گروه تعلیم و تربیت فرهنگ سدید: سال ۸۶ برای اولین بار موضوع حذف کنکور مطرح و بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی قرار بود این فرآیند تا سال ۹۰ حذف شود و دانش آموزان از طریق سوابق تحصیلی وارد دانشگاه شوند، اما نه تنها این رویداد محقق نشد بلکه در سال ۹۲ اصلاح و کار به سال ۹۵ موکول شد.
فرآیند حذف کنکور که از سال ۸۶ آغاز شده بود مؤثر واقع نشد تا اینکه سرانجام مصوبه اخیر شورای سنجش و پذیرش دانشجو در تأثیر قطعی ۳۰ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور ۹۸ موجی از اعتراضها را در میان سودجویان، دلالان آموزشی و حتی داوطلبان کنکور به همراه داشت. طبق نظرسنجی از دانش آموزان در سالهای ۹۵ و ۹۶ اغلب آنان طرفدار کنکور و مخالف اعمال قطعی سوابق تحصیلی هستند و این موضوع جای نگرانی و تعجب دارد که هجمه تبلیغاتی مؤسسات و آموزشگاههای کنکور تا چه حد روی نگرش دانش آموزان تأثیرگذار بوده که اکنون دانش آموزان به این نتیجه رسیده اند!
نظام سرمایهداری، حلقه واسط آموزشوپرورش و آموزشعالی
برای درک بهتر لازم است مصاحبه وزیر آموزش و پرورش در مهرماه ۹۷ را بار دیگر مرور کنیم تا هم از حمایت دانش آموزان از کنکور آگاه شویم و هم قدرتنمایی سرمایهداران آموزشی بیش از پیش نمایان شود. سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در سیزدهمین همایش رسانههای آموزشی، گفت: «اعتراف میکنم توان مقابله با این مافیا را در دوره متوسطه ندارم.» این اظهارات وزیر آموزش و پرورش با تیتر «زورمان به مافیای کنکور در دوره متوسطه نمیرسد!» مورد تعجب همگان واقع و موجب شد تا خیال همه سودجویان آموزشی را از حذف نشدن کنکور راحت کند!
مانعی بزرگ به نام مافیای کنکور
موضوع عدم توانایی در حذف کنکور، فقط نظر وزیر آموزش و پرورش نیست بلکه اکنون بسیاری از کارشناسان و متخصصین نیز این موضوع را تأیید میکنند. موضوعی که دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش دکتر مهدی نوید ادهم هم بر آن تأکید میکند و در این باره به روزنامه دولتی ایران گفت: «وضعیت سنجش و پذیرش دانشجو در این سالها به گونهای بوده که کنکور به یک صنعت تبدیل شده است. مافیای کنکور با گردش مالی میلیاردی، کیف دانشآموزان را سنگینتر میکنند. آنها به خاطر قدرت مالی که دارند تبلیغات متنوعی در صدا و سیما انجام میدهند و همین تبلیغات موجب میشود تا خانوادهها به این مؤسسات اعتماد کنند. مافیای کنکور با استفاده از روشهای آشکار و پنهان، کتابهای خود را وارد کیف دانشآموزان میکنند که همه این اتفاقات در سایه قدرت مالی رخ داده است. اکثر خانوادههای ایرانی علیرغم تمام مشکلات معیشتی، مالی و اقتصادی که دارند، برای کلاسهای کنکور فرزندان خود هزینههای هنگفتی صرف میکنند و این موضوع یکی از آسیبپذیرترین بحثهایی است که در سایه کنکور شکل گرفته است. مافیای کنکور، گردش مالی میلیاردی دارند. آمار دقیقی در این زمینه موجود نیست، اما گفته میشود بالای هزاران میلیارد تومان درآمد سالانه دارند. معاون سابق متوسطه وزارت آموزش و پرورش چندی پیش اعلام کرده بود که در یک سال یکی از مؤسسات کنکور حاضر شده بود ۲۵ دستگاه بنز به مدیران آموزش و پرورش بدهد که با آنها قرارداد امضا کند!»
مافیای کنکور چه کسانی هستند و چگونه کار میکنند؟
سالهاست از وعده حذف کنکور میگذرد، اما هر سال این رویداد علمی با تغییرات مختلف تکرار میشود و نسلهای زیادی با همان راه و روش قبلی پای تست، درصد، رتبه و تراز نشستهاند و در این مسیر دانشگاهی شدهاند. تکرار هرساله کنکور و نبود عزم جدی در حذف آن از یکسو، جولان دادن آموزشگاهها و مؤسسات کنکور در شبکههای اجتماعی و مع الاسف در صدا و سیما از سوی دیگر تا حدی کلاف پیچیده این ماجرا را رمزگشایی میکند.
نگاهی به حجم تبلیغات و مفاهیم عوام فریبانه موسسات کمک آموزشی حائز این نکته مهم است که سیستم آموزشی کشور ابتدا باید غولی به مراتب بزرگتر و سرسختتر از کنکور را از میان بردارد. غولی به نام مؤسسات آموزشی کنکور که دیگر به نام مافیای کنکور مشهور شدهاند.
برنامههای تبلیغاتی این مؤسسات بر مبنای جذب حداکثری از تمام نقاط کشور است. این موسسات با بهره گیری از تبلیغات در فضای مجازی، تلویزیون، تبلیغات شهری و... برای همه مردم ایران آشنا هستند، زیرا امروز چه پایتختنشین و چه روستانشین به برنامههای صدا و سیما و یا فضای مجازی دسترسی دارد.
از سوی دیگر مشهودترین آسیب کنکور، اضطرابهایی است که به دانشآموزان وارد میکند و سلامت و امنیت روانی آنها و خانوادههایشان را مورد توجه قرار داده است و این دقیقاً نکتهای است که مافیای کنکور وارد عمل میشود و با بهره گیری و تقویت اضطراب دانش آموز و خانواده آن، محصولات خود را به فروش میرساند و کسب در آمد میکند.
«قبولی تضمینی» در یک هجمه تبلیغاتی
قرار دادن آنتن زنده تلویزیونی به مدرسان مؤسسات و بازی آنان با روح و روان دانشآموز و خانوادههایی که در شرایط اضطراب کنکور به سر میبرند باعث درآمد مافوق تصور آنان از فروش فایلهای آموزشی، کلاسهای آموزشی، مشاوره و... میشود البته در این بین استفاده از روشهای روانشناختی برای مدیریت کنکوریها نیز بی تاثیر نیست و بخشی از این اضطراب از طریق خود سیستم آموزشی به دانش آموزان انتقال مییابد. "قبولی تضمینی"، "با ما کنکور آسان است"، "بدون تکنیک نمیتوانید رتبه خوبی بیاورید" و... از جمله شعارهای عوام فریبانهای است که به طرز شگرف آوری در رسانهها توسط بازاریابان مؤسسات آموزشی کنکور پخش میشود و در ذهن مخاطبین جای میگیرد.
طبق شنیدهها هر برنامه چهلدقیقهای مؤسسات کنکور در صداوسیما، ۱۰۰ میلیون هزینه دارد و صداوسیما برای ۹ ماه مبلغی در حدود ۳۵۰ میلیارد تومان از مؤسسات آموزشی کنکور دریافت میکند. این مؤسسات با پرداخت این مبالغ توانایی تبلیغ در صدا و سیما، رادیو، روزنامههای پرتیراژ، مجلات پرخواننده و حتی هواپیماها! را نیز به دست آوردهاند.
ناکارآمدی نظام پذیرش دانشجو در حذف کنکور پس از یک دهه
البته در این بین نباید از نظام معیوب پذیرش دانشجو در کشور نیز غافل شد. فرآیند نظام پذیرش دانشجو نیز بههیچوجه کارآمد نیست و در حال حاضر نسبت توزیع رشتههای دانشگاهی متناسب با نیاز کشور و آمایش سرزمینی نیست، بهطوریکه بسیاری از رشتهها با انبوهی از فارغالتحصیلان مواجه است و در نقطه مقابل، بسیاری از رشتههای دیگر با کمبود نیروهای متخصص و این مشکلاتی است که از نابسامانی نظام پذیرش دانشجو در کشور نشأت گرفته است. هرچند که برخیها صرفا جهت کسب مدرک در این زمین ایجاد شده بازی میکنند و این کار را سختتر کرده است که برای بررسی آن نیاز به گزارشی جامعتر و فارغ از مجال این گزارش است.
اگر نظام آموزشی کشور اعم از آموزش و پرورش و آموزش عالی را به عنوان یک نظام یکپارچه در نظر بگیریم، نظام آموزشی کشور مسئول است و باید پاسخگو باشد، چرا که هم در دبیرستان و هم در دانشگاه این مشکلات وجود دارد. در حالی که باید فرآیندی طراحی شود تا شایستهترین افراد برای صندلیهای دانشگاه انتخاب شوند که بخشی از این وظیفه بر عهده آموزش و پرورش و بخشی دیگر نیز بر عهده نظام آموزش عالی کشور است.
کتاب دست خدا رو با کنکور نبندیم ....... که اتفاقا رایگان هس
از گوگل دانلود کنین بخونین
دیدتون نسبت به کنکور تغییر میکنه