به گزارش «سدید»؛ در این ایام رسانههای بیگانه تأکید میکنند که مخالفت جمهوری اسلامی ایران با غصب سرزمینی رژیم صهیونیستی بهمثابه مخالفت ایران با یهودیان است. در همین رابطه و بهمنظور بررسی دیدگاه جامعه کلیمیان نسبت به «معامله قرن» و «روز قدس» با دکتر همایون سامهیح منتخب هموطنان کلیمی در مجلس یازدهم گفتگو کردهایم. همچنین به همین بهانه حادثه آتشسوزی مقبره استر و مردخای را موردبررسی قرار دادهایم که در ادامه میخوانید:در آستانه روز قدس قرار داریم. چند ماه قبل رئیس جمهور آمریکا از طرحی به عنوان «معامله قرن» رونمایی کرد که مخالفتهای گسترده کشورهای همسایه و اتحادیه اروپا را در برداشت. اخیرا نیز اسرائیل اقداماتی را در راستای تصرف بخشهای دیگری از کرانه باختری داشته است. دیدگاه شما نسبت به «معامله قرن» و آینده آن چگونه است؟
طرح معامله قرن که از سوی ترامپ و آمریکا پیشنهاد شده هدف آن تنها پیشبرد مقاصد صهیونیستها است و سودی برای فلسطینیها ندارد. تصور میکنند که افراد آزادی خود را با مسائل مادی و مالی عوض میکنند به همین دلیل نام آن را «معامله» قرار داده اند و می گویند به شما پول میدهیم و شما از آزادی، زمین و حق خود بگذرید. معتقدیم که این مسئله شدنی نیست و این طرح به سرانجام نخواهد رسید و همان طور که بسیاری از کشورهای دنیا با آن مخالف هستند و عنوان میکنند که سرانجام خوبی هم نخواهد داشت.
درباره روز قدس نیز بسیار متاًسف هستیم که امسال راهپیمایی انجام نمیشود. ما همواره حامی مردم فلسطین بوده ایم و بر همین اساس جامعه کلیمی در نظر دارد با رعایت مسائل بهداشتی و فاصله اجتماعی یک راهپیمایی نمادین برگزار کند تا همبستگی خود را با مواضع جمهوری اسلامی ایران و تبعیت خود را از فرامین حضرت امام خمینی (ره) به جهانیان نشان دهد.
در همین باره بیانیهای نیز از سوی انجمن کلیمیان صادر خواهد شد و نماینده کلیمیان در مجلس دهم و بنده به عنوان منتخب مجلس یازدهم نیز بیانیههای جداگانهای خواهیم داشت. ما همواره از کیان جمهوری اسلامی ایران دفاع میکنیم و معتقدیم حق تملک باید به فلسطینیها برگردد.
تجریه چند سال گذشته نشان داده قبل از راهپیماییهای روز قدس، یک خط رسانهای از سوی ضدانقلاب پررنگ میشود که جمهوری اسلامی ایران یهود ستیز است. در توجیه این اقدام نیز به مواجه ایران با رژیم صهونیستی استناد میکنند. به نظر شما که سالها کیفیت زندگی در ایران را تجربه کرده اید، آیا مردم و مسئولین جمهوری اسلامی ایران، یهودستیز است یا ضدصهیونیست؟ آیا میتوان مقابله با رژیم صهیونیستی را یهودستیزی عنوان کرد؟
در اوایل انقلاب و در روزهای نخست به این دلیل که انسجام خاصی در تصمیم گیریهای کلی وجود نداشت؛ گاهی اوقات تندرویهایی به وجود میآمد. در آن زمان یک حس بدبینی نسبت به جامعه یهودی و کلیمی در ایران وجود داشت و به همین دلیل سخت گیریهایی نیز انجام میشد. این موضوع باعث شکلگیری موج مهاجرت از ایران شد، اما این مسئله در مقطعی کاملاً قطع شد.
گلایههایی از نحوه مواجهه با ادیان الهی به گوش حضرت امام خمینی (ره) رسید و ایشان قضیه را با یک جمله خاتمه دادند و آن اینکه «حساب یهودیان از صهیونیست ها جداست» این فرمایش امام (ره) از ابتدای انقلاب تا کنون باعث شده است که مسئولین بین صهیونیست و یهودیت تفاوت قائل شوند.
همچنین حضرت امام خمینی (ره) چندین بار درباره مسائل اقلیتهای مذهبی تذکر داده اند. زمانی که جمعی از نمایندگان اقلیتهای دینی حضور حضرت امام خمینی (ره) شرف یاب شده بودند، ایشان گفته بودند که «ما برای اقلیتهای مذهبی احترام قائل هستیم و اینها اهل ملت ما هستند و اهل مملکت ما هستند» این سخنان مهری بود که پای این مسئله زده شد.
صهیونیست یک حزب سیاسی است که حدود ۱۰۰ سال پیش تشکیل شده، اما یهودیت حدود ۵ هزار سال قدمت دارد. صهیونیست یک حزب سیاسی است که از اسم موسی کلیم الله برای مشروع جلوه دادن اقدامات خود سوء استفاده می کند در صورتی که تمام اعمالی که رژیم صهونیستی در مورد مسائل اجتماعی، برون مرزی و رفتاری که با فلسطینیها انجام میدهد تماماً برخلاف شرع یهود است. یعنی دقیقاً بر ضد قوانین یهود عمل میکند.
با این وجود آیا تبعیضی در رابطه با سبک زندگی ادیان الهی در ایران
با این وجود آیا تبعیضی در رابطه با سبک زندگی ادیان الهی در ایران احساس میشود؟
معتقدم که درباره اقلیتهای دینی تبعیض مثبت وجود دارد. گاهی اوقات امتیازهایی به جامعه اقلیتهای دینی در ایران داده میشود که جامعه بزرگتر مسلمان از آن امتیازها برخوردار نیستند. نمونه بارز آن مدارس کلیمیها است که به دلیل تعداد مدارس زیاد و تعداد کلیمیهای در اقلیت، برخی از کلاسها با دو یا سه دانش آموز اداره میشود. این در شرایطی است که حداقل تعداد دانش آموز در مدارس دولتی ۲۵ نفر تعریف شده است. با این وجود آموزش و پرورش به مدارس کلیمی نیرو میدهد و حمایت میکند.
جمهوری اسلامی ایران همواره از جامعه کلیمیها در ایران حمایت کرده و نگاه مثبتی به کلیه زیر مجموعههای کلیمی ها، چون بیمارستان دکتر سپیر، آسایشگاه سالمندان، سازمانهای جوانان، کنیسهها و مداس و مهدکودک ها داشته است.
اخیرا حادثه آتش سوزی در مقبره استر و مردخای رخ داده است، که برخی از رسانهها این فرضیه را مطرح کرده اند که عدهای به دنبال برهم زدن روابط بین مردم و یهودیان ساکن ایران بوده و قصد تاثیرگذاری بر روز قدس را داشته اند. شاهد بودیم پس از این حادثه هجمه رسانهای گستردهای از سوی رسانههای بیگانه علیه ما شکل گرفت. تحلیل شما از این هجمه چیست؟
هدف کسی که این اقدام را انجام داده در وهله اول ضربه زدن به جامعه یهودیت و کلیمیها نبوده بلکه انگیزه وی ضربه زدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی و تحت الشعاع قرار دادن روز قدس بوده است. این فرد قصد داشته به آبروی نظام جمهوری اسلامی ایران خدشه وارد نماید. این شخص تحت هر تفکری که باشد ضدانقلاب است و باید به مجازات برسد.
با اقدام این فرد جریان رسانهای از طرف دشمنان جمهوری اسلامی شکل گرفت و خبرگزاریهای معاند چنان به این موضوع شاخ و برگ داده اند که تصور میشد یک جریان ضدیهودیت در ایران برقرار شده است در صورتی که اصلاً اینگونه نیست. جامعه کلیمی با مسئولین نظام جمهوری اسلامی ایران تعامل بسیار خوبی دارد و از آزادی مذهبی بسیار خوبی برخوردار هست.
بر این باور هستید که رسانههای بیگانه به دنبال ضربه زدن به انسجام بین ادیان الهی در ایران هستند نه دفاع از آن ها؟
بله قطعاً همین گونه است. کلیمیها در ایران بسیار آزادانه زندگی میکنند. کشورهای جنوبی خلیج فارس، عراق، افغانستان، پاکستان و... هیچ کدام یهودی ندارند و تنها در ایران یهودیها در حال زندگی مسالمت آمیز هستند. حدود ۲۷۰۰ سال است که یهودیها در ایران حضور دارند و علت تداوم این حضور مهمان نوازی و عدم نژادپرستی ایرانیان است.
کسی که اقدام به جریان سازی رسانهای علیه منافع ایران میکند، قصد دارد به این انسجام، همدلی و همراهی که در بین ادیان مختلف در ایران شکل گرفته است، ضربه بزند.
بر اساس تصاویر منتشر شده و توضیحات مسئولان گفته شد که آتش سوزی در محل مقبره نبوده است و این یک مغایرت را در افکار عمومی به وجود آورد. با توجه به اینکه شما از محل حادثه بازدید داشته اید، ممکن است برای شفافیت اذهان، ماجرا را شرح دهید.
حادثه در روز پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه، حدود ساعت ۲ عصر رخ داده است. دوربینهای مداربسته کنار بنای مقبره تصاویری را ضبط کرده اند که شخصی وارد محوطه شده است، اما درباره سوء قصد و نحوه سوء قصد هنوز مدرکی وجود ندارد. آنچه که مهم است و در سفر به همدان هم توضیح داده شد، قسمتی که آتش گرفته است محل مقبره نبوده و زیارتگاه کاملاً سالم است. در کنار زیارتگاه، یک کنیسه به صورت زیرزمین قرار دارد که فردی نورگیرهای بالای این زیرزمین را شکسته و احتمال میرود از قسمت شکستگی، شئ آتش زا را به داخل زیر زمین پرتاب کرده است.
در داخل کنیسه نیز آتش سوزی به صورت گسترده رخ نداده است و در واقع حادثه باعث دودگرفتگی در قسمتی از دیوارها و سقف شده است که کل این خسارت وارد شده با یک رنگ کاری مرتفع میشود.
تعجب بنده این است که چرا خبرگزاریهایی که برای دیدن این محل تشریف آورده بودند و از قسمت مختلف زیر زمین فیلم برداری و عکس برداری کردند؛ بیشتر تصاویر خود را به صورت بدسلیقه از بدترین قسمتهای سیاه شده انتخاب کردند؟ افکار عمومی نمیتواند از طریق این تصاویر تشخیص دهد که محل آسیب چندانی ندیده است. در واقع قسمت اعظم تصاویر باعث تشویش اذهان میشد.
با توجه به توضیحات شما مقبره کاملا سالم است و کنیسه دچار آتش سوزی جزئی شده است؟
بله همین گونه است. در کنیسه، محل تورات و تابلوها کاملاً سالم هستند و چوبی نسوخته است. قسمت میشکان (محل قرار گرفتن پیشنماز) نیز هیچ آسیبی ندیده است. فرشها نیز سالم هستند. تنها قسمتهایی از سقف دوده گرفته است که متاسفانه تمام خبرگزاریها هم بر همین نقطه متمرکز شده اند.
پیش بینی ما این است که این حادثه ۵ میلیون خسارت در بر داشته است که فرماندار همدان و میراث فرهنگی کلیه هزینههای تعمیر محل را به عهده گرفته اند. همچنین قرار دادن نگهبان، سرایدار و نصب دوربینهای مدار بسته را نیز پذیرفته اند.
/انتهای پیام/