تاریخ نگاری جریان بهائیت در ایران
تعداد اخبار:۷

تاریخ نگاری جریان بهائیت در ایران

در نیمه دوم سده ۱۳هجری قمری (قرن 19 میلادی) درست زمانی که ملاحسین بشرویه‌ای از پیروان شیخ احمد اَحسایی و سیدکاظم رشتی تحت تاثیر آموزه های شیخیه در مسجد کوفه در انتظار ظهور اعتکاف کرده بود و با رسیدن خبر مدعی ظهور داشت بساطتش را جمع می کرد تا خود را به علی محمد شیرازی که مدعی شده بود قائم منتظر است برساند، هیچ کس فکرش را نمی کرد از پس این ماجرا جامعه ایرانی شاهد ظهور فرقه ای نهان روش، پیچیده و مورد حمایت دولتهای استعمارگر غربی باشد.
تهی از عقلانیت

تهی از عقلانیت

بهاییت مباحثش عقلانی نیست بلکه بیشتر احساسی است و برانگیختگی ایجاد می‌کند؛ این ویژگی در نوجوان و جوان قابلیت بیشتری دارد به همین جهت برنامه‌ریزی‌اش بیشتر برای این دسته افراد است. شعار اصلی بهاییت، عدم تعصب ملی، عدم تعصب خانواده، عدم تعصب جنسیتی و عدم تعصب مذهبی است؛ در اصل هدفش گرفتن هویت است.
نگاهی به نحوه شکل‌گیری یک فرقه نهان‌روش

نگاهی به نحوه شکل‌گیری یک فرقه نهان‌روش

در زمانی که علی محمد باب ادعا کرده بود خود قائم منتظر است با ملاحسین بشرویه‌ای دیدار کرد و در پس یک گفتگو، این ملای شیخیه ادعای علی محمد شیرازی را پذیرفت. علی محمد نیز که تا چندی قبل خود «باب» بود، او را «باب» خواند و برای دعوت به خراسان فرستاد تا مردم را گرد آورد و با درفش‌های سیاه خروج کند.
تئوریسین خشونت

تئوریسین خشونت

در ابتدای شکل‌گیری فرقه، مواجهه باببیان و مخالفینشان همواره پرتنش و خونین بوده است. در این مقطع همواره بابیان دست به شورش مسلحانه زده‌اند. ممکن است گفته شود که، بابیان، تنها از جان خود دفاع می‌کردند و این، مخالفان آنان (اعم از دولت و ملت ایران) بودند که پاپیچ ایشان می‌شدند؛ و الا اگر تعرّض دیگران به آن‌ها نبود حادثه و آشوبی پیش نمی‌آمد.
هم آوردی بهائیت و نهضت امام خمینی (ره)

هم آوردی بهائیت و نهضت امام خمینی (ره)

نقش و عملکرد بهائیان در دوران پهلوی دوم در ساختار حکومت چه بود؟ امام خمینی (ره) با آغاز نهضت خود چگونه به مبارزه با حکومت پهلوی و نفوذ و قدرت تشکیلات بهائیت و هوشیار کردن مردم در این زمینه پرداخت؟ این یادداشت در صدد پاسخگویی به این پرسش است.
بهاییت در ایران، بر خط گسست فرهنگی سوار است

بهاییت در ایران، بر خط گسست فرهنگی سوار است

گسست فرهنگی خطری است که متاسفانه درحال حاضر ایران را تهدید می‌کند و متاسفانه با توجه به گسست فرهنگی موجود زمینه حضور برای بهاییت افزایش پیدا کرده است؛ اساسا بهائیت به دنبال ایجاد گسست فرهنگی و سپس از خود بیگانگی فرهنگی است.
حکومت محمدرضا پهلوی در سایه تشکیلات بهائیت

حکومت محمدرضا پهلوی در سایه تشکیلات بهائیت

حضور مهره‌های فعال و مؤثر بهائیت در قسمت‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی نشان‌دهنده عمق نفوذ این جریان استعماری در دوران حکومت پهلوی است؛ به عنوان مثال «تیمسارعبدالکریم ایادی»، از عناصرکلیدی و مهم تشکیلات بهائیت دردوران پهلوی، پزشک مخصوص شاه و با نفوذترین فرد دربار بود. حبیب‌الله عین‌الملک یکی دیگر از مهره‌های فعال و مؤثر بهائیت در سیستم حکومت پهلوی بود.
اخلاق در محاق

اخلاق در محاق

بهائیت با همه آنچه در طول تاریخ نه‌چندان طولانی با خود به یدک می‌کشد امروزه یک فرقه متشکل و کاملاً سیاسی با اهداف تعیین‌شده از طرف شورای تصمیم‌گیری (بیت العدل) است که در قامت یک آئین و مذهب و با رویکردی به‌ظاهر فرهنگی-اجتماعی در کشور‌های مختلف بخصوص در حوزه خاورمیانه و ایران به فعالیت می‌پردازد.