبه‌های انقلاب، دستاوردهای انقلاب اسلامی در این حوزه را تشریح کرد.

 

وی در ابتدای سخنان خود به دستاورد‌ها در حوزه صداوسیما اشاره کرد و مهم‌ترین دستاورد‌های انقلاب اسلامی در این حوزه را به شرح زیر اعلام کرد:

  • پیش از انقلاب کشور هیچ‌گونه الگوی ملی و بومی برای اداره رادیو و تلویزیون نداشت و رادیو و تلویزیون مقلد محض رویکردها و شیوه‌های رسانه‌ای آمریکا بود تا جایی که از دو شبکه تلویزیونی یکی از آن‌ها شبکه آمریکا نامیده می‌شد که بسیاری از برنامه‌های آن به زبان انگلیسی به زبان انگلیسی پخش می‌شد.
  • پس از پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) با طرح نظریه رادیو و تلویزیون دانشگاه عمومی است انقلاب بزرگی در عرصه نظریه‌پردازی و الگودهی رادیوتلویزیون در دنیا ایجاد کرد.
  • پیش از انقلاب اسلامی رادیو و تلویزیون صرفاً به‌عنوان ابزار تفریح و سرگرمی و انتشار اخبار مطرح بوده اما انقلاب اسلامی توقع جدیدی از رسانه را به کار ویژه‌های رسانه اضافه نمود و آن تعالی اخلاقی و علمی جامعه است.
  • بیش از انقلاب اسلامی به جهت بیگانگی تلویزیون بافرهنگ ملی و مذهبی مردم ایران، اکثریت مردم با تلویزیون قهر بودند ارتباط عموم مردم با تلویزیون از زمان پخش مستقیم صحنه ورود امام رحمت‌الله علیه به ایران در 12 بهمن 57 آغاز شد و ظرف مدت کوتاه تعداد تلویزیون‌های مردم از 500 دستگاه به میلیون‌ها دستگاه رسید.
  • قبل از پیروزی انقلاب اسلامی 93 درصد برنامه‌های تلویزیون غیر تولیدی و وارداتی بوده است و بیش از انقلاب بیش از 80 درصد تولیدی است.
  • رادیو و تلویزیون بیش از انقلاب مطلقاً اجازه نقد انتشار نظرات انتقادی مسائل نظام بین‌المللی و مشکلات حاکمیتی داخلی را نداشت.
  • رادیو و تلویزیون بیش از انقلاب به‌شدت تهران زده، پایتخت گرا، مرکزگرا بود و تصویری از مسائل مشکلات اقتصادی نقاط کشور در تلویزیون به‌اصطلاح ملی به نمایش گذاشته نمی‌شد.
  • تلاش اصلی رادیو و تلویزیون درگذشته تسلیم کردن مردم در برابر سلطه غرب و دور کردن آن‌ها از فرهنگ ملی و مذهبی با ارائه تصاویر جذاب و شیک، مخاطب پسند از دنیای غرب و تصاویر سیاه و کسل‌کننده از حوزه‌های ملی بود.
  • بسیاری از پدیده‌های آئینی و مذهبی و سنت‌های ملی توده‌های مردم قبل از انقلاب هیچ بازیابی در رادیو و تلویزیون ملی ایران نداشت.
  • در تلویزیون قبل از انقلاب معرفی دانشمندان و شخصیت‌های برجسته علمی و دینی به دلیل تمرکز دربار و خانواده شاه وجود نداشته است.
  • پیش از انقلاب مردم اعتمادی به اخبار و گزاره‌های القائی رادیو و تلویزیون نداشتند، اما در حال حاضر بیش از 70 درصد مردم، رادیو و تلویزیون را به‌عنوان منبع خبر قبول دارند.
  • با ظهور انقلاب اسلامی رادیو و تلویزیون از یک رسانه مقلد، دنباله‌رو به یک رسانه پیشتاز تبدیل شد.
  • پیش از پیروزی انقلاب اسلامی رسانه‌های ایران محدود و بخشی از جامعه ایرانی بودند ولی امروز رادیو و تلویزیون ایران مرجعیت جهانی دارد.
  • کارکرد تلویزیون قبل از انقلاب اسلامی القاء خودباختگی، عقب‌ماندگی، غرب شیفتگی، ترویج کالاهای خارجی و تحقیر تولید ملی بود ولی بعد از انقلاب اسلامی روحیه خودباوری، پیشرفت به رویکردهای رادیو و تلویزیون حاکم شد.

 

قنبری در ادامه به دستاوردهای انقلاب اسلامی در بخش سیما اشاره کرد که اهم دستاورد‌ها در این بخش به شرح زیر است:

  • پیش از انقلاب تلویزیون هر هفته حدود 30 ساعت فیلم پخش می‌کرد که 90% آن خارجی بود ولی در حاضر در هفته بیش از 1000 ساعت فیلم و سریال ایرانی پخش می‌شود.
  • رویکرد صداوسیما قبل از انقلاب اسلامی به سبک زندگی غربی و تضعیف جایگاه زن، خانواده و گسترش فحشاء پیش می‌رفت؛ ولی در حال حاضر با تولید بیش از 11.000 برنامه خانواده محور در سال، تلاش می‌شود نقش و جایگاه ویژه خانواده در فرهنگ اسلامی – ایرانی معرفی گردد.
  • قبل از انقلاب اسلامی موضوع سلامت در دستور کار رادیو و تلویزیون نبود ولی هم‌اکنون با تولید بیش از 10500 برنامه سلامت‌محور در سال صداوسیما نقش مهمی در ارتقاء سلامت ایفا کرده است.
  • توسعه جهشی ورزش و فراگیر شدن بسیاری از رشته‌های ورزشی بعد از انقلاب مدیون نقش مؤثر رادیو و تلویزیون در امر ورزش و تولید سالانه بیش از 10000 برنامه ورزشی و راه‌اندازی شبکه تخصصی 24 ساعته ورزش است.
  • قابلیت تلویزیون ایران به ساخت تولیدات داستانی و مستند فاخر در ابعاد جهانی مدیون پیروزی انقلاب و حاکمیت اسلامی است که آن را می‌شود در ساخت 600 مستند بلند و ده‌ها سریال فاخر تاریخی اثبات کرد.
  • پیش از انقلاب اسلامی تلویزیون در رده سنی کودک و نوجوان تولیدی نداشت و مصرف‌کننده برنامه‌های خارجی بود اما اینک با تولید سالانه بیش از 11000 ساعت برنامه کودک و نوجوان و بیش از 1000 ساعت پویانمایی و راه‌اندازی شبکه پویا غنی‌ترین برنامه‌های سالم و رشد دهنده کودکان را عرضه کند.
  • تعطیل شدن پایتخت بیشتر کشورهای اسلامی در زمان پخش سریال‌های دینی تلویزیون و کسب سالانه بیش از 20 جایزه جهانی در این عرصه نشانه دهنده کیفیت تولیدات در این حوزه است.
  • نقش‌آفرینی بی‌نظیر رادیو و تلویزیون در ایجاد آرامش، آگاهی بخشی همگانی بهنگام، مدیریت افکار عمومی و حفظ وحدت ملی در بحران‌ها و فتنه‌های پیچیده مانند فتنه 78 و 88 بیانگر کارآمدی و اعتماد عمیق مردم به رسانه ملی است.
  • صداوسیما با تولیدات تلویزیونی وزین و اخلاقی و تربیت نیروهای انسانی متعهد، جمع بین هنر روزآمد و دین‌مداری که قبل از انقلاب هیچ تصوری از آن نبود عینیت بخشید.
  • صداوسیما زمینه طرح محتواهای عمیق فلسفی، فکری و انتقال معارف حوزوی و دانشگاهی به توده‌های مردم فراهم کرده و منبرهایی با مخاطب میلیونی در جهت پاسخ به سؤالات و شبهات در تدارک دیده است.

 

وی همچنین به دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه صدا اشاره کرد که به شرح زیر است:

  • تعداد شبکه‌های رادیویی قبل از انقلاب بسیار محدود بوده ولی هم‌اکنون 71 شبکه رادیویی به‌صورت آنالوگ و دیجیتال بیش از 520 ساعت برنامه در روز با موضوعات و زبان‌های مختلف برای مخاطبان داخلی و خارجی تولید و پخش می‌نماید.
  • غلبه فرهنگ غرب در رادیو موسیقی مبتذل را در بالاترین جایگاه برنامه‌های آن قرار داده بود امروز نه‌تنها اکثر این برنامه‌های بی‌ارزش حذف‌شده بلکه تولید 50 هزار قطعه موسیقی با موضوعات ملی مذهبی و محلی توانسته است فرهنگ اصیل اسلامی- ایرانی را در قالب‌ هنر موسیقی برای مخاطبین ایرانی و خارجی ارائه دهد.
  • پرداخت جدی هم‌زمان رادیو به شعر و ادبیات فارسی و به لهجه‌ها و گویش‌های محلی اصالت فرهنگ ایرانی را در امواج بی‌سابقه تهاجم فرهنگی غرب حفظ کرده است.
  • تولیدات رادیویی مبتنی بر روانشناسی مخاطبین و با نگاه تخصصی تفاوت برنامه‌های صبحگاهی، ظهر گاهی، شامگاهی موجب شده که باوجود تنوع زیاد رسانه‌ای جذاب روزآمد رادیو کماکان مخاطبان خود را داشته باشد.
  • وی بابیان اینکه انقلاب اسلامی دستاوردهایی در حوزه آموزش و پژوهش در صداوسیما به دست آورده است به اهم این موارد اشاره کرد.
  • صداوسیما جزو معدود سازمان‌های رسانه‌ای در دنیا است که نیروهای موردنیاز خود را در دانشگاه تخصصی خود آموزش می‌دهد. 
  • پژوهش‌هاي انجام‌شده در مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما، منبع مهمي براي سياست‌گذاران، برنامه‌ريزان و برنامه‌سازان و همچنين استادان، دانشجويان، پژوهشگران و ديگر کارشناسان حوزه ارتباطات و رسانه‌ به شمار مي‌روند و نتايج اين پژوهش‌ها هم در حوزه‌هاي کاربردي و هم در گستره نظري و توليد دانش بومي، حائز اهميت است.
  • نتایج ارائه‌شده توسط مرکز افکار سنجی و نظرسنجی صداوسیما ازنظر دقت و کیفیت، رتبه برتر در میان مراکز مشابه کشور رادار است.
  • مدل تولید رسانه‌ای متناسب با سبک زندگی اسلامی به‌صورت علمی و کاربردی جهت استفاده تولیدکنندگان و تهیه‌کنندگان تدوین‌شده و مورداستفاده قرار می‌گیرد که این موضوع در تولیدات کشوری، منطقه‌ای و مسلمانان مرجعیت یافته است.
  • بلوغ و پختگی صداوسیما به شکلی است که فرآیند علمی- مهندسی مدیریت پیام را به شکل بومی انجام دهد و طرح‌های خود را متناسب با شرایط و نیازهای کشور به شکل مستقل پیاده‌سازی کند.

 

قنبری در بخش دیگر از سخنان خود به دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه شبکه‌های استانی و برون‌مرزی اشاره کرد که مهم‌ترین دستاوردها در این حوزه را شرح داد:

  • با پیروزی انقلاب اسلامی 15 مرکز رادیویی و تلویزیونی استانی که صرفاً انتشار تولیدات تهران را بر عهده داشتند به 34 شبکه رادیویی و 34 شبکه تلویزیونی با هویت مستقل باقابلیت تولید و نشر متناسب با نیازهای محلی توسعه‌یافته‌اند.
  • استقلال صداوسیمای استان‌ها و تولید برنامه‌های محلی با بهره‌گیری از فرهنگ بومی هر منطقه نقش زیادی در حفظ زیبایی‌ها و جذابیت‌ها فرهنگ متنوع قومی و محلی داشته و از تاراج رفتن ثروت فرهنگی ملت و فراموش‌شدن سنت‌ها، گویش‌ها و نواهای محلی و بومی جلوگیری کرده است.
  • قبل از انقلاب تولیدات تلویزیونی داخلی فقط در مرکز کشور و در تهران صورت می‌پذیرفت و استان‌ها نقشی در تولیدات داخلی نداشتند ولی هم‌اکنون با بسترسازی مناسب از ظرفیت‌ها و استعدادهای ارزشمند استان‌ها نه‌تنها در تولید برنامه‌های محلی خودکفا هستند بلکه بسیاری از تولیدات استانی قابلیت پخش در شبکه‌های ملی رادارند.
  • تأسیس 12 شبکه تلویزیونی و 8 شبکه رادیویی برون‌مرزی و جذب قریب به 500 میلیون مخاطب از شاهکارهای رسانه‌ای بعد از انقلاب است.
  • تولید سالانه قریب به 70 هزار ساعت برنامه با زبان‌های مختلف رایج جهان و جذب صدها میلیون مخاطب در بازار داغ رقابت رسانه‌ای دنیا از افتخارات صداوسیما جمهوری اسلامی ایران است.
  • وحشت نظام رسانه‌ای صهیونیسم بین‌الملل و عکس‌العمل‌های خشن و ضد جریان آزاد اطلاعات از سوی آن‌ها و حذف مکرر تلویزیون‌های جمهوری اسلامی از ماهواره‌ای هاتبرد» و یاه ست نشان‌دهنده تأثیرگذاری و عمق نفوذ این رسانه‌ها در افکار عمومی جهان است.
  • پیش از انقلاب خبرنگاران صداوسیما هیچ حضوری درصحنه حوادث مهم جهانی نداشتند و ناچار به استفاده از منابع غربی بودند ولی امروزه صداوسیما با 310 خبرنگار قابلیت پوشش مستقل مهم‌ترین خبرهای روز دنیا را دارد.
  • صداوسیما قبل از انقلاب در کشورهای دیگر دفتری نداشته ولی در حال حاضر با استفاده از ظرفیت ۳۸ دفتر در خارج از ایران اسلامی، برنامه‌های پرمحتوایی قابل‌رقابت با پرآوازه‌ترین رسانه‌های دنیا و با ساختارهای متفاوت، تولید و پخش می‌نماید.
  • صف‌آرایی جبهه بزرگ رسانه‌های انقلابی جهان اسلام که امپراتوری رسانه‌ای صهیونیسم را به چالش و استیصال کشیده و قطب رسانه‌ای جدیدی را به جهان معرفی کرده است محصول الگوسازی موفق صداوسیما جمهوری اسلامی است.
  • ایجاد نزدیک به 300 شبکه رسانه‌ای فارسی‌زبان و گویش‌های ایرانی علیه انقلاب اسلامی برای خنثی‌سازی صداوسیما جمهوری اسلامی ایران که علیه هیچ کشور دیگری سابقه ندارد بیانگر تأثیرگذاری جدی رسانه ملی در ترویج فرهنگ انقلاب است.
  • بااینکه قبل از انقلاب تولیدات صداوسیما برای مخاطبین خارج از ایران وجود نداشته؛ ولی هم‌اکنون به کوشش گروه‌های تخصصی حجم انبوهی از فیلم‌ها و زنجیره‌های ایرانی پرمخاطب داخلی را با ترجمه، دوبله و آماده‌سازی برای سایر ملت‌ها در کشورهای مختلف ساماندهی و پخش می‌شود.
  • صداوسیما با پشتیبانی و آموزش شبکه‌های مستقل و کشورهای اسلامی توانسته است جبهه‌ای در مقابل فعالیت رسانه‌ای نظام سلطه ایجاد کند.
  • افزایش ضریب نفوذ صداوسیما در منطقه و فرا منطقه‌ای باعث شده است گفتمان انقلاب اسلامی در تمام قارها دیده و شنیده شود.
  • با توجه به هجمه بی‌نظیر فرهنگی، رسان‌هایی ماهواره‌ای بر روی یک کشور، صداوسیما توانسته است در یک نبرد نابرابر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری رسانه‌ای بخش قابل‌توجهی از آنان را خنثی کند.

 

وی در پایان به دستاوردهای فنی و زیرساختی صداوسیما پرداخت که در ادامه می‌آید:

  • باوجود شدیدترین تحریم‌های علمی و فنی علیه صداوسیما نه‌تنها در طول 40 سال حتی 1 دقیقه با اختلال مواجه نبوده بلکه در تولید تمام تجهیزات فنی عمده موردنیاز صداوسیما به خودکفایی رسیده‌ایم و کیفی‌ترین محصولات فنی باقابلیت صادرات را تولید می‌کنیم.
  • سیستم تولید و پخش صداوسیما به پیشرفته‌ترین روش فناوری موجود در جهان (MPEG4) ارتقا یافته است و ازلحاظ فناوری دیجیتال جزء پیشرفته‌ترین کشورهای منطقه هستیم.
  • آخرین فن‌آوری انتشار (IPTV) باهمت متخصصان داخلی راه‌اندازی شده و با سرعت در حال تأمین نیازهای رسانه‌ای کشور در این زمینه است.
  • پوشش دریافت صوت و تصویر شبکه صداوسیما در مناطق مسکونی کشور از 30 درصد در سال 1357 در حال حاضر به حدود 100 درصد افزایش‌یافته است.
  • پوشش 100 درصدی سامانه فرستنده‌های تلویزیونی دیجیتال صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در منطقه بی‌نظیر است.
  • راه‌اندازی و مدیریت و نگهداری و تعمیرات بیش از 530 پایگاه انتشار صوت و تصویر با توان داخلی در صعب‌العبور‌ترین نقاط ارتفاعی کشور یک توانایی بی‌نظیر فنی در سراسر منطقه است.
  • صداوسیما با توجه به فن‌آوری و کیفیت تصویری از بهترین تجهیزات باکیفیت‌های بالا و بهترین استودیوها برای ضبط برنامه‌های زنده و آرشیوی بهره می‌برد که اکثر این تجهیزات تولید بومی بوده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ترین ها
پربحث ترین
آخرین عناوین