نقدی ‌گفت: در ابتدا عملیات کربلای ۴ یک عملیات رسمی بود، اما در نهایت این عملیات تبدیل به یک فریب دشمن شد و این اتفاق باعث یک پیروزی ارزشمند در کربلای۵ شد.

به گزارش فرهنگ سدید، سردار محمدرضا نقدی معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی مصاحبه‌ای ویدئویی جزئیاتی از عملیات کربلای 4 بیان کرد. نقدی درباره اظهارتی که گفته می‌شود ما در مدیریت جنگ از نیروی انسانی استفاده کردیم؛ گفت: قضاوت نهایی و دقیق در خصوص مدیریت جنگ را امام خمینی(ره) داشتند که در پیامی خطاب به بسیجیان فرمودند "شما با مدیریت صحیح در جنگ تحمیلی نشان دادید که می شود اسلام را در جهان حاکم کرد".

وی با بیان اینکه ایران با دستان خالی و بدون حتی یک حامی بین المللی به مقابله با تمام قدرت های دنیا رفت؛ اضافه کرد: اصلا آمار تجهیزات و ادوات ایران با طرف مقابل قابل قیاس نبود و بر همین اساس من معتقد هستم که مدیریت زمان جنگ در اصطلاح از آب کره گرفتن بود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران گفت: زمان جنگ برخی افراد ترسو که از جبهه‌ها فرار می کردند اکنون درحال توجیه کار خود هستند و دست به این حرف‌ها می زنند که اصلا درست نیست و هیچ مبنای علمی ندارند.

نقدی با اشاره به میزان مهمات مورد استفاده رژیم بعث در جنگ تحمیلی در مقایسه با استفاده ایران از مهمات، خاطرنشان کرد: حملات به گونه‌ای بود که سرباز عراقی باید خسته می شد تا آتش توپخانه خود را متوقف می‌کردند در حالی که توپخانه ما روزانه سهمیه‌ای در حدود ۵ گلوله داشت و کشور مهماتی چندانی در اختیار نداشت؛ بنابراین ارتش عراق از نظر تجهیزات برتر از ما بود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه تصریح کرد: در طول جنگ، هیچ گاه عراق به اینکه از امواج انسانی استفاده می کردند؛ متهم نبود و گفته می‌شد که عراق علمی جنگ می‌کند و همواره جمهوری اسلامی ایران بود که به غیر علمی جنگیدن و استفاده از امواج انسانی متهم می شد. طبیعتا در یک معادله ساده تلفات ما باید نسبت به طرف مقابل بیشتر می بود. در ضمن در هشت سال جنگ تحمیلی، هفت سالش را ما در عملیات آفندی بودیم. زمانی که یک نیرو بخواهد آفند بکند، در منطقه باز و در تیررس قرار می گیرد و این نیز دلیل دیگری بر بالا بودن تلفات ما باید باشد؛ در حالی که چنین نبود.

وی به میزان تلفات دشمن در جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: بر اساس آمارهای منتشر شده در سایت های خبری، کشته شدگان رژیم بعث عراق در جنگ چیزی در حدود یک میلیون نفر گفته شده است اما در صحبتی که با سردار باقرزاده داشتم، ایشان گفتند که رئیسان ارتش عراق آمار داده اند که در حدود ۶۰۰ هزار نفر کشته در جنگ داده اند، آمار ما 190 هزار نفر است؛ یعنی تعداد شهدای ما یک سوم تلفات دشمن در جنگ بوده است، این در حالی است که آتش دشمن چند برابر ما بوده و از برتری تجهیزات و پشتیبانی و لجستیک قوی تری بهره مند بوده است و ضمنا علمی و حساب شده علیه ما هجوم می آوردند!

وی اظهار داشت: در حالت طبیعی اگر آن ها ۶۰۰ هزار کشته داده اند ما باید بیش از یک میلیون شهید تقدیم می کردیم اما در مجموع دوران دفاع مقدس تنها ۱۹۰ هزار شهید دادیم؛ حالا مدیریت کدام سوی میدان در جنگ ضعیف بوده است؟! توجه کدام به نیروی انسانی بیشتر بوده است؟! این را یک فردی که ضعیف ترین منطق را هم داشته باشد می داند.

 نقدی به ایثار و از خودگذشتگی رزمندگان در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: اتفاقاتی که در جبهه ها افتاد در نیا بی نظیر است، تا زمانی که فرمانده لشکر ما وارد محوری که قرار بود عملیات شود نمی شد، اجازه آغاز عملیات صادر نمی شد. فرمانده معمولا یک شب قبل از عملیات می رفت و صحنه را می دید و از سلامت عملیات مطمئن می شد و بعد اجازه عملیات را می داد.

وی ادامه داد: بسیاری از فرماندهان جنگ با تیر مستقیم دشمن شهید شدند نه با ترکش خمپاره و توپ، در زمان جنگ تمام فرماندهان در وسط میدان رزم بودند و با تیر مستقیم شهید شدند.

نقدی با اشاره به حضور شهید کاظمی و سردار سلیمانی و... در جلوترین کانال درگیری، گفت: این فرماندهان مستقیما در خط مقدم بودند و تمام فرماندهان دفاع مقدس هیچگاه عقب از جبهه نبودند و همیشه در خط مقدم جبهه قرار داشتند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران افزود: حتی طوری شده بود که سربازان به فرماندهان اصرار می کردند که به عقب برگردند و به آن ها می گفتند که نگران مناطق جنگی نباشند و برگردید و کمی هم استراحت کنند.

وی با بیان اینکه هیچ کجای دنیا فرمانده‌ هوای سرباز خود را ندارد اما چه برسد که شبانه پتو روی سربازان بکشد تاکید کرد: اکنون بعضی ها می‌گویند که فرماندهان عقب می ماندن و جوانان مردم را به خط مقدم می‌فرستادند این کاملا حرف غلطی است.

نقدی گفت: عملیات کربلای ۴ فریب شد؛ این عملیات کربلای ۴ در طراحی خود یک عملیات رسمی بود اما در نهایت این عملیات تبدیل به یک فریب دشمن شد و این اتفاق باعث یک پیروزی ارزشمند در کربلای ۵ شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه اضافه کرد: زمانی که من توی اتاق عملیات جنگ بودم بعد از عملیات کربلای ۴ تلویزیون های عراق را رصد می کردیم مشاهده کردیم که عراقی ها مشغول جشن و پایکوبی هستندحتی طوری شده بود که صدام برای شکرانه این پیروزی به حج عمره رفت.

وی تصریح کرد: مناطق تحت عملیات کربلا ۴ طوری بود که حتی تصور نمی‌کردیم بتوان خط دشمن را شکست و حتی من خودم که آن منطقه را به خوبی می‌شناختم تصورم بر این موضوع بود و واقعا این خط شکستنی نبود اگر فرماندهان نظامی دنیا هم می آمدن بر این موضوع یعنی شکسته نشدن خط اذعان می کردند.

نقدی ادامه داد: تمام تصاویر و فیلم های آن مناطق موجود است و این خط قابل شکستن نبود اما در کربلای ۵ این خط شکسته شد آن هم به دلیل فریبی بود که دشمن در کربلای ۴ خورده بود.

وی با اشاره به این که ایران در نبود سلاح های پیشرفته و توپخانه‌ای مجبور بود که درشب عملیات کند تاکید داشت: در کربلای ۴ نباید این موضوع را فراموش کنیم که آمریکایی هایی ها با تمام توان به کمک صدام و نیروهای بعث عراق آمدند و حتی کلی منور به ارتش عراق دادند و آنها در شب عملیات کربلای۴ که رخ داد تمام ظلمات شب را روشن کرده بودند انگار شب نبود و عملیات در روز درحال انجام بود.

نقدی در پایان خاطرنشان کرد: عملیات کربلای ۴ باعث شد که ایران یک پیروزی موفقیت‌آمیزی تو عملیات کربلای ۵ به دست بیاورد و همین امر باعث شد که عراق قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل را بپذیرد و پایان جنگ را اعلام کند.

 

واکنش سردار نقدی به حواشی اخیر در رابطه با عملیات کربلای ۴- قسمت اول

30


واکنش سردار نقدی به حواشی اخیر در رابطه با عملیات کربلای ۴- قسمت دوم

28

ارسال نظر
captcha