به گزارش فرهنگ سدید، سی و هشتمین نشست «شنبه‌های انقلاب» با عنوان «روحانیت و حوزه‌های علمیه» و با هدف تبیین دستاورد‌های انقلاب اسلامی در این بخش، امروز شنبه ۱۵ دی ماه ۹۷ در مرکز مدیریت حوزه علمیه قم برگزار شد.

در این مراسم، روحانیون، بزرگان و صاحب نظرانی چون؛ حجت الاسلام دکتر محمدحسن زمانی مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و رایزن فرهنگی سابق ایران در مصر، حجت الاسلام دکتر مهدی رستم نژاد معاون آموزش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، حجت الاسلام سعید روستا آزاد معاون فرهنگی وتبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و عضو هیأت علمی پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، حجت الاسلام محسن قنبری معاون ارتباطات و بین الملل جامعه المصطفی العالمیه، خانم معصومه ظهیری معاون فرهنگی - اجتماعی حوزه های علمیه خواهران و مدیرکل امور بانوان استانداری قم و جمع دیگری از اساتید و نخبگان، دستاورد‌های چهل سال انقلاب اسلامی را در این حوزه، مورد بررسی قرار دادند.

 

انقلاب اسلامی ایران موفق ترین نهضت در سالهای اخیر بوده است/روحانیون مقدمات پیروزی انقلاب اسلامی را مهیا کردند/ تاسیس نظام جمهوری اسلامی، خدمت سیاسی روحانیت در دوران انقلاب/ احیا و اجرای قوانین فراموش شده اسلامی در کشور توسط روحانیون بعد از پیروزی انقلاب اسلامی/ مبارزه با جریان های انحرافی و الحادی از دیگر خدمات حوزه است/ روحانیون در دوران دفاع مقدس علاوه بر نقش تبلیغی، نقش رزمی نیز داشتند

حجت الاسلام دکتر محمدحسن زمانی مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و رایزن فرهنگی سابق ایران در مصر در ابتدای این نشست اظهارداشت: مقام معظم رهبری تاکید داشتند که دستاوردهای انقلاب اسلامی در 40 ساله اخیر در عرصه های مختلف برای مردم تبیین و اطلاع رسانی شود تا حربه دشمن برای کمرنگ کردن این دستاوردها و برجسته کردن مشکلات جزیی کشور که وجود آنان نیز طبیعی است، خنثی شود.

وی ادامه داد: در این راستا، نهادهای متعددی در کشور اقداماتی را انجام داده اند و جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب کبیر اسلامی نیز در قالب برنامه شنبه های انقلاب به معرفی و تبیین این دستاوردها در حوزه های مختلف می پردازد که برنامه امروز در موضوع «روحانیت و حوزه‌های علمیه» برگزار می شود.

زمانی گفت: انقلاب اسلامی ایران در مقایسه با رویدادها و نهضت های اخیر موفق ترین انقلاب بوده است و این گزاره را با توجه به حضور عینی در 30 کشور جهان اعلام می کنم، به طور مثال نهضت های صورت گرفته در قالب بیداری اسلامی در کشورهای مصر، لیبی و تونس با توطئه های دشمن منحرف شدند و نتوانستند به آرمان های نهایی خود دست پیدا کنند.

مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: ملت ایران صادقانه پای اهداف الهی ایستاده است و خدا نیز وعده های الهی را برای این انقلاب محقق کرده است که این کشور موفق شده، پیروزمندانه برابر توطئه های 40 ساله دشمن، ایستادگی کند و امیدواریم این موفقیت تا نیل به انقلاب امام زمان (عج) ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه روحانیت در طول 40 ساله انقلاب اسلامی خدمات بسیاری را به انقلاب داشته است، گفت: روحانیت در عرصه خدمات سیاسی، تلاش های بسیاری داشته است به طور مثال در زمینه آماده سازی مقدمات پیروزی انقلاب اسلامی، این قشر صرف نظر از اهدای هزاران عالم شهید در طول دوران اسلام، تلاش های بسیاری را صورت داد که در نهایت منجر به تشکل حکومت اسلامی شد که نام و زندگینامه این افراد در کتاب شهدا الفضیه بیان شده است.

حجت الاسلام زمانی ادامه داد: علمایی همچون علامه طباطبایی، بهبهانی و همچنین شیخ فضل الله نوری برای برپایی احکام اسلامی وارد میدان شدند و بعد از آن نهضت جنگل با رشادت های میرزا کوچک خان جنگلی که یک روحانی بود به راه افتاد و به شهادت وی منجر شد، نهضت فداییان اسلام به رهبری سید روحانی نواب صفوی با حضور طلاب و غیرطلاب به مبارزه پرداخت که در نهایت این روحانی به دار آویخته شد، نهضت تنباکو با رهبری و هدایت میرزای شیرازی رخ داد که بخشی از استقلال کشور، مرهون تلاش های آنان است، آیت الله مدرس نیز تلاش های بسیاری داشت که معتقدم زمینه ساز انقلاب اسلامی بود زیرا امام خمینی(ره) در سنین جوانی در زمان سخنرانی های ایشان راهی مجلس ملی می شدند و در نهایت آیت الله کاشانی که بنیان گذار اندیشه استقلال و صنعت نفت بود.

مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه تمامی تلاش ها و اقدامات علما منجر به فراهم شدن مقدمات پیروزی انقلاب اسلامی شد، تصریح کرد: حضور و نقش علمای شیعه در دهه های اخیر چشم گیرتر شده است، به طور مثال در نهضت سال 42 طلاب فیضیه تلاش های بسیاری کردند که منجر به جرقه های انقلاب شد و یا در دوران 15 ساله تبعید امام خمینی(ره) روحانیون تلاش های بسیاری داشتند و تعدادی از مراجع تقلید امروز، در این راستا زندانی و تبعید شدند.

وی به مطالعه زندگینامه علمای مبارز به ویژه زندگینامه مقام معظم رهبری در کتاب شرح اسم توصیه کرد و افزود: شهید اندرزگو 15 سال مبارزه مسلحانه داشت و سپس به شهادت رسید، روحانیونی همچون  آیت الله سعیدی، آیت الله غفاری و ... نیز طی سالهای 42 تا 57 مبارزاتی داشتند و در نهایت به شهادت رسیدند که در مجموع، طی این دوران 26 روحانی به شهادت رسیدند.

حجت الاسلام زمانی با اشاره به اینکه تاسیس نظام جمهوری اسلامی دومین خدمت سیاسی روحانیت در دوران انقلاب بود، گفت: حکومت اسلامی به برکت امام خمینی(ره) و مراجع تقلید شکل گرفت که مدل جدیدی از حکومت را در قالب جمهوری اسلامی با رویکرد مردم سالاری دینی رقم زد که در تاریخ هزار ساله اسلام، بی نظیر است و این هدیه انقلاب به مردم ایران و حتی مردم جهان است.

مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه افزود: امروز برخی از کشورها همچون عراق، سوریه، لبنان و افغانستان الگویی از جمهوری اسلامی را در کشور خود ایجاد کرده اند و ان شاء الله روزی این الگو مورد پذیرش ملل مسلمان جهان قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) برای جلوگیری از انحراف انقلاب دو ضامن بنا نهادند، تصریح کرد: امام خمینی(ره) در گام اول حضور یک فقیه را در راس حکومت اسلامی تثبیت کردند تا با اشراف و قدرت مانع از انحراف انقلاب شود.

زمانی گفت: دومین گام امام خمینی(ره) تاسیس شورای نگهبان با حضور 6 فقیه بود تا هیچ قانونی برخلاف فقه اسلام به تصویب نرسد.

مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه ادامه داد: امروز 4 هزار قاضی روحانی در کشور مشغول به فعالیت است که به حل اختلافات مردم مشغول هستند همچنین روحانیون در دیگر نهادهای کشور نیز حضور فعال دارند و دین و اخلاق را آموزش می دهند.

وی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب روحانیون در ادارات کشور حضوری نداشتند، افزود: امروز در وزارتخانه ها و ادارات کشور روحانی حضور دارد و نماز جماعت را برپا می دارد و به نقش آفرینی می پردازد، همچنین برخلاف دوران پهلوی، روحانیون در ارتش و پادگان های کشور نیز حضوری فعال دارند.

حجت الاسلام زمانی ادامه داد: مدیر حوزه های علمیه تفاهم نامه ای با وزیر آموزش و پرورش منعقد کرده است که براین اساس روحانیون بسیاری در مدارس دارای ظرفیت برای فعالیت به عنوان امام جماعت و آموزش احکام اسلام و اخلاق حاضر می شوند و در گام دیگر نیز در برخی از مدارس با عنوان "مدارس امین"، مدیریت تربیتی مدارس بر عهده روحانیون است که امروز در کشور 2 هزار مدرسه امین فعال است.

مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه گفت: تفاهم نامه دیگری نیز میان مدیرحوزه علمیه و وزیر علوم برای حضور روحانیون در دانشگاهها منعقد شده است.

وی اضافه کرد: امروزه طلاب بسیاری در حوزه های علیمه مشغول تحصیل هستند که پیش از آن فارغ التحصیل دانشگاه بوده اند، به طوری که 18 انجمن علمی در مدیریت حوزه های علمیه همچون انجمن طلاب پزشک، انجمن طلاب اقتصاددان، انجمن طلاب علوم سیاسی و ... شکل گرفته است.

زمانی با اشاره به اینکه احیا و اجرای قوانین فراموش شده اسلامی در کشور از دیگر خدمات حوزه های علمیه به انقلاب بوده است، تصریح کرد: نماز جمعه هزار سال در کشور تعطیل شده بود و یا قرآن در کشور فراموش شده بود و تنها در مجالس ختم قرائت می شد اما روحانیت این موارد را احیا کرد به طوری که امروز در زمینه فعالیت های قرآنی در میان کشورهای اسلامی سرآمد هستیم.

مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه با بیان اینکه مبارزه با جریان های انحرافی و الحادی از دیگر خدمات حوزه است، افزود: این سازمان ها و گروه ها جامعه را مورد هدف قرار داده بود تا جوانان را از اهداف انقلاب منحرف کند که در این زمینه می توان به فعالیت های گروه هایی همچون فرقان، منافقین و ... اشاره کرد که به شهادت آیت الله مطهری، آیت الله مفتح، آیت الله بهشتی و ... منجر شد.

وی ادامه داد: 126 روحانی با ترور به شهادت رسیده اند که شهدای امر به معروف و نهی از منکر نیز به آنان اضافه می شوند.

زمانی با بیان اینکه حضور روحانیت در عرصه دفاع مقدس دیگر عرصه خدماتی این قشر به انقلاب است، افزود: روحانیون در این دوران، علاوه بر نقش معنوی و تبلیغ در عرصه رزمی نیز حضور داشتند که منجر به شهادت 4300 شهید طلبه شد که از این تعداد؛ 43 امام جمعه، 26 نماینده مجلس روحانی،72 غواص روحانی، 143 فرمانده طلبه و 124 رزمنده طلبه آر پی جی زن به شهادت رسیدند.

مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در پایان خاطرنشان کرد: روحانیون و طلاب در عرصه دفاع از حرم نیز حضور پیدا کردند و 40 شهید را تقدیم کردند که اگر رشادت های شهدای مدافع حرم نبود، داعش وارد مرزهای کشور می شد.

 

حوزه علمیه، شجره طیبه ای است که سنگ بنایش را پیامبر(ص) نهاد و کمالش در انقلاب رقم خورد/ اهتمام جدی به مسئله فقه معاصر و فقه مضاف در حوزه های علمیه بعد از انقلاب رقم خورد/ هیچ زمانی حوزه تا این میزان دارای نویسنده و اهل قلم نبوده است

در ادامه این نشست، حجت الاسلام دکتر مهدی رستم نژاد معاون آموزش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه اظهارداشت: حوزه علمیه به مثابه یک شجره طیبه است که سنگ بنای آن توسط پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) بنا شده است که قریب 14 قرن گذشت تا توانست به کمال خود رسیده و یک حکومت بر مبنای احکام اسلام بنا کند.

وی با اشاره به اینکه حوزه های علمیه، دستاوردهای متعدد علمی و آموزشی در این 40 ساله انقلاب اسلامی داشته است، تصریح کرد: قبل از انقلاب فعالیت حوزه علمیه، محدود در مساجد و مجالس مذهبی بود اما بعد از انقلاب اسلامی این فعالیت در تمامی عرصه ها رشد و گسترش داشت و در بخش دانشی جهش گسترده ای را پشت سر گذاشت.

رستم نژاد با بیان اینکه توسعه مرزهای دانشی و تنوع بخشی در رشته های تخصصی دینی از دستاوردهای حوزه های علمیه بوده است، گفت: حوزه بعد از انقلاب اسلامی باید وارد عرصه های جدید می شد تا بتواند پاسخگوی نیازهای روز جامعه باشد، در حالی که قبل از انقلاب فعالیت های حوزه تنها در فقه و اصول منحصر بود.

معاون آموزش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه ادامه داد: حوزه های علمیه بعد از انقلاب، براساس نیازهای روز در ده ها گرایش و رشته دانشی وارد شد به طوری که امروزه حوزه دارای متنوع ترین نظام رشته ای و دانشی در حوزه مطالعات است که تحول عظیمی در صدها متن آموزشی و هزاران پایان نامه رقم زده است که قبل از انقلاب بی سابقه بوده است.

وی با اشاره به اینکه حوزه های علمیه بعد از انقلاب اهتمام جدی به مسئله فقه معاصر و فقه مضاف در راستای حل مسائل فقهی مورد نیاز جامعه داشته است، تصریح کرد: در این عرصه، کرسی های تدریس دروس خارج در ده ها رشته فقهی ایجاد شده است که در 10 قرن اخیر فعالیت های حوزه، بی سابقه است، به طور مثال می توان به عقود جدید، فقه پزشکی، فقه تربیتی، فقه سیاسی، فقه خانواده و ... اشاره کرد.

رستم نژاد اضافه کرد: طراحی و اجرای دهها رشته تخصصی فقه برای تربیت کارشناسان در عرصه فقه معاصر از دیگر اقدامات حوزه های علمیه، بعد از پیروزی انقلاب است که در این راستا، دهها مرکز علمی و پژوهشی فقه مانند موسسه دایره المعارف فقه اسلامی یا موسسه دایره المعارف فقه معارف تاسیس شده است.

معاون آموزش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه مشارکت فضلا و فقهای حوزوی در کنفرانس های فقهی معاصر هم در ایران و هم در خارج از کشور از دیگر اقدامات تحولی حوزه های علمیه بعد از انقلاب است، گفت: فقه هنر، فقه حکومتی، نقش زمان و مکان در اجتهاد، بانکداری اسلامی و اقتصاد اسلامی از جمله موضوعات مهمی است که در عرصه فقه معاصر شاهد ورود حوزویان به آنها هستیم.

وی با بیان اینکه توجه به مطالعات میان رشته ای اسلامی و علوم انسانی از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه های علمیه است، افزود: حضور در این عرصه موجب پشتیبانی از نظام، مبناسازی و اسلامی سازی علوم می شود که از مطالبات جدی مقام معظم رهبری است که برای فعالیت در این عرصه ها، موسسه پژوهشی امام خمینی(ره)، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ و علوم و ... تاسیس شده است که آثار این مجموعه ها در جشنواره های کتاب حوزه و کشور، توانسته رتبه های برتر را کسب کند.

رستم نژاد گفت: تبیین معارف دینی و ارائه خدمات به عرصه های مورد نیاز نظام و جامعه از دستاوردهای انقلاب در حوزه های علمیه است زیرا قبل از انقلاب حداکثر حضور حوزه در امکان مذهبی، مدارس دینی، مساجد و هیات ها بود اما بعد از انقلاب گستره این حضور تمام کشور را فراگرفت و به خارج از مرزها نیز رسید.

معاون آموزش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: در زمینه تبیین معارف اسلامی آثار متعددی از سوی حوزویان در نشریات علمی و پژوهشی منتشر شده است، به طوری که هیچ زمانی حوزه تا این میزان دارای نویسنده و اهل قلم نبوده است و حتی این میزان تولید کتاب و آثار علمی نداشته است.

 

گفتمان انقلاب اسلامی در همه جای دنیا شناخته شده است/ تربیت 300 هزار طلبه غیر ایرانی و آشنایی آن ها با زبان فارسی به برکت انقلاب اسلامی/ کتاب های حوزه بعد از انقلاب به 25 زبان زنده دنیا ترجمه می شود

در ادامه این نشست حجت الاسلام محسن قنبری معاون ارتباطات و بین الملل جامعه المصطفی العالمیه طی سخنانی اظهار کرد: فعالیت برون مرزی حوزه های علمیه با رویکرد گفتمان سازی علمی و عالمی درجریان است. این گفتمان یک گفتمان انقلابی و برای ایجاد معرفت و دانش افزایی است.

وی ادامه داد: گفتمان انقلابی حاوی ارزش هایی است که حوزه های علمیه آن را دنبال می کند و در حوزه بین الملل از جمله ماموریت های ویژه، این حوزه محسوب می شود.

قنبری تصریح کرد: امروز گفتمان انقلاب اسلامی، گفتمانی عقلایی است. از دیگر ویژگی گفتمان سازی، تقریب است و حوزه های علمیه آن را به عنوان یک اصل پذیرفته اند از این رو ما برای حضور خود، هیچکس را نفی نکرده ایم، به عنوان نمونه درحوزه تقریب، می توان هفته وحدت را نام برد که در حوزه های علمیه به صورت جدی پیگیری می شود و در این راستا جلسات متفاوت در سطح بین المل در حال برگزاری است.

معاون ارتباطات و بین الملل جامعه المصطفی العالمیه افزود: گفتمان اعتدال نیز در سطح بین الملل در حوزه های علمیه پیگیری می شود و امروز افتخار می کنیم که هیچ کدام از اساتید و دانش آموختگان حوزه های علمیه جزو تندروها، افراطی ها و تکفیری ها نیستند و گفتمان اعتدالی را دنبال می کنند.

وی با بیان اینکه در راستای تحقق شعارهای گفتمان انقلاب اسلامی در سطح بین الملل، نهاد های متعددی تشکیل شده است، گفت: برای پویایی حوزه های علمیه در سطح بین الملل، نهادهایی متفاوتی تشکیل شده است که در این راستا می توان به جامعه المصطفی العالمیه اشاره کرد.

قنبری ادامه داد: این نهاد در تشکل های بین المللی، اتحادیه ها و مراکز مختلف عضو است به طور نمونه عضو isco و unesco است، همچنین دانشگاه مجازی جامعه المصطفی نیز از دستاوردهای حوزه های علمیه در سطح بین الملل است.

معاون ارتباطات و بین الملل جامعه المصطفی العالمیه اضافه کرد: امروز گفتمان انقلاب اسلامی در همه جای دنیا شناخته شده است و این موضوع ما را به یک کنشگر بین المللی تبدیل کرده است که پس از آن به دنبال آن هستیم که این گفتمان سازی به یک گفتمان غالب تبدیل شود.

وی با اشاره به حضور طلبه های جامعه المصطفی از اکثر نقاط جهان گفت: امروز می توانیم با افتخار اعلام کنیم که توسط طلبه ها و دانش آموختگان خارجی، علوم و اندیشه ائمه جهانی شده است و گفتمان اعتدالی و انقلابی توسط دانش آموختگان این مجموعه بین المللی، دنبال می شود.

قنبری با بیان اینکه زبان فارسی، اولین ابزار قدرتمندی است که می تواند گفتمان ایرانی-اسلامی را در فضای بین المللی گسترش دهد، اظهار کرد: در حال حاضر 300 هزار طلبه و خانواده آن ها با زبان فارسی آشنا شده اند و این تعداد طلبه غیر ایرانی که با زبان فارسی آشنا هستند، یعنی اینکه به دروازه های تمدن انقلاب اسلامی وارد شده و حامل ارزش های دینی و مذهبی شده اند.

معاون ارتباطات و بین الملل جامعه المصطفی العالمیه گفت: جامعه المصطفی، جامعه المرتضی، انتشارات تقریب و... تماما میراث مکتوب حوزه های علمیه را به زبان های مختلف دنیا برگردانده اند به طوری که فقط جامعه المصطفی در این حوزه 1700 عنوان کتاب را به 25 زبان زنده دنیا ترجمه کرده است.

وی تصریح کرد: در زمینه بین الملل، تشکل های فراوانی ایجاد شده است که 3 هزار طلبه زبان دان در سطح بین الملل و در این تشکلات فعال هستند و شبکه های برون مرزی را مدیریت می کنند و برای توسعه گفتمان انقلابی شیعی ایران در حال تلاش هستند.

قنبری افزود: امروز حضور رسانه ای طلبه ها در شبکه ها و رسانه های بین المللی، موجب رشد گفتمان سازی شده است، در حال حاضر این افراد محتوای دینی و انقلابی را به سایر مردم جهان ارائه می کنند.

معاون ارتباطات و بین الملل جامعه المصطفی العالمیه گفت: حضور در فضای مجازی نیز از دیگر اقدامات حوزه های علمیه است به طوری که در حال حاضر هزاران دانشجو کشورهای مختلف از طریق سایت مجازی جامعه المصطفی در حال آموزش دین اسلام هستند.

وی در پایان اظهارات خود گفت: حوزه و گفتمان انقلاب، خود را به جهانیان معرفی کرده ایم و معتقدیم در این عرصه، اگر کلام ائمه و اهل بیت(ع) را به گوش جهانیان رسانده شود از آن استقبال خواهد شد.

 

تاسیس و ابقای انقلاب اسلامی، مرهون فعالیت های فرهنگی حوزه های علمیه است/  اعزام بیش از 15 هزار نفر مبلغ به سراسر کشور/ بعد از انقلاب کمتر سوال شرعی است که در ذهن ها بی جواب مانده است

در ادامه نشست شنبه های انقلاب حجت الاسلام سعید روستا آزاد معاون فرهنگی وتبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و عضو هیأت علمی پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار داشت: انقلاب اسلامی، محصول فعالیت های فرهنگی است که بر محوریت حوزه قرار دارد.

وی افزود: تاسیس و ابقای انقلاب اسلامی، مرهون فعالیت های فرهنگی حوزه های علمیه است.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: اتفاقاتی که در طول این چهل سال برای مردم مقاوم ایران از جمله تحریم و تهدید افتاده است، برای آنها نگران کننده نبوده است زیرا این مردم دارای سبقه فرهنگی و اجتماعی هستند که تماما از حوزه و روحانیت نشات می گیرد.

وی با بیان این که بعد از انقلاب بیش از دهها آموزش کاربردی با موضوع تبلیغ صورت گرفته است ادامه داد: حوزه علمیه مبلغانی برای کودکان و کارشناسان دینی برای برنامه های شبکه های رادیویی و تلویزیونی یا متخصصانی که بتوانند در برابر فرق انحرافی و نوظهور ایستادگی کنند، تربیت کرده است.

روستا آزاد تصریح کرد: امکان اعزام بیش از 15 هزار نفر مبلغ به سراسر کشور از حوزه های علمیه قم، مشهد، اصفهان و خوزستان به دیگر شهرها بعد از انقلاب اسلامی محقق شده است.

معاون فرهنگی وتبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به گروه های تبلیغی حوزه های علمیه گفت: بیش از 400 تا 450 گروه تبلیغی از طلاب، علاوه بر مساجد و حسینیه ها در مدارس، کمپ های ترک اعتیاد، پارک ها و حتی در سواحل دریاها نیز برای پاسخگویی حاضر و تبلیغ انجام می دهند.

وی تاکید کرد: حدود 6 هزار نفر از روحانیون در روستاهای دوردست در حال تبلیغ و پاسخگویی به سوالات مردم آن مناطق هستند.

روستا آزاد با بیان این که بعد از انقلاب کمتر سوالی است که در ذهن ها بی جواب مانده است خاطرنشان کرد: حوزه های علمیه به 15 هزار پرسش، پاسخ داده است و روزانه بیش از 12 هزار سوال و جواب توسط بیش از 400 نفر ساماندهی می شود که در همین راستا 70 مجموعه کتاب چاپ شده است.

معاون فرهنگی وتبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ادامه داد: یکی از خدمات پررنگ فرهنگی حوزویان مسئله سفرهای زیارتی است که توسط 4 هزار روحانی درکاروان های زیارتی انجام می گیرد.

وی بیان داشت: در سراسر کشور بیش از 900 نماز جمعه در 70 هزار مسجد در سراسر کشور برپا می شود که در خلال آن مواضع و تحلیل‌های نظام توسط ائمه جمعه بیان می شود.

روستا آزاد با اشاره به کارهای فرهنگی حوزه علمیه گفت: تاسیس رادیو معارف که در طول 24 ساعت به طرح مباحث علمی و قرآنی می پردازد و یا تاسیس شبکه های تلویزیونی و ماهواره ای گسترده مانند شبکه قرآن و شبکه ولایت که تحت نظارت مرجع عالیقدر حضرت آیت الله مکارم شیرازی و شبکه های الاهواز و اهوازنا که تحت نظارت آیت الله جزایری مشغول به فعالیت هستند.

معاون فرهنگی وتبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تاکید کرد: بعد از انقلاب اسلامی، فعالیت های قرآنی در کشور رشد یافت، به طوری که بیش از 20 هزار کتاب قرآن تالیف شده است و بیش از 30  مجله علمی تخصصی در حوزه قرآن تالیف و منتشر می شود که قبل از انقلاب اصلا وجود نداشت.

وی با بیان این که حدود 3 جلد دایره المعارف قرآنی ویژه کودکان بعد از انقلاب منتشر شده است، ادامه داد: بعد از انقلاب حدود 15 جلد دایره المعارف قرآنی در کشور تالیف شده است که این اتفاق در جهان بی سابقه است.

روستا آزاد گفت: انتشارات بوستان کتاب که زیر نظر حوزه علمیه مشغول فعالیت است، بیش از 4 هزار و 200 عنوان اثر را به چاپ رسانده است، همچنین نشریه افق و سایت حوزه نیوز نیز در این قالب، مشغول معرفی کردن روحانیون و حوزه علمیه در کشور است.

عضو هیأت علمی پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی تاکید داشت: نشریه سنجاقک با بیش از 10 سال سابقه فعالیت برای کودکان توسط حوزه علمیه به چاپ می رسد و یا نشریه پوپک و سلام بچه ها نیز با سابقه بیش از 25 سال برای نوجوانان منتشر می شود که این کارها اقدامات حوزه در طول این چهل سال برای کودکان و نوجوانان است.

وی ادامه داد: حوزه علمیه فارغ از فضای واقعی در فضای مجازی هم تبلیغات گسترده ای در راستای دین انجام می دهد، اقداماتی از قبیل  تولید کلیپ، موشن گرافیک، عکس نوشته و... که در راستای تبلیغ دین در فضای مجازی صورت می گیرد.

روستاآزاد با بیان این که در کنار اقدامات فرهنگی، اقدامات اجتماعی هم توسط حوزه های علمیه صورت می گیرد، گفت: اقدامات اجتماعی حوزه علمیه در تاسیس مراکز درمانی و بهداشتی، مدارس و ... صورت می گیرد.

عضو هیأت علمی پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی در پایان سخنان خود با اشاره به فعالیت گروه های مشاوره ای در سراسر کشور گفت: مددکاری اسلامی نیز یکی دیگر از اقدامات اجتماعی است  که توسط حوزه علمیه تشکیل شده است.

 

انقلاب اسلامی به زن یک جایگاه متعالی بخشید/ انقلاب اسلامی تفکر جدیدی با مبانی اسلام در جهان پایه گذاری کرد/ مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی، بیداری اسلامی در جهان است/ تحصیل طلاب خواهر از 60 کشور دنیا در ایران

در بخشی از نشست شنبه های انقلاب، معصومه ظهیری معاون فرهنگی - اجتماعی حوزه های علمیه خواهران و مدیر کل امور بانوان استانداری قم اظهار داشت: فرهنگ اسلامی از حوزه علمیه نشات گرفته که موجب پیروزی انقلاب اسلامی شده است.

وی ادامه داد: قبل از انقلاب اسلامی دو قطب قدرتمند در جهان حضور داشت که یک طرف با تفکر سکولاریستی و اومانیستی بود و در طرف دیگر آن، تفکر سوسیالیستی، مارکسیستی و لینیستی که انقلاب اسلامی ایران با تفکر اسلامی پدید آمد که ضد این دو تفکر بود.

معاون فرهنگی - اجتماعی حوزه های علمیه خواهران تاکید کرد: مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی، بیداری اسلامی در جهان است که توانسته است به مستضعفین جهان، این اراده را بدهد تا بتواند در برابر ظلم و ظالم ایستادگی کنند.

وی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری و تعبیر ایشان برای فرهنگ که می فرمایند، فرهنگ مانند یک هواست که استشمام می شود گفت: در این چهل سال، مردم درحال استشمام فرهنگ انقلاب هستند و مهم ترین کار حوزه علمیه فرهنگ سازی است.

ظهیری بیان کرد: حوزه علمیه توانسته است در بخش نرم افزاری علم، در طول این چهل سال از جهان پیشی خوبی بگیرد که این یک افتخار است.

معاون فرهنگی - اجتماعی حوزه های علمیه خواهران تاکید داشت: انقلاب اسلامی به زن یک نگاه اساسی داشت و زن را از عزلت و تحجر به یک جایگاه متعالی رساند.

وی ادامه داد: با دستور امام خمینی (ره) حوزه های علمیه ویژه بانوان ایجاد شد که مهم ترین آن حوزه علمیه جامعة الزهرا (س) است که بیش از 486 مدرسه علمیه در 28 استان تاسیس شده است.

ظهیری با اشاره به فارغ التحصیل شدن 50 هزار خواهر از حوزه علمیه گفت: اکنون در حوزه علمیه خواهران، بیش از 100 هزار نفر در مقاطع کارشناسی، کارشناس ارشد و دکتری درحال تحصیل هستند.

معاون فرهنگی - اجتماعی حوزه های علمیه خواهران تصریح کرد: حوزه علمیه خواهران توانسته است همکاری های لازم را با وزارت آموزش عالی، وزارت آموزش و پرورش، نهادهای دولتی و خصوصی ازجمله کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی و رسانه های دیداری، شنیداری و مکتوب دارد.

وی با بیان این که مرکز پژوهش های جامعة الزهرا و مطالعات جامعه زنان، پاسخگوی تمامی سوالات در زمینه مسائل شرعی و دینی در سراسر کشور است، خاطرنشان کرد: مبلغان خواهر به سراسر کشور برای پاسخگویی شبهات اعزام می شوند و نکته جالب آن که این طلاب خواهر، فارغ از تخصص در رشته های حوزوی در زمینه های دگر نیز دارای تخصص می باشند که می توانند به مردم کمک رسانی کنند.

معاون فرهنگی - اجتماعی حوزه های علمیه خواهران در پایان با بیان این که از 60 کشور دنیا طلاب خواهر در کشور در حال تحصیل هستند گفت: امروزه حوزه علمیه خواهران مشغول به آموزش طلاب در چند زبان رایج دنیاست تا بتوانند مبلغ دین اسلام و مذهب تشیع در سراسر دنیا و مهمتر در مسیرهای پیاده روی اربعین و حج باشند.

ارسال نظر
captcha